Každý potřebuje svého Witkina

Českou republikou se rozeběhla velkolepá výstava Decadence Now! Projekt, který má zastávky v galeriích Prahy, Plzně a Brna, přichystal kurátor Otto M. Urban se záměrem přehlédnout české i světové umění posledních desetiletí, pokud jde o jeho extrémní a maximálně šokující polohy. Podtitul projektu láká na výlet „za hranici krajnosti“.

Joel Peter Witkin: Cuisine of a failed romance (2003)Americký fotograf Joel-Peter Witkin (1939), který svými snímky zaplnil Dům umění města Brna, má k dekadenci, jak ji známe z Evropy na přelomu 19. a 20. století, zřejmě blízko. Jednak dovednou stylizací svých černobílých fotografií v tehdejším duchu, jednak volbou klíčového tématu. Tím je tradiční a poněkud okoukaná dvojice láska a smrt. Ale Witkin ji zhmotnil a navlékl do velmi netradičních rolí.
Nejde přitom o spektákl, o lacinou vnějškovost, která operuje se zohavenými mrtvolami nebo obnaženou a deformovanou sexualitou. Witkinův styl je ryze výtvarný, s citem pro kompozici scény, rozvržení symbolických prvků a četných citací od gotiky a renesance po Balthuse nebo Picassa. Někdy sice tahle intelektuální „nadstavba“ ruší a obrazy váznou pod desítkami zbytečně načatých a nedovyprávěných příběhů, ale většina fotografií má překvapivě silné a osobní kouzlo.
Joel-Peter Witkin totiž zručně kombinuje tragédii s komedií. Původní koncept dekadentní melancholie a únavy životem rozšířil o blahodárnou reflexi: „Jsem pln radosti!“ říká. „Skrze svou tvorbu se pročišťuji, projasňuji a rostu v lásce.“ Nakonec máme před sebou fantastické dílo, v němž jsou hnus, ubohost a pomíjivost lidské existence přetavené v uměleckou zprávu: Každý má ve své duši černou díru. Co dodat? Každý potřebuje svého Witkina.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik

Foto Galerie Baudoin Lebon, repro Michaela Dvořáková



  U hasičů v Drohobyči   
  Nalaďte si
 
  Říkáme tomu písňotepectví  

  Pořiďte si        
 
  Každý potřebuje svého Witkina 
  Navštivte