Číslo 43 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelkou.
Věrou Noskovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Věra Nosková, spisovatelka

Před pár týdny jste se vrátila z literárního turné po Kanadě. Kde všude jste byla a s jakým ohlasem se v severní Americe vaše knížky setkaly?

Pohybovala jsem se jen v krajanské komunitě, ta je tam ovšem asi stotisícová. Měla jsem autorská čtení a besedy v Montrealu, Ottawě a Torontu. Jedna ze čtenářek za mnou jela přes sto kilometrů, přinesla si k podpisu většinu mých knížek a ukazovala mi rozhovory, které si nechává z Čech posílat. Na besedách mi došlo, že píšu o všem, na co nostalgicky vzpomínají, ale líčím hlavně to, před čím utekli. Souznění bylo mohutné, přemlouvali mě, abych tak brzy neodlétala, abych bydlela u nich... A zahrnuli mě svými životními příběhy, které jsem ani nestíhala zaznamenat, nahrát. Někteří mé knihy znali, jiné četba z nich chytla, slibovali si, že si je seženou.

Jaké mají krajané v Kanadě poznatky nejen o české literární scéně, ale o české současnosti vůbec?

To jsem se nedozvěděla, možná proto, že situace a příběhy z mé trilogie nás vrhly do vzpomínání. Pochopila jsem, že staré křivdy úplně nevyvanuly, koneckonců je přiměly radikálně změnit život, opustit milovanou zemi. Padla jen jedna otázka k současnosti, jestli prý stát podporuje v tvorbě literáty. Odpověděla jsem, že to snad ani není zapotřebí.

Na CD ve formátu mp3 se objevila rozhlasová četba na pokračování z vaší nejúspěšnější knihy Bereme, co je. Jaký je váš názor na boom audioknih? Nevěští fakt, že nestíháme číst, konec literatury jako takové?

Jakýkoliv nosič přibližující knížku prospívá jejímu šíření. Namluvené knížky si pouštějí řidiči, hospodyně je poslouchají třeba při žehlení, audioknihy jsou důležité i pro nevidomé. V populaci byl od dob všeobecné gramotnosti vždy přibližně stejný počet čtenářů, ti ostatní knížky k životu celkem nepotřebují, ale o příběhy také stojí, takže sledují třeba „příběhy“ sousedů nebo seriálových postav v televizi. Vyprávění příběhů zmnožuje životní zkušenost, požitek z lidského souznění, vyvolává emoce – soucit, dojetí, smutek i radost. Starosti všedních dnů nám příliš silných emocí nedopřávají. Snažíme se obstát, nic nezkazit, dodržet termíny... Večer si vezmeme do ruky knížku a ocitneme se uprostřed jiného života, na vlastní trápení a starosti zapomeneme. Je to malý zázrak.

Vedle audioknih se stále více hovoří také o dalším způsobu šíření literatury – v digitální podobě na internetu. Umíte si představit, že byste si večer před spaním nečetla z klasické knihy, ale z počítače či čtečky?

Představit si to umím, ale dělat to budu jen vzácně. Mám ráda knížky i jako artefakt, je to předmět, který mívá vůni, jemně šustí při obracení listů, knížka není studená, nesvítí, neunavuje tolik oči. Když ji ztratím, nahradím ji jiným výtiskem, nepřijdu o mnohem dražší technickou pomůcku plnou dat. Můžu si ji dát pod polštář, můžu v ní listovat a vzpomínat na časy, kdy jsem ji objevila. V mládí jsme si s klukama knížky navzájem půjčovali, abychom měli záminku se znovu vidět. Knihu lze vděčně pohladit, u studené čtečky by mě to nenapadlo.

V souvislosti s elektronickými knihami zaznívají obavy z porušování autorských práv. Nekoleduje si literatura o to samé, co potkalo hudbu či film – tedy o masivní kopírování a zničení stávajícího trhu?

To asi koleduje, je to riskantní trend.

Své knihy si už řadu let vydáváte sama. Nechce se mi věřit, že by po autorce bestselleru typu Bereme, co je netoužili nakladatelé. Nepřicházíte tím solitérstvím o výhody, které by vám mohli poskytnout solidní nakladatelské domy – minimálně v oblasti propagace?

Několik nakladatelů mě po úspěchu Bereme, co je lákalo do své stáje, s jistou lítostí jsem jim odolala. Hledala jsem živnost, která by mě – nás uživila, máme doma jisté problémy v oblasti bydlení. Vyřídila jsem si už v roce 2003 živnostenský list na nakladatelství. Když pak odmítla Bereme, co je dvě prestižní nakladatelství, vydala jsem si knížku „u sebe“. Na její úspěch reagoval zkušený nakladatel a vydal mi ji znovu v upraveném vydání, pak ještě druhý díl Obsazeno. Po dvou letech bylo nakladatelství provozovatelem zrušeno, a já si začala knihy opět vydávat v tom svém. Musím z něčeho žít. Kdybych nevydávala knížky sama, vydělával by na nich prostě jiný nakladatel, a já abych si sháněla vedle psaní práci, která by mě uživila, takže bych vlastně nemohla psát – to je nesmyslné. Mám své věrné čtenáře, kteří si hlídají, kdy vyjde něco nového. Nevěřím na placenou propagaci a reklamu, ale spíš na dobré jméno autora.

Nakladatelé i spisovatelé dnes stále více sázejí na autorská čtení, setkávání se čtenáři. Také v této oblasti se spoléháte jen sama na sebe? Jak získat Věru Noskovou na autorské čtení?

Setkávání se čtenáři je odměna za klauzuru psaní, je to čirá radost. Spoléhám na spontánní zájem knihoven nebo jiných organizátorů, sama se nenabízím. Mám webové stránky s kontaktem, získat mě lze snadno, stačí mi napsat mail a domluvit si datum. Nedávno přišla taková nabídka z Českého domu v Bratislavě, no a nejvíc mi rozšířilo obzory zmíněné literární turné po Kanadě. Nabídka přišla z české ambasády v Ottawě. Nikoho jsem tam neznala, prostě si mě sami našli, vybrali. Tak to mám ráda, úporné zviditelňování nepasuje k mé povaze.

Letos jste vydala hned dvě knihy. První je výborem z vašich fejetonů publikovaných právě v Týdeníku Rozhlas. Ale vy jste s fejetony nezačala až v rozhlasovém časopisu, píšete je od začátku své novinářské dráhy. Proč vás stále baví?

Fejeton je malý literární šperk, je to výzva – ukaž, co umíš. Opravdu se ten útvar vybrušuje, všechno zbytečné musí pryč, na každém slově záleží. Měl by být vtipný, aspoň trochu překvapivý a měl by nést sdělení, na kterém autorovi viditelně záleží. Nevím, jestli mě fejetony vyloženě baví, je to fuška je psát. Ale když už je fejeton odeslán do redakce, raduju se víc, než z jiné odvedené práce.

Fejeton zpravidla sází na aktuální téma, stárne tedy rychleji než například povídka. Neobáváte se, že fejetonové výbory nejsou než dokumentem, případně jen novým dárečkem pro skalní čtenáře?

Jsem redakci Týdeníku Rozhlas vděčná, že po mě nechce vyloženě aktuální témata, že mi dává volnou ruku, neřídí mě, nenapomíná. Píšu fejetony sice dobové, ale snad i nadčasové, nemapují „tyto dny a týdny“, ale spíš trendy, rizika, pošetilosti a také to, o čem přemýšlím, ač to s žádnou konkrétní dobou nesouvisí.

Milan Šefl

Foto Jarka Šnajberková a archiv Věry Noskové

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 19. října.



  Múzy za mřížemi   
  Jak to slyší Jiří Vejvoda
 
  Hu, ti Dva jsou pořád lepší!  

  Pořiďte si        
 
  Na palubě Hvězdy moří 
  Nalaďte si