Jiří Vejvoda, publicista

Rigoletto v High Definiton

Od cenzury až na obrazovky celé planety – tak by mohl znít podtitul článku, který se výjimečně zabývá projektem v televizi, a navíc nikoli zpětně, v hodnotícím ohlédnutí, ale coby pozvánka ke sledování. Jde totiž o takovou raritu, že snad usednou k obrazovce i ti, kteří obvykle dávají přednost rozhlasu: Rigoletto v přímém přenosu z míst a v čase, do nichž byl situován.

Když v roce 1851 složil Giuseppe Verdi sedmnáctou ze svých osmadvaceti oper (a první, která jej proslavila mimo Itálii), musel se podvolit úřednímu nátlaku: ze zhýralého krále, skutečné historické postavy Františka I., se stal imaginární vévoda z Mantovy, kam byl děj nově zasazen. Město dodnes překypuje skvosty renesanční architektury – a právě do této dechberoucí scenérie se zahleděl italský televizní a rozhlasový producent Andrea Andermann, jehož projekty očekává veřejnoprávní svět vždy s velkým napětím. Tento muž rakousko-albánsko-židovského původu, vlastnící ve svém římském bytě tisíce operních nahrávek a pět koček, přišel totiž už před čtvrtstoletím s nápadem, jaký lze uskutečnit jen s umanutostí, jež přináší buď slávu, či sebezničení: „Vnutim nejprve domácímu RAI, poté ZDF a dalším koprodukčním partnerům živé televizní vysílání nejoblíbenějších oper z míst a v čase původního libreta. Seženu na to peníze i interprety. A dojednám přenos do všech kontinentů!“ Na otázku, jak to dokázal, mi odpověděl: „Objel jsem celý svět, jednal se západními producenty i s africkými králi...“ Výsledek se dostavil. Toscu z římského prostředí viděli diváci ve sto sedmi zemích planety, Traviattu z Paříže už ve stopětadvaceti. Andermann získal sedm cen Emmy, o dalších jako Prix Italia ani nemluvě. Jen Turandot z Pekingu nedokázal s čínskými partnery dotáhnout do konce.

První zářijový víkend 2010 ovládne všude – i na obrazovkách ČT – „Rigoletto z Mantovy“. V sobotu 4. 9. od 20.45 a pak v neděli 5. 9. od 14 a 23.15 hodin (přesně podle původního děje) vám do pokoje vstoupí z Palazzo Ducale legendární Plácido Domingo, z Teatro Scientifico Bibiena zazní orchestr... Spojením opery, divadla v prostoru a televize naživo se znovu splní Andermannův sen, z něhož by dávný cenzor zešedivěl bezmocí: „Říkám mu syntetický kumšt!“



  Rigoletto v High Definiton        
  Jak to slyší Jiří Vejvoda
 
  Jazzová esa...        

  Navštivte        
 
  Nemrtvý, nebo stále živý?      
  Téma