Láska kvete v každém věku

Německý režisér Andreas Dresen už ve svém starším, i z televizního uvedení známém filmu Láska na grilu vylíčil na první pohled zcela banální pohnutky, které vedou k rozkladu zdánlivě již stabilizovaných manželských svazků. Někdejší zamilovanost totiž vyprchala a zůstala jen prázdnota, marně vyplňovaná péčí o děti a domácnost, stereotypním zaměstnáním. Jestliže v Lásce na grilu se Dresen zabýval střední generací, ve snímku Sedmé nebe (čtvrtek 4. listopadu, ČT2, 22.00) postoupil k věku důchodovému. Zvolil proměňující se žánrové ladění, od téměř komediálního zacílení se příběh přesouvá až k melodramatu. A u načrtnutého milostného trojúhelníku skutečně nezáleží na tom, zda jeho aktéři teprve sbírají milostné zkušenosti nebo zda už na ně dávno zapomněli.

Jestliže v Lásce na grilu se režisér Dresen zabýval střední generací, ve snímku Sedmé nebe postoupil k věku důchodovémuRežisér rázně porušil pevně zažité tabu, když nejenže své hrdiny ukázal jako schopné přímo bláznivě se zamilovat, ale hlavně se nebál předvést jejich ochablá, povadlá těla při sexuálních radovánkách. Musíme hned upozornit, že rozhodně nehodlal probouzet nějaké estetické averze: tělesná schránka protagonistů není odpudivě svraštělá a obličej ohyzdný, jak tomu bylo třeba v dávných filmech Pasoliniho.

Tři desetiletí šťastně vdaná Inge (Ursula Wernerová), která si v důchodu přivydělává úpravami oděvů, se zamiluje do svého zákazníka (Horst Westphal), ačkoli jemu se už blíží osmdesátka. Svou náklonnost si nehodlají projevovat pouze platonicky – oddávají se sexu se stejnou vášnivostí jako v dávno odvátém mládí. Inge, sužovaná výčitkami svědomí, se však rozhodne svěřit se manželovi (Horst Rehberg). Ten nejprve ukřivděně hromuje a bezmocně zuří, zalyká se žárliveckými výčitkami, posléze však vyhlíží jakoby zklidněle a vyrovnaně, smířen snad i s hrozícím rozvodem...

Možná překvapí Ingin sexuální hlad, avšak stačí si uvědomit, že dospívala v šedesátých letech, v éře sexuálního uvolnění – a třebaže asi nepatřila k průkopnicím nové sexuální morálky, nikdy se nevzdala práva na plnohodnotný citový prožitek. Na usedlého, snad též akurátního manžela si zvykla a rozumí si s ním, ale náhlý vpád divoké lásky ji překvapuje, přiznává, že už s ní rozhodně nepočítala.

Dresen své hrdiny líčí jako činorodé, Inge si pravidelně chodívá zazpívat do sboru, její milenec má záviděníhodnou schopnost pro humorný nadhled, s nímž vnímá svůj věk i jeho omezení. Jen můžeme trochu zalitovat, že o postavách, oproštěných od jakýchkoli sociálních starostí, se dozvíme překvapivě málo.

Jan Jaroš, filmový publicista



  U hasičů v Drohobyči   
  Nalaďte si
 
  Říkáme tomu písňotepectví  

  Pořiďte si        
 
  Každý potřebuje svého Witkina 
  Navštivte