Muzikálová politická satira

Již šest roků nabízí Městské divadlo Brno na moderní Hudební scéně pestrý, realizačně kvalitní, obecenstvem vyhledávaný a odborníky oceňovaný repertoár světových muzikálů, klasických operet a zejména novinek z vlastní autorské dílny. K nim se dá přiřadit nynější nastudování předlohy básníka Jiřího Žáčka a skladatele Zdenka Merty Ptákoviny podle Aristofana.

Mária Lalková a Martin Havelka v Ptákovinách podle AristofanaPodobně jako ve známějších hrách (Mír, Lysistrata) vzal si antický komediograf v Ptácích (414 př. Kr.) na mušku dobové poměry rodných Athén, takže je dnes třeba přistoupit ke vhodným úpravám. Režisér a ředitel MdB Stanislav Moša tento text nastudoval už na JAMU (1982) a Žáčkovu citlivou, vtipně veršovanou adaptaci uvedl krátce před Listopadem v pražském ND (1989). Letošní inscenace prokázala, že si tato jen mírně inovovaná verze zachovala srozumitelnost, ideovou aktuálnost, zábavnost i diváckou přitažlivost. Dějově respektovaný aristofanovský příběh dvou kumpánů, agilně pragmatického Primabrachose (Martin Havelka) a pasivnějšího Doufaliona (Tomáš Sagher), kteří demagogicky přimějí opeřence k vybudování vzdušného Mrakoptakohradu, postupně ovládnou jejich svobodnou říši a obratně manipulují dokonce s Olympany, celkem zdařile kloubí několik žánrových rovin. Kompaktnější první půle předestírá především metaforickou pohádkovou podívanou, když na vertikálně členěné krkolomné výpravě Christophera Weyerse v invenčních kostýmech Andrey Kučerové a choreografii Anety Majerové sledujeme při živě hrajícím orchestru Dana Kalouska vynalézavé etudy nápadně nalíčených, ba skutečně létajících ptačích příslušníků. Roztříštěnější část druhá s infiltrací prospěchářských lidských týpků i bohů do jejich rozkládající se society je pak více zacílena k domácímu dnešku: v kabaretní poloze, avšak bez karikující podbízivosti spíše v náznacích a narážkách, satiricky reflektuje naši politickou scénu. Početné alternované obsazení (připomeňme eruptivní Slepici Zdeny Herfortové a polyglotního Laureáta Erika Parduse) sklízí potlesk na otevřené scéně, nedlouhý večer pobaví i trochu zamrazí.

Vít Závodský, publicista

Foto Tino Kratochvil



  Naši rychlí příbuzní        
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
  Uprchlíci z Prokopského údolí     

  Nalaďte si        
 
  Praha Petera Demetze     
  Pořiďte si