Velké návraty, slibné debuty

Téměř padesát koncertů v průběhu tří týdnů a k tomu nádavkem sedm divadelních představení. Taková je nabídka, kterou pro jubilejní 65. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro připravili jeho pořadatelé.

Koncert Anne-Sophie Mutterové byl podle očekávání vyprodán nejrychlejiTentokráte se ještě v předstihu před tradičním zahajovacím termínem, kdy v úmrtní den Bedřicha Smetany 12. května zazní tóny jeho Mé vlasti, uskuteční o tři dny dříve festivalový prolog, který předznamená sled výjimečných událostí největšího domácího hudebního svátku. V neděli 9. května uslyšíme v Praze poprvé dva z nejvyhlášenějších ansámblů spojených s autentickou interpretací historické hudby English Baroque Soloists a Monteverdi Choir, které pod taktovkou jejich zakladatele sira Johna Eliota Gardinera přednesou největší Bachovu liturgickou skladbu Mši h moll. Čestným úkolem vlastního slavnostního zahájení festivalu Smetanovým cyklem byl pověřen mladý kolektiv Pražské komorní filharmonie s jeho novým šéfdirigentem Jakubem Hrůšou.

Královna houslí

Po strhujícím dojmu, který loni v srdcích návštěvníků zanechala současná „královna houslí“ Anne-Sophie Mutterová jiskřivým provedením Mendelssohnova koncertu, byl podle očekávání nejrychleji vyprodán i její letošní večer s Brahmsovým koncertem s Pittsburghským symfonickým orchestrem. Také toto těleso bude hostovat na Londýnská Academy of St. Martin in the Fields vystoupí s dirigujícím americkým klavíristou Murrayem PerahiouPražském jaru poprvé a podobný zájem se upírá k festivalovému debutu členky petrohradského Mariinského divadla a sólistky newyorské Metropolitní opery mezzosopranistky Olgy Borodiny, která si k svému vystoupení přizvala americkou dirigentku Keri-Lynn Wilsonovou. Potěšitelné ovšem je, že fanoušci krásných hlasů vzali obdobným útokem také vstupenky na pěvecký recitál ve světě stále více obdivovaného domácího tenoristy Štefana Margity, jemuž bude sekundovat slavná německá sopranistka Rachel Harnischová. Rozhodně by si ovšem neměli nechat ujít ani vystoupení dalšího českého pěvce, basbarytonisty Adama Plachetky, jehož po úspěchu na proslulém salcburském festivalu přijala od nové sezóny do stálého angažmá Vídeňská státní opera.

Po pěti letech se na Pražské jaro vrací čarokrásná sólistka na sitár Anoushka ShankarVelké návraty

Stálé pražskojarní publikum se může těšit, že se znovu setká s výkvětem světových sólistů a orchestrů, kterým nadšeně aplaudovalo v minulých letech. Patří k nim třeba londýnská Academy of St. Martin in the Fields s dirigujícím americkým klavíristou Murrayem Perahiou, jeho nástrojoví kolegové Emanuel Ax, Radu Lupu nebo doslova miláček pražského obecenstva Garrick Ohlsson. K naší smůle neuslyšíme jejich českého kolegu řazeného mezi největší klavíristy 20. století Ivana Moravce, jemuž nešťastná zlomenina ruky znemožnila vystoupit na předem vyprodaném koncertu k jeho osmdesátinám. Namísto něho zasedne ke klavíru rakouský virtuos Oleg Maisenberg, kterého nám kdysi právě na Pražském jaru představil Gidon Kremer. Po několikaleté pauze nám dá znovu nahlédnout do tajemství tisícileté hudební kultury vzdálené Indie uhrančivá sólistka na sitár Anoushka Shankar a po dvou desítkách let se na festivalové pódium vrátí také nejvýznamnější žijící skladatel a neméně uznávaný dirigent Pierre Boulez, který na sklonku března oslavil pětaosmdesáté narozeniny.

Jednou z nových tváří festivalu je americká jazzová hvězda Dianne ReevesováOscarový Previn

Z nových tváří uvítáme například americkou jazzovou hvězdu Dianne Reevesovou, pověstného „krále klezmeru“, třiaosmdesátiletého klarinetistu Gioru Feidmana, nositele Oscara za nahrávku hudby k Spielbergově filmu Schindlerův seznam stejně jako světoznámého skladatele, dirigenta a klavíristu, jednaosmdesátiletého André Previna, vlastnícího dokonce úctyhodnou sbírku čtyř Oscarů. Pro svoji první návštěvu Prahy zkomponoval i novou skladbu, která tu zazní ve světové premiéře a nadto uslyšíme jiné Previnovo orchestrální dílo pod jeho taktovkou s Českou filharmonií.

Antonín Matzner, hudební publicista

Foto Pražské jaro/Ivan Malý, Julian Colston, Christian Lantry a Nana-Watanabe



   Pokrytecká moc
  Jak to vidí František Koukolík
 
   Ivan umí veselé blues

   
Televizní glosář        
 
   Velké návraty, slibné debuty
   
Téma