Číslo 28 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Lukášem Vasilkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Důležité byly holky a muzika aneb Pouť k Port Arthuru

Město při severovýchodní hranici Čech, Náchod. Jméno, které odnepaměti označovalo místo, kudy se horským průsmykem vcházelo do země. Odedávna tudy táhly karavany kupců i rozličných armád vnikajících do Čech. Dnes je hlavní průjezdová komunikace věčně ucpaná kamiony směřujícími do Polska nebo z něj. Náchod je ale také město v rámu romanticky krásné krajiny na rozhraní Krkonoš a Orlických hor, kde často temné vrcholky prodlužují své stíny, aby spolu s plujícími mraky vkrádaly se údolním průsmykem do jiných, zapomenutých světů. Světů, krajiny i města zabydlených příběhy z díla Boženy Němcové, Aloise Jiráska a novodobě také Josefa Škvoreckého. Jsou to příběhy plynoucí zvolna jako hladina Metuje protékající Náchodem, příběhy, které dodnes vzrušují právě svou marnivostí, prchavou pomíjivostí plachých lásek, banálně rozmarných událostí „prima sezon“ i dějinných tragédií a zvratů.

Putování Náchodem s rozhlasovým mikrofonem, které jsme v roce 2007 podnikli spolu s redaktorem Milošem Doležalem (výsledný pořad zazní v neděli 18. července ve 20 hodin ve vltavských Schůzkách s literaturou), se odvíjelo na základě dvou knížek – románu Zbabělci Josefa Škvoreckého a literárního cestopisu Putování k Port Arthuru, jakési topografické geneze Zbabělců od autora těchto řádků. Dávno zasutý příběh mladého Dannyho a jeho party přátel na pozadí prvních květnových dní roku 1945 se nám znovu odehrává před očima. Jako by genius loci tohoto města – Škvoreckého literární fikcí přejmenovaného na Kostelec – nám při natáčení sám vcházel v ústrety. Znovu jsme ústy pamětníků naslouchali nejen zapomenutým příběhům, ale i novým postřehům, hovorem a vzpomínkami oživovali zažloutlé fotografie.

Náchod, jak ho 10. září 1950 nakreslil Josef Škvorecký

V pořadu tak zazní hlas Marie Noskové (z Prima sezony známé jako Marie Dreslerová), pamětník Mojmír Vlček zavzpomíná na kruté události konce války v Bělovsi, Miloslav Bartoš poznamená něco o historii hostince Port Arthur, loni v prosinci zesnulý malíř Bohumír Španiel s úsměvem převypráví epizodu o malování dívek na horské chatě, vzpomínkou na poválečná léta přispěje také dnes již nežijící Marie Štichová, ta „neznámá holka“, kterou Škvorecký potkal v Praze.
Jít pěšky, putovat od jednoho místa události románu k místu druhému, chodit ulicemi, po kterých kdysi chodil Josef Škvorecký a jeho románoví hrdinové, znamená alespoň na chvíli žít v tomtéž rytmu. Ustrnout v pozvolnosti mizejícího času a vzdálenostech blížících se velikosti dlaně. Uvědomit si detail, malichernost. Jedině tak lze nejlépe pochopit autora a jeho životní příběh. Minulost obyvatel Kostelce či Náchoda se  prolne s přítomností v několika netušených rovinách, které se vzájemně prostupují. A nade vším jako by se stále vznášela melodie nádherného saxofonového sóla swingující kapely v proslaveném hostinci Port Arthur...
„Najednou, jako by se v budoucnosti někde utrh kus času, mi napadalo, co bude za deset let. Nebo za dvacet? Kde budou tyhle rozhřetané holky, tahle krásná Marie. Kde bude Naďa. Irena. Udělalo se mi smutno. Budou vypadat jako moje máti. Budou mít vlastní osmnáctiletý rozhřehtaný holky, ale sami se už řehtat nebudou. Tahle velká sranda je přejde. Neznal jsem žádnou takhle veselou čtyřicetiletou. Dostal jsem strach, jestli to všechno už brzo nepomine,“ říká si smutně mladý Danny, jak o něm píše Škvorecký v Příběhu inženýra lidských duší.
Ano, všechny ty příběhy jako by se v městě Kostelci či Náchodě věčně vracely a my s nimi a v nich. Nesčetněkrát jsme tu byli a nekonečněkrát tu znovu budeme. Ale jak přiznává Josef Škvorecký v závěru Zbabělců: „Důležité byly holky a muzika. A myšlení na ně. A docela nakonec, konec konců, nebylo důležité nic.“

Tomáš Mazal, editor a esejista



  Pod povrch věcí        
  Pořiďte si
 
  ...sbohem radaru

  Navštivte        
 
  Léto s britskou komedií
  Téma