Číslo 41 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Miroslavem Donutilem.


 

 

 

 


Rudolf Hrušínský by se 17. října dožil devadesáti letŽít s bolestí v duši ubíjí

Rudolf Hrušínský by se 17. října dožil rovných devadesáti let – a rádi si jej opět připomeneme. Podnes budí údiv hercova schopnost vše důležité sdělit téměř nehnutou tváří, pouhým náznakem, zlomkovým zahleděním, monotónně pronášenými slovy. Oprostil se – podobně jako ve Francii Jean Gabin – od všeho přebytečného, aby zdůraznil celistvou kresbu své postavy a vyhmátl její důležité rysy.

V narozeninový den Hrušínského nachystala Česká televize dva pořady – jednak o pravém poledni historickou inscenaci Waterloo, kde ztvárnil proslulého vojevůdce, jenž do posledka nechápe, kde se dopustil osudové chyby, jednak Tichou bolest (ČT1, 20.00). Ta vznikla hned po pádu komunistického režimu v roce 1990 za spolupráce scenáristy Jiřího Křižana a režiséra Martina Hollého (o desetiletí dříve se podíleli na proslulém Signum laudis) a snadno v ní rozpoznáme pokušení sdělit všechno, co dosud nebylo možné.
Oba autoři pocítili tužbu vyzpovídat se ze všech ponížení a příkoří, která je dlouhodobě sužovala. Vrátili se do raných padesátých let, aby ukázali zaslepenost diktovanou třídními hledisky, upozornili na nenávist, která dopadla i děti „nepřátel“ – a proti představitelům zhůvěřilého režimu postavili zemitý venkov, který ani poryvy zlého času nepřinutí vzdát se přesvědčení, že je nutné žít ve shodě se zákony lidskými i božskými.
Ačkoli dění provází tragičnost, do vyprávění se vkrádají groteskní prvky jako doklad absurdit, které provázely bezcitné budování prý nejspravedlivějšího společenského řádu. Například směšné pojetí vojenského prostředí odkazuje na obraz vykreslený Tankovým praporem nebo Černými barony. Nezbývá než připustit jisté zjednodušování, snaha postihnout co nejširší okruh problémů vedla místy k poskládání příběhu bez ladu a skladu, tak trochu ve stylu Čapkovy pohádky o tom, jak pejsek s kočičkou pekli dort.
Hrušínský se zde představuje jako rázovitý moravský vesničan, jehož vnuk za trest i pro výstrahu narukuje k pracovním jednotkám. Herec své promluvy člení do ostře oddělovaných úseků, práce s hlasem i slovy převalovanými na jazyku prozrazuje mistrovství, avšak přece jen postřehneme klišé, trpné spoléhání na postupy mnohokrát již osvědčené.
Tichá bolest vypovídá o trnitých zákrutách, které se zvolna vytrácejí z povědomí. Je cenné, že burcuje proti takovému zapomínání. A nic na tom nemění ani fakt, že v době premiérového uvedení v kinech divácky propadla.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Poslušnost je nezábavná   
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Nový Mišík aneb...  

  Pořiďte si        
 
  Pokoj, kterým procházejí dějiny 
  Nalaďte si