Číslo 17 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní zpěvačkou.
Evou Urbanovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dobrodružný život s Eduardem Ingrišem

Pětidílné rozhlasové vzpomínky Niny Ingrišové, manželky proslulého hudebníka, cestovatele a filmaře Eduarda Ingriše (1905–1991), odvysílá v posledním dubnovém týdnu stanice Vltava v rámci cyklu Osudy (od pondělí 26. dubna, vždy 11.30).

Nina Ingrišová dnesNina Ingrišová se teprve před několika lety přestěhovala do Brna, ale jako by sem patřila odjakživa. Zkušenost a jazyk brněnského dětství nevymazalo ani pětapadesát let v exilu. Utekla sem před samotou, která ji po smrti manžela v Americe čekala. Žije tu už osm let, ale situace má pro ni poněkud trpkou příchuť. Rodinné vazby lety odloučení zeslábly, je nucena pozorovat, že povědomí o předválečném hudebníkovi (Ingriš je mimo jiné autorem slavné písně Teskně hučí Niagára), který se v exilu přeškolil na cestovatele, fotografa, filmaře a podnikatele, je mizivé a oživovat se jí ho daří jen se značnou námahou. A navíc je tu všechno tak odlišné, než bylo za časů jejího dětství! A hlavně jiné, než to zná ze Spojených států. I americké prvky, které do české společnosti po roce 1989 pronikly, se tu chovají tak zvláštně.

O to radši se Nina Ingrišová vrací do vzpomínek. Mluví o tatínkovi Viktoru V. Karpuškinovi, který jako kubaňský kozák emigroval do Československa, vzpomíná na útěk celé rodiny před osvobozující Rudou armádou, na krušné čtyři roky v německých uprchlických táborech a dlouho očekávaný výjezd do Brazílie v roce 1949. Tatínek zeměměřič rodinu úspěšně živí prací při osidlování brazilských pralesů. Na konci padesátých let rodina Karpuškinových znovu mění domov a stěhují se na sever kontinentu – do Los Angeles.

Tady se Nina v krajanské komunitě setkává s Eduardem Ingrišem, společně připravují operetní inscenace a při třetí premiéře už se jdou děkovat jako manželé. On o šestadvacet let starší než ona. Má za sebou dvě dobrodružné plavby na balzových vorech Kantuta. Natočil cenný filmový materiál, který teď ve Spojených státech zpracovává. Po složitých peripetiích mají manželé Ingrišovi v rukou filmy, s kterými deset let objíždějí severoamerický kontinent. Jejich syn zatím vyrůstá doma v péči prarodičů Karpuškinových.

Eduard Ingriš (s kytarou) s cestovateli Jiřím Hanzelkou a Miroslavem Zikmundem v Peru v roce 1949Když Ingrišovi táhne na sedmdesát, rodina se usadí a vrhne se do podnikání s výživovými doplňky. Eduard Ingriš se snaží sepsat své paměti. O předválečné hudební Praze, o tom, že byl nejmladším českým dirigentem na profesionálních scénách. O spolupráci s Járou Kohoutem. O úspěšné kariéře fotografa v jihoamerickém Peru. O svých dobrodružných cestách. Nina dokonce prodává úspěšnou firmu, aby manželovi pomohla s prací. Je ale pozdě, šestaosmdesátiletý Eduard Ingriš v roce 1991 umírá.

Ve vyprávění drobné vitální ženy Niny Ingrišové se mísí vzpomínky na manžela i na tatínka. Oba byli téměř vrstevníci, oba dali přednost dobrodružné pouti světem před životem v nesvobodě. Jako by i pro Ingriše platilo tatínkovo kozácké: můj domov je v sedle mého koně. Oni dva a syn – nejdůležitější muži Niny Ingrišové.

Vilém Faltýnek, redaktor ČRo 7 – Radio Praha

Foto Vilém Faltýnek a archiv H+Z Muzea jihovýchodní Moravy ve Zlíně



  Šťastné dny primitivů
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Pět hodin pravdy o Plasticích

   
Pořiďte si        
 
   O bídě a nouzi
   
Televizní glosář