Číslo 17 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní zpěvačkou.
Evou Urbanovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eva Urbanová, operní zpěvačka

Jak se z vesnického děvčete stane světově proslulá primadona?

Mám ráda výzvy a myslím si, že jsem svůj život uchopila správně. Moje rocková éra trvala dva a půl roku. Předtím jsem nějaký čas hledala kapelu, s kterou bych mohla zpívat. Vystupovala jsem po zábavách až do té chvíle, kdy nastal můj životní zvrat. Vyhrála jsem pěveckou soutěž, následovaly nabídky na předzpívání a během půl roku jsem se stala členkou Plzeňské opery. Paradoxně byly mé rockové začátky těžší, než můj vstup na operní jeviště.

Dokázala byste se vrátit zpět na vesnici?

Trvalé bydliště mám stále na vesnici, ze které jsem nikdy neodešla. Velice ráda pracuji manuálně, například s radostí běhám po zahradě za sekačkou. Jsem však posedlá zpěvem, a tak zpívám, ale fyzická práce mi opravdu chybí. Moje maminka mi říká, že domácí práce jsou moje úchylka, protože pokud jsem doma, soustavně uklízím. Velice ráda vařím, přestože neustále držím diety, jinak by ze mě byla opět „stará“ Urbanová. (smích)

V showbyznysu je třeba mít ostřejší lokty. Naučila jste se v něm pohybovat?

V Čechách je úspěch za trest, takže kdo má úspěch, ten musí být potrestán! Někdy s tím mám v sobě velký problém, ale přesto mám ty naše Čechy a českou krajinu velmi ráda. A také mám kolem sebe přátele, kteří mě vždy podrží.

Pověstné hvězdné manýry. Zažila jste nějaké humorné manýry svých kolegyň nebo kolegů?

Zažila jsem jeden v cizině, který bude těžko kdy překonán. Kolegyně, opravdová světová operní pěvkyně, z ničeho nic zastavila zkoušku, zavolala si svoji garderobiérku, která jí něco podala. Po chvilce jsem zjistila, že ona dáma si piluje nehet. Všichni kolem na ni v tichosti hleděli, včetně dirigenta, který posléze na její pokyn, když bylo dopilováno, pokračoval ve zkoušce, jako by se vůbec nic nestalo. Jen podotýkám, že režie zkoušky byla taková, že se nemusela vůbec ničeho dotknout, takže nehet si nezlomila na jevišti. Operní primadona se vším všudy. Ale vůbec nejlepší na tom všem byla její noblesa, s kterou to provedla.

Trpíte vy sama nějakou tou manýrou?

Pokud ano, tak si ji neuvědomuji. Nepotřebuji být někde vidět prvoplánově, nemusím stát vždy v první řadě na jevišti. Možná se jako má manýra zdá mým korepetitorům, že je strašně dlouho dopředu honím ke zkoušení mých nových rolí, protože já se je učím opravdu dlouho. Nedovedu si však představit, že bych přijela do hotelu, kde by kvůli mně museli všechno vyklidit, vymalovat na růžovo a vyměnit i záchodové prkénko. Po světě si s sebou vozím svůj malý polštářek, protože jakmile bych se uložila do hotelového péřového polštáře, ráno se probudím s otokem nosu a musím si brát léky na alergii. Rozčílit mě však dokáže fakt, když se nedá na pokoji či v šatně otevřít okno. Trpím i chladovou alergií a nesnáším proto klimatizaci. Ale to snad nejsou manýry, to je pro mě životní nutnost. Květina v šatně, ta potěší vždy...

Máte léta zkušeností. Myslíte, že v nastupující mladé generaci našich pěvkyň roste podobný hlas, jakým disponujete vy?

Přiznám se, že jsem touto otázkou zaskočena. Zřejmě jsem si zatím žádné takové kolegyně nevšimla. Osobně jim všem přeji úspěch. Sama jsem zažila několikrát v životě nepřejícnost a závist, třeba jen proto, že jsem měla na děkovačce větší aplaus než ony. Nemluvím teď o té zdravé konkurenci, kdy se vzájemně popichujeme, ta je fajn, posouvá kupředu. S dobrými kolegy se zpívá lépe. Je to stejné jako ve sportu. Vzájemně se táhneme a dokážeme ze sebe vydat i netušené. Konkurenci samozřejmě nepodceňuji, také stárnu a sil mi ubývá, ale abych kolegyně vyloženě sledovala a následně je systematicky ničila, tak to opravdu ne.

Hudební kořeny máte v rockové hudbě. Není pěvecké nasazení, drive, v obou oborech podobné?

Rocková hudba mi nedávala možnost zapojit celý můj velký hlas. Vždy jdu od role k roli s tím, že již víc ze mě nikdo nedostane, ale ono to jde stále dopředu. A právě toto mě na opeře fascinuje, proto jsem se pro ni rozhodla. Ve svém srdci jsem však stále rockerka, miluji ty své malé rockové výlety. Rocková hudba mě naprosto ničím nesvazuje, můžu se zcela uvolnit, dává mi neskutečnou svobodu interpretace. Opera je naopak jeden velký řád.

Jednou z vašich velkých rolí je Libuše, kterou jste převzala po Gabriele Beňačkové. Je vaše Libuše jiná?

Mé první vystoupení v roli Libuše pro mě bylo velmi náročné už jen v tom, že tuto roli přede mnou zpívala také Ema Destinnová a Marie Podvalová. Svým naturelem se já osobně blížím k Libuši Marie Podvalové, protože Gabriela Beňačková je mladodramatický soprán, pro který já nejsem určena. Inklinuji k pěveckým heroinám, jako byla právě Marie Podvalová, která je pro mě Libuší číslo jedna.

Něžná a křehká Rusalka se však nedá ztvárnit jako heroina…

Role Rusalky byla můj životní sen, který se mi navíc splnil v nádherné scenérii českokrumlovského přírodního jeviště. Tam jsem ten příběh prožila opravdu velmi osobně.

Pavel Sršeň, publicista

Foto Miloš Schmiedberger

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 20. dubna.



  Šťastné dny primitivů
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Pět hodin pravdy o Plasticích

   
Pořiďte si        
 
   O bídě a nouzi
   
Televizní glosář