Číslo 17 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní zpěvačkou.
Evou Urbanovou.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Bylo nás pětO bídě a nouzi

Důkazů uhrančivé přitažlivosti příběhů na pokračování nabízejí kulturní dějiny lidstva dlouhou řadu. Tradiční touha publika dlouhodobě „se účastnit“ osudů důvěrně známých hrdinů však nikdy nebyla vytěžena a zobchodována s dnešní – až patologickou – důsledností. Stačí letmý pohled do televizního menu či na televizní obrazovku, aby i člověk, který programově odmítá tratit čas svého života návykovým sledováním plakátových karikatur života jiných, pochopil, že pandemie nekonečného nastavování seriálových kaší udeřila plnou silou i u nás. Z dovozu i vlastním přičiněním.

Na rozdíl od umělecké tvorby usilující o svébytnost a originalitu, je alfou i omegou úspěchu denní a týdenní seriálové „chlebařiny“ co možná maximální typizace všech a všeho. Postavy, situace, příběhy, dialogy, zápletky, prostředí, ale i šaržírující herci, organizující režiséři a ostatní rutinní podílníci výroby – to vše představuje jednotlivé dílky univerzální seriálové stavebnice, které lze s minimálním úsilím přeskupit do různých Ulic, Pojišťoven, Přešlapů, Ordinací, Zázraků nebo jak se všechny ty tuzemské konfekční komerční produkty aktuálně jmenují. Kriticky reflektovat konkrétní výsledky zmíněných výrobních reorganizací zaběhaných klišé, by bylo stejnou ztrátou času, jako je sledovat. Skutečnou pozornost si tak zaslouží snad jen způsob, jakým dnes na patologické seriálové bujení reaguje Česká televize.

Má-li veřejnoprávní program být z principu kvalitativní alternativou komerční produkce, nelze přehlédnout, že domácím průkopníkem oné tuctové seriálové machy byla právě Povýšit pamětnické seriály na hlavní atraktivity hned dvou večerů v týdnu, je důkazem hluboké programové krize veřejnoprávní televizeČeská televize se svým Životem na zámku a dalšími červenoknihovními variacemi scenáristicko-režisérského tandemu Míka – Hanuš. Z dnešního hlediska jsou ony zapomenutelné opusy hodny připomínky jako důkaz jejich předurčení k jednorázové spotřebě. Pokoušet se jejich reprízou v hlavním večerním čase konkurovat čerstvé komerční nabídce téhož, je povážlivě diletantské. Není divu, že Náměstíčko přežilo na místě hlavního pondělního chodu prvního programu ČT jen velmi krátce.

O moc víc smyslu však nemá ani hysterická reakce na seriálovou nouzi v podobě masivní sázky na archivní jistoty. Povýšit pamětnické seriály – Bylo nás pět a Hříšné lidi Města pražského – na hlavní atraktivity hned dvou večerů v týdnu, je důkazem hluboké programové krize veřejnoprávní televize. Tím hlubší, že ani seriálové novinky České televize jako scenáristicky a dramaturgicky odbyté Poste restante, a zejména líbivým retro nátěrem formálně kryté Vyprávěj, se přihlouplému vrstvení pseudodramatických banalit „ze života“ příliš nevzdálily.

Jan Svačina, publicista

Foto Jaroslav Trousil



  Šťastné dny primitivů
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Pět hodin pravdy o Plasticích

   
Pořiďte si        
 
   O bídě a nouzi
   
Televizní glosář