Jaroslav Vanča, scenárista a pedagog FAMU

Krajinou landartových kýčů

Jak vznikl land art, po česku zemní umění? To se tehdy, v letech sedmdesátých, vydávali výtvarní umělci do krajiny – na rozdíl od svých předchůdců bez štaflí, malkastny a blindrámu – s okem však vůči přírodě neméně pozorným a vstřícným. U nás nabyl tento směr podoby bohulibě skromné, dozajista i proto, že velkým projektům by se v našem tehdejším kulturně-politickém milieu nedostávalo ideologické podpory ani peněz. Nápady tvůrců nabývaly spíše intimních podob: házení pestrobarevných míčů do rybníka, rozčlenění spadaného podzimní listí podle barev či obepnutí osamoceného chlumu dlouhatánským pásem papíru. Bylo to mírně provokující i přemýšlivé samo o sobě, přírodě to přitom neubližovalo ani esteticky, ani ekologicky. Ve Spojených státech, kde se tohle umění zrodilo, se samozřejmě pracovalo ve velkém: umělcům byly k dispozici mamutí náklaďáky a dozery, a mohli tak vesele přemisťovat tuny zeminy a měnit tvář krajiny. Což o to, Amerika je veliká, nějaká ta olbřímí plachta natažená přes kaňon či do moře zasahující štěrková spirála mnoho škody na přírodě také nenadělaly a pohled na výsledek je – soudě alespoň podle fotografií – také hezký.

Zdá se mi jen, že u nás se dnes takových samozvaných landartistů vyrojilo více, než je zdrávo, a že je při nejlepší vůli nemůžeme nazvat hledači nových cest v umění. Spíše jako by je inspirovala dnes už poněkud vousatá myšlenka na pokořování přírody a pak také možnosti současné techniky, tedy především té těžkotonážní, která se nezastaví – a to ve smyslu hmotném i duševním – před ničím.

To si takhle vyjdu vítat jaro do jedné druhdy přívětivé příměstské rokle, kde bývalo milo vydechnout a potěšit se pohledem na jabloňový sad, touto dobou právě nakvétající. Inu, nenašel jsem ani sad, ani místo samo, zato celé stádečko buldozerů, s nadlidskou silou tu pěknou rokli zasypávajících zeminou. Co to tento tady, táži se chlapíka, který tu právě měří zemi. A on že prý metro. Jaké metro, ptám se zpitoměle. Geodet se pochybovačně usměje, že prý je mu to taky divné, tady v dolíku, ale snad prý nějaké to dopravní zázemí ke stavbě že tady vzniká.

Dobrá, říkám si, je třeba poručit krajině, tam, kde byla země dříve vykotlána chaotickými přírodními silami, je třeba zasáhnout a všechno pěkně peneplenizovat, jak říkají geologové, po česku zarovnat, aby měl jeden po okolí přehled. Ostatně je to tu stále ještě městský katastr, a město přece patří lidem, kteří ať si s ním dělají, co umějí a uznají za vhodné. A tak jsem si příště raději vyrazil dobrých dvanáct vlakových stanic za město, abych si zblízka prohlédl jednu z těch monumentálních hald, jež tu zůstaly coby svědectví o práci několika generací horníků, fárajících zde v průběhu několika politických režimů. O haldách se dnes hodně píše, po ukončení těžby se za léta zarůstání odolnými travinami, břízkami a osikami staly hájemstvím, refugiem, jak se u biologů říká, všemožných bezobratlých, ale i pernatců a chlupáčů, kteří se za tu dobu stačili stát zase jinde vzácnými.

No a tak tam jedu a dojedu a koukám… A vy teď čekáte, že v duchu tohoto fejetonu vám sdělím a dodám „…a halda nikdež! Oni vám ji naložili na náklaďáky, aby jí zasypali tu rokli, kde se pak bude stavět to metro.“ Ale ne, milí čtenáři. To by sice bylo hodně absurdní a pro naši dobu tak snad i příznačné, ale to už bych si opravdu, jak se říkávalo, hodně cintal pentli. Ne, společným jmenovatelem mezi haldou a roklí bylo jen to, že halda byla také tak dočista oholena, zbavena stromového porostu (o těch bezobratlých a pernatých a chlupatých nemluvě), jenž ji po léta sám od sebe, zadarmo rekultivoval. Byla právě oněmi buldozery a náklaďáky proměňována v jakoby skutečnou, táhlou a povlovnou, pro budoucí její dobyvatele tedy patřičně pohodlnou horu. Nezlobte se na mne, když napíšu (to, co platí pro výtvarné umění, platí v tomto případě i obecně), že tváří-li se něco jako něco jiného, chce-li být něčím, co ze své podstaty není, je to kýč a basta. Lidé tu prostě na zemi nejsou od toho, aby budovali hory, a hory ze své podstaty nepotřebují, aby je budovali lidé. Smutný byl v tomto smyslu pohled na zajíce, zmateně pobíhajícího po pustém návrší, po rozježděném svahu strusky, jako by – což je docela možné – na ní hledal místo, kde ještě před rokem bydlil, kde se narodil...

V prvorepublikovém humoristickém časopise Trn z roku 1924 čteme vtip: „Nevíš, prosím tě, proč tady kácejí ty stromy?“ – „Voni tady budou dělat park.“ Nevím, nakolik tehdy bylo mezi čtenáři Trnu rozšířeno ekologické myšlení, zdá se mi však, že vtip zazní svou absurditou stejně i dnes. Kdo by ale před oněmi dávnými lety řekl, že se na takto absurdních, tedy venkoncem zbytečných projektech budou podílet všelijaké ty dotace z fondů Evropské unie. Vždyť právě v tomto punktu nás současná tendence, zdánlivě řešící problém nezaměstnanosti bona fide, vrací ještě hlouběji, kamsi do středověku s jeho příznačným strachem z nedotčené přírody, v dnešním pojetí tedy z přírody nedotčené dosud záměry environmentálních plánovačů, krajinných architektů, developerů a dalších dobyvatelů, přiživujících se na dotacích tak nepřirozeně, jak nepřirozená je v důsledcích taková umělá hora, kýčovitý land art, Hladová zeď, jež zakrývá pravou podstatu Potěmkinových vesnic...



   Pokrytecká moc
  Jak to vidí František Koukolík
 
   Ivan umí veselé blues

   
Televizní glosář        
 
   Velké návraty, slibné debuty
   
Téma