Marko Ivanovič, dirigent, hudební skladatel

Když dovolíte, začneme od Adama, čili od vašich studií v Praze. Jak jste jako patnáctiletý rodilý Pražák, žijící v Srbsku vnímal přechod do českého prostředí?

Když jsem žil v Jugoslávii, tak pro mě byla pražská, nebo vůbec česká kultura vysněnou metou. V Srbsku byl k vážné hudbě přeci jen jiný vztah než tady. Je to dáno historickou tradicí. Návaznost na středoevropskou kulturu se rozvíjela až v 19. a 20. století, což se na druhou stranu projevuje i tím, že dnes tam má soudobá vážná hudba skutečně velký prostor. Ale tradiční vážná hudba, tak jak ji vnímáme my, v Srbsku zdaleka nemá takový společenský dosah ani takové možnosti jako tady. Srovnávat českou a srbskou kulturu si ale netroufám, protože já kulturní život, který se odehrává v srbské metropoli úplně přeskočil a zamířil v patnácti rovnou do Prahy. Hudebně jsem vázán především na Čechy, ale velmi mě ovlivnila i rocková tradice, v níž byla Jugoslávie svého času doslova velmocí. A pak folklor, svého odkazu se člověk nezřekne. Naopak je to velmi cenný inspirační vzor.

Kteří skladatelé patřili v té době mezi vaše oblíbené?

Dvořák a Bach. Bylo to dáno i tím, že jsem v patnácti o moc víc autorů neznal. Ještě se tam někde krčil Mozart s Malou noční hudbou a Smetanova Má vlast a samozřejmě Chopin, protože jsem na hudební škole studoval klavír. Myslím, že od profesorů pražské konzervatoře to byla docela pěkná sázka do loterie.

A jak se to spektrum rozšířilo? Mám teď na mysli české autory a českou hudbu obecně.

Nemůžu říct, že mám oblíbené autory nebo žánry. Třeba někteří čeští jazzoví autoři mi připadají hodně dobří. Velmi mě zajímá naše alternativní scéna, dokonce i z pohledu soudobé vážné hudby mě nejvíc oslovují ti autoři, kteří mají blízko k alternativě. K určité, jak já říkám, šedé zóně, mezi vyloženě podbízivou komerční hudbou a mezi alternativně-konstruktivistickou tendencí, kde se prolíná to nejzajímavější z obou proudů. Češi vždycky spíše inklinovali ke konzervatismu a k syntéze, než k vytváření zbrusu nových hodnot. Mám-li mluvit konkrétně, tak z nejmladší generace je to například Michal Nejtek, Martin Smolka, Hanuš Bartoň a mnozí další. Pokud mám mluvit o alternativní hudbě, tak tvorba skupiny Hm..., respektive Marek Doubrava je velmi zajímavý autor. A pak celá tradice českého undergroundu, sedmdesátých let. Básník Pavel Zajíček, DG 307, Plastic People, s těmi jsem trochu i spolupracoval, a tak je poznal. Nebo třeba skupina Psí vojáci... Rozhodně to nejsou populární skladatelé, nic pro širokou zábavu. Jsou to osobní výpovědi, umělecká díla.

Jak je to vlastně s tím tradovaným úspěchem a jedinečností české hudby a českých autorů v zahraničí?

Těžko říct. Myslím, že záleží jak v které zemi. Například Bohuslav Martinů dodnes nemá ve světě takové jméno, jak se nám zdá tady. Oproti tomu Janáček má velký ohlas, zejména v anglofonních zemích. Kdo je překvapivě méně doceňován, než bychom si třeba mysleli, je Antonín Dvořák. Spousta odborníků ho považuje spíše za jakéhosi dobového populárního „písničkáře“, který napsal Novosvětskou. Je líbivá, proto se hraje, ale není v ní hloubka srovnatelná kupříkladu s Mahlerem. Jenže i při určité přímočarosti Dvořákově hudbě nechybí zadní plán, jistá sofistikovanost. To je ovšem velmi těžké vysvětlit zejména v zahraničí, kde právě složitost bývá znakem kvality. A to nemluvím třeba o Sukovi, který není doceněn u nás, natož venku. Oba, jak Dvořák, tak i Suk, mluví velmi lapidárním jazykem, tam nejsou slova navíc, ale to co svou hudbou říkají, je velmi kvalitní, ryzí a čisté!

A co Leoš Janáček?

Janáček byl světem objeven poměrně nedávno, ale kdo z našich autorů ve světě teprve na své objevení čeká, je Miloslav Kabeláč. To je hned po Martinů největší český symfonik 20. století. Měl smůlu, že nebyl oblíbený režimem, ale jeho skladby jsou velmi progresivní a mým velkým snem je natočit komplet jeho symfonií. Máme vůči němu velký dluh a je to velké želízko v ohni pro budoucí prezentaci naší kultury venku.

Soudobá hudba je ale tvrdým oříškem i pro dramaturgy. Jako by se nových autorů báli. Nemáte ten pocit?

Ano, to je pravda. A už vůbec nechtějí sestavit samostatný program. Spíš u nás funguje takový ten „sendvičový model“, že se mezi nějaké dva kasaštyky zařadí nějaká, jak oni říkají moderna. Přitom je to věc stará sto, sto padesát let. U české kulturní veřejnosti je oproti zahraničí apriorní nechuť k hudbě mladší, než je dejme tomu Janáček. A už i ten bývá dokonce i u hudebně poučené veřejnosti těžko stravitelný autor. Není to chyba lidí, že by byli hloupí, ale spíš chyba systému vzdělávání. Když určité hudbě nerozumím, tak to ještě neznamená, že je chyba na její straně. Když jsem studentům na gymnáziu takové skladby pouštěl, nikdy se neozvala zamítavá slova. Maximálně jsem slyšel, že jí nerozumí, ale hned se snažili pochopit proč je taková, že jí nerozumí! Byli otevření pochopit estetické záměry autora a pak ji buď vzali, nebo ne. A já bych moc rád, kdyby se u nás většinová veřejnost začala k vážné hudbě chovat tímto způsobem.

Jana Švecová, publicistka

Foto Jarka Šnajberková

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 21. září.



  Fantom televize        
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
  Dělníci i dandyové...     

  Pořiďte si        
 
  Mexický večer u Šimona a Judy     
  Navštivte