Oči a duše v průzoru půlměsíce

Inscenace režiséra Dušana Pařízka jsou jako skalpel: ostré, chladné a pronikající k ohniskům tu zjevnějších tu skrytějších společenských chorob. Platí to i pro Černé panny, dramatický text od Němce Günter Senkela a německy píšícího Turka Feriduna Zaimoglua, který Pařízek přeložil, upravil a uvádí v Divadle Komedie.

Gabriela Míčová v inscenaci Černé panny v Divadle KomedieDiváci jsou rozmístěni ve čtyřboké strmé aréně na jevišti, reflektory se zaměřují na tváře tří hereček, jež mezi nimi sedí ve spodních řadách. Oči Gabriely Míčové, Dany Polákové a Ivany Uhlířové snímá „kamerové oko boží“ (ovládané Stanislavem Majerem) a v zářivém srpku, jenž připomíná průhled v burce, je projektor promítá na plátna rozpjatá nad hlavami diváků. Rozvíjí se úvodní trialog. Dvě ženy napadají tu třetí, že má vlažný vztah k islámu a je příliš tolerantní k „vepřožroutům“. Hovoří muslimky žijící v Německu. Trialog přechází v jejich monology. Interpretky se střídají a každá z nich postupně ztělesní tři zaryté islamistky. Po osmdesát minut mezi nimi nedojde k fyzické interakci. Sledujeme jen jejich výpovědi a gesta, přesto naše napětí roste, jako bychom sledovali akční thriller. Domyšleno do důsledků, on to také thriller je.
Každá z devíti představených žen se od těch ostatních liší svým sociálním zařazením, vzděláním, vztahem k sexu... Všechny však mají společnou až fanaticky prožívanou muslimskou víru. S její pomocí řeší své problémy, ona je tím pevným bodem, k němuž se utíkají... Například sedmnáctiletou prodavačku mobilů, jejíž výpověď na nás Ivana Uhlířová hrne jako strhující proud mladické naivity, čistoty i špinavé vulgarity, trápí, že není s to vyřešit, zda a případně jak a s kým se zbavit svého panenství. Pro promiskuitní Berliňačku, jež ani nenosí muslimský šátek a které Dana Poláková dodává lehce ironický nadhled na pány tvorstva i na život sám, je islám zase záchranou před prázdnotou, již v sobě cítí. Z podobných důvodů se k němu uchyluje i vdova, které zemřel muž na rakovinu. Proč ale většina z těch devíti žen velebí Usámu bin Ládina? – To naznačuje poslední monolog, ve kterém Gabriela Míčová nepředstavuje rodilou muslimku, nýbrž Němku, která k islámu konvertovala. Tuto chladnou ženu, kterou na rozdíl od zmíněných postav sex spíše odpuzuje, uhranulo jakési směřování k čistotě, tvrdost a vůle vítězit, kterou rozpoznala v Koránu a dalších islámských textech. Tady k nám doléhá ozvěna fašismu a nacismu, v nichž kdysi mnozí Evropané hledali východisko ze zmalátnění společnosti a „prohnilosti“ demokracie.
Islám není v této inscenaci ukazován jako víra, ale jako zaslepující, temná ideologie, jež může sloužit nejroztodivnějším osobním i kolektivním racionalizacím. Pro nás, bojovníky dávno již vyhraných bitev, jsou Černé Panny velkým mementem.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Kamila Polívková



  Především pomáhat
  Jak to vidí Zbyněk Vybíral
 
   Jan Halas proti temnu

   
Nalaďte si        
 
   Čičičí! Jsou tu kluci kočičí...
   
Pořiďte si