Číslo 41 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Miroslavem Donutilem.


 

 

 

 

 

 


Obal alba ve formátu DVD je dílem malíře Miroslava Jiránka a grafiků Karla Halouna a Luďka KubíkaNový Mišík aneb Chvála zotavování

Když byl zpěvák Vladimír Mišík před třemi lety, zrovna v období velkého turné ke svým šedesátinám, vlivem těžkého odvápnění dolních končetin upoután na invalidní vozíček, patrně nikoho by nenapadlo, že se ještě dokáže vrátit k běžnému koncertování s ETC..., ba dokonce ke skládání a natáčení nového písničkového materiálu. Přesně to se ovšem stalo. Koncertní diář má nyní legenda českého bigbítu opět plný a repertoár notně rozšířený – o skladby z letošní albové novinky  Ztracený podzim (vydává agentura 100PROmotion).

Studiovou desku Mišík připravil po dlouhých šesti letech, pauzu po předchozím albu Umlkly stroje však vyplnil 2DVD se záznamem narozeninového koncertu v pražském Divadle Archa i luxusním kompletem Déja vu s reedicemi prvních čtyř desek ze sedmdesátých a osmdesátých let. Ztracený podzim vznikl jako by na pokyn osudu – zpěvák se nechal slyšet, že valnou část písní vytvořil doma na gauči v době své rekonvalescence a původně uvažoval o čistě sólové nahrávce. Solitérní přístup je znát, ale jen v tom nejlepším: písně mají jednodušší strukturu, výrazné refrény, nestaví na odiv aranžérské pentle, ale plný, kompaktní zvuk.

Vladimír Mišík natočil jednu ze svých nejlepších desek posledních dvou dekádVzhledem ke vzniku desky asi nepřekvapí, že jde o jednu z nejosobnějších Mišíkových nahrávek. Nejde jen o zpěvákovo autorství či spoluautorství u tuctu ze třinácti písniček, Mišík si k téměř polovině z nich napsal i slova, což v minulosti s ohledem na jeho nadbytečnou textařskou sebekritičnost nebývalo zvykem. I proto má posluchač alba  požitek z až lahodně procítěné, vpravdě mišíkovské interpretace, ale také nebývale silný pocit svižnosti, s jakou album cválá vpřed.

Nechybějí zde bluesová tempa (S nebem to mám dobrý), ostřejší skladby, tu s keltskou příchutí (Vzduchoplavec), jindy překvapivě s dechovou sekcí (Vymaž mě z mobilu – s textem Marka Ebena) a samozřejmě ani zadumanější polohy ve zhudebněných básních Františka Gellnera (Balada), Josefa Kainara (Ďáblíci) či objevu brněnského vydavatelství Host, normalizací zapovězeného táborského učitele a básníka Emila Boka (titulní píseň). Jako ty nejlepší Mišíkovy desky je i Ztracený podzim pestrý jak pohled do krasohledu.

Milan Šefl



  Poslušnost je nezábavná   
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Nový Mišík aneb...  

  Pořiďte si        
 
  Pokoj, kterým procházejí dějiny 
  Nalaďte si