Povídka o chlapci a divoké huse

Nebývá zvykem začínat od konce, ale protentokrát uděláme výjimku. V nahrávce rozhlasové hry, která vznikla podle předlohy slovenské scenáristky Zuzany Križkové a již premiérově uvede Český rozhlas 2 – Praha o Velikonočním pondělí 5. dubna, zazní totiž v samém závěru následující slova: „Věnováno památce Konrada Lorenze, nositele Nobelovy ceny.“

Dva významní etologové – Konrad Lorenz (vpravo) a Nokolaas TinbergenKonrád Lorenz byl významný zoolog 20. století, který je označován za zakladatele etologie. Středobodem jeho zkoumání byly drobné rybníčky s hejny divokých husí v rodném rakouském Altenbergu. Zjistil zde mnoho zajímavého, což posléze ovlivnilo nejen přírodní, ale i humanitní vědy. Ukázal například, jak pošetilá bývá snaha člověka měnit vzorce chování zvířat, byť by to myslel sebelíp. Zatímco zvířatům je dán instinkt, člověk svou sveřepou vůlí dokáže změnit téměř cokoli, jenže se tím dopouští na přírodě násilí. Lorenz tak otevřel diskusi o etických kategorií dobra a zla a zároveň dokázal, že je určujeme výhradně jen my lidé, zatímco zvířat se vůbec netýkají.

Vše se točí kolem Agy

Stručný encyklopedický exkurz tak trochu předznamenává příběh o chlapci a divoké huse – příběh malého Tomáše, který zoufale touží po lásce. Chtěl by mít někoho, kdo bude navždy patřit jenom jemu, a platit by to mělo i naopak. Ač vyrůstá v laskavé péči dědy a babičky, a třebaže to nikdy nevysloví, jeho šrámem na duši je vztah k matce, která se vydala za vlastním štěstím. A s otcem je to ještě složitější. Má ho, a přitom nemá. Občas se s ním setká, jenže rád ho mít nedokáže. To však dojde Tomovi až mnohem později, když se z malého kluka promění v dospělého muže. Teď je mu sedm a celý jeho život se točí kolem Agy, krásné divoké husí slečny, kterou vypiplal ze sotva ochmýřeného mláděte. Jsou nerozluční. Tomovo dětské srdíčko bije jenom pro ni. Jenže přírodní cyklus je neúprosný!
Je jaro a divoké husy začínají tančit zásnubní tance. I Aga si najde svého vyvoleného, ale svoji přízeň i lásku poctivě dělí napůl. Jako by snad svému lidskému příteli rozuměla, jako by mu měla být mámou i kamarádkou zároveň... Ovšem co bude dál? Když se začne schylovat k zimě, hejno odletí, říkají všichni. Dědeček Toma varuje. A Tom se bojí. A tehdy se ve své dětské naivitě, v touze neztratit Agu a v obavách o ni odhodlá k čemusi, co navždycky poznamená jeho život. A jsme zpět u kategorií dobra a zla, v jejichž intencích ale zvířata přemýšlet nedovedou.

Nebýt sám

Ze zdánlivě banální historky o přátelství malého chlapce a divoké husy dokázala jeho slovenská autorka Zuzana Križková vytvořit velmi silný příběh. Text byl zpracován Slovenským rozhlasem a v roce 2007 získala nahrávka ocenění na Festivalu rozhlasovej tvorby. Režisérka Hana Kofránková však chtěla jít vlastní cestou, a proto se stanice Praha rozhodla (s laskavým svolením autorky) pro českou verzi. Z dramaturgického hlediska došlo ve scénáři k určitému – především časovému – posunu, který ovlivňuje i jeho celkové pojetí. To podstatné zůstává – touha nebýt sám, mít někoho, komu patřím a kdo patří mně. Z pohledu dětské duše to není sobectví, ale potřeba. Vina neleží na chlapci a už vůbec ne na nevinném ptačím peří, ale na matce, která odloží dítě.
Ve slovenské verzi, zasazené do totalitního režimu, měla matka svůj možný návrat zkomplikovaný emigrací, ze které se nemohla vrátit (i když se neřeší, zda to měla v úmyslu). V české verzi je tento motiv zcela opuštěn. Nejde o to, kdy a kde se celý příběh odehrává, podstatné je, že máma svou cestu k synovi nehledá.

O pleskání bosých nohou

Jak už bylo zmíněno, realizace scénáře se ujala Hana Kofránková. Hned po režisérce byl tou nejdůležitější osobou malý Tom. Volba padla na Jirku Köhlera. Spolu s Aloisem Švehlíkem coby dědečkem vytvořili báječnou dvojici. Ze zákulisí lze prozradit, že děda a vnuk výtečně slyšeli a vnímali jeden druhého. Naslouchali drobným intonacím hlasu, v nichž se ukrývají emoce jako třeba nadšení, strach, úzkost... A když bylo třeba, ten zkušenější „nahrál“ a chlapec se „chytil“.
Hudba Petra Mandela a zvukové efekty Petra Šplíchala nejsou jen zvukomalebnou kresbou, ale významotvorně dotvářejí vše, oč tu běží. A jde o hodně – o dětské tápání v nejistotě, o pleskání bosých nohou v rákosí u jezera i o nekonečné vrzání branky, která předznamenává životní příchody i odchody.

Z konce na začátek

Zastaví autobus. Ozve se zasyčení otvíraných dveří a husí zakejhání. Tom se vrací. V košíku si veze párek divokých husí. Jsou to ještě mláďata, zatímco on už je pár let dospělý. A Ivan Trojan coby dospělý Tomáš v retrospektivě začíná vzpomínat: „Matka? Opravdu máma? Otec? Anebo táta, jen provždy nazvaný On? Laskavý dědeček, důvěřivá babička? Všechno se zmítá dohromady!“
Na Agu ale zapomenout nemůže. Právě proto přiváží onen párek divokých husí. Jsou symbolem naděje, že mu bude odpuštěno, jelikož ublížil. Ublížil Aze, a především zranil sám sebe, protože kategorie dobra a zla se zvířat netýkají, třebas právě ona na lidské počínání mnohdy doplatí. Jako Aga! Leč prosím – žádné memento, žádná trýzeň, poslechněte si docela prostý a obyčejný příběh. Povídku o chlapci a divoké huse.

Václava Ledvinková, dramaturgyně ČRo 2 – Praha



  Hra na schovávanou
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
   O vzorech
   
  
Televizní glosář        
 
   Tři inkarnace Josefa Svobody
   
Nalaďte si