Číslo 17 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní zpěvačkou.
Evou Urbanovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Ivan Němec, publicista

Hry o zlu, lásce i jaru

Impozantní Aischylova trilogie Oresteia, kterou neopakovatelným způsobem natočil v roce 1965 jeden z našich největších rozhlasových režisérů Jiří Horčička, rozezněla znovu rozhlasové jeviště o velikonoční Bílé sobotě. Pevně doufám, že se tato inscenace dočká ještě mnoha dalších repríz, neboť za oněch pětačtyřicet let neztratila nic na své dramatické působivosti. Kdo poslouchal na stanici Vltava příběh, v němž se hrdina Orestes pomstí za vraždu svého otce tím, že zabije vlastní matku a vystaví se tak hrůznému pronásledování, musel opět ocenit několik věcí: Úpravu dramaturgyně Jaroslavy Strejčkové, která překlad Ferdinanda Stiebitze zpracovala tak, že se třídílná antická tragedie vejde do půldruhé hodiny, aniž bychom v ní něco postrádali. Velké režijní umění Horčičkovo, jenž uměl pracovat se zvuky, hudbou a sborem tak dynamickým způsobem, že hra běží ve stále živém tempu a její velkolepý patos nikdy nesklouzne do dunivé prázdnoty slov, protože každý pronesený verš má přesně promyšlený význam. Výborné herecké výkony, z nichž ani po létech nezazní nějaký „starý herecký styl“. Naopak se obdivujeme nestárnoucímu rozhlasovému herectví dlouhé řady umělců, k nimž patřil například Josef Velda (Orestes), Blanka Bohdanová (Klytaimestra), Václav Voska (Aigysthos), Alena Vránová (Eletra) a další, od nichž by se dodnes mohli mnozí umělci mnohému přiučit.

Velikonoční neděli projasnila na stanici ČRo 2 – Praha premiéra původní rozhlasové pohádky Karla Šiktance Rubášek. Klasicky komponované báchorky dvaaosmdesátiletého básníka se ujal teprve osmdesátiletý režisér Karel Weinlich a oba zralí tvůrci, kteří tvorbě pro děti věnovali podstatnou část svých životů, připravili posluchačům svěží mladistvé dílko. V Šiktancově klasické kompozici, v níž se ozývají folklórní motivy a ožívají kouzelné bytosti i přírodní živly, se vypráví o mládenci Šimonovi, který se tajemně ztratí, když podivným způsobem přijde o milovaného pejska Rubáška. Naštěstí je tu nebojácná a chytrá hrdinka Bára – nová děvečka ze statku, jemuž vévodí Šimonova matka, zdroj veškerého zla – která s věčnou písničkou na rtech odhalí krok za krokem záhadné taje a pomocí kouzelné haleny-rubášky je rozlouskne; objeví pejska i jeho pána a hned je tu šťastný konec plný lásky a svěžího jarního povětří. Pravda, závěr je poněkud krkolomný, protože Šimon se zjeví málem jako deus ex machina, ale to se u pohádek stává. Naopak však pravidlem nebývá, aby z pohádky zazníval tak čistý básnický jazyk, jak to slyšíme u Šiktance, když se ocitneme na „sosnové hůrce“, cítíme „březovou vůni“, vnímáme, jak se les „durdí“ a pak zase „protahuje v kříži“ a je-li hrdince „modře a zeleně“, prožíváme s ní štěstí a krásu. Režisér Karel Weinlich stejně jako ve stovkách svých pohádkách předchozích znovu ukázal, jak umí čarovat se zvuky, z nichž se ve fantazii posluchačů rodí barevné a plastické obrazy scén, a jak dokáže přivést herce k vytvoření tak šťavnatých postav jako byla např. mile prostořeká a půvabná Bára, kterou s dívčím šarmem ztvárnila Lucie Vondráčková.

Když o velikonočním pondělí oznámil hlasatel stanice Praha, že začíná nedělní pohádka pro děti a začala se odvíjet pozoruhodná Povídka o chlapci a divoké huse slovenské scenáristky Zuzany Križkové, zaujala její premiéra natolik, že člověk spolkl úvodní roztrpčení z poplety, jemuž je jedno, který je den, a neví, že pohádka není totéž co povídka. Příběh o sedmiletém Tomášovi, který se spřátelí s divokou husou, je velmi jednoduchý, ale z této prosté průzračnosti začnou postupně vyvstávat kontrasty, odrážející skutečný kus nelehkého života. Tomáše vychovává děda s babičkou; jeho máma si našla nového partnera a nemá na synka čas. Chování otce, zpočátku neznámého gaunera, zůstane pro Tomáše nevysvětlitelné, i když ho po čase pozná. Přepevné pouto spojuje kluka jen s divokou husou, neboť si svoji Agu „odkojil od vajíčka“. Bojí se o ni, protože ví, že po jaru přijde léto, po něm podzim a pak... – odmítá se smířit s tím, že se jeho Aga zachová jako jiná zvířata žijící podle svých instinktů. Stejně tak, jak Tomáš touží po tom, aby trvale k někomu patřil, dychtí po tom, aby také někdo navždy patřil jemu. Ze zdánlivě banálního příběhu vyrůstá posmutnělé svědectví o tesklivé touze po pevném vztahu, věrné a trvalé lásce a rodinném zázemí. Kompozice hry, která se od slovenského originálu liší dramaturgickou úpravou (dramaturgyně Václava Ledvinková), probíhá ve třech liniích. Do dramatu s klukovským hrdinou (výborný Jiří Köhler) vstupuje retrospektivní vzpomínková rovina dospělého Tomáše (Ivan Trojan), a tyto dva pohledy doplňují komentáře z knihy nositele Nobelovy ceny Konrada Lorenze, zakladatele etologie, nového vědního oboru o chování zvířat. Režisérka Hana Kofránková dokázala s touto trojí perspektivou skvěle pracovat, takže v některých pasážích dochází k působivému prolnutí současného děje se vzpomínkami, do nichž navíc vstupuje významuplná hudba Petra Mandela a řada zvuků, které mají svou symbolickou a metaforickou funkci. Obyčejný příběh, v němž se utkává zlo s dobrem, touhou a láskou, patřil k vrcholům dramatické produkce, kterou Český rozhlas nabídl o Velikonocích svým posluchačům.



  Šťastné dny primitivů
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Pět hodin pravdy o Plasticích

   
Pořiďte si        
 
   O bídě a nouzi
   
Televizní glosář