„Já, když slyším kultůra, vybaví se mi jogurt...“ Tolik povýšenosti, arogance a občas i čirého hulvátství, které v pořadu Den D předvádí Michael Rostock, aby divák pohledal.O vzorech

Televizní obrazovka je přirozeným prostorem pro prezentaci úspěchu nejrůznějších podob, barev a chutí. Stejně přirozené a svým způsobem i logické je automatické povýšení nositelů tohoto úspěchu na vzory hodné následování zástupy uhranutých diváků. Tak jako mnoho jiných rituálů, funguje i televizní fetišizace úspěchu a mediální slávy celosvětově. V tuzemských poměrech, poznamenaných padesáti lety totálního totalitního rozvratu etických hodnot a jeho pokračování v následném dvacetiletí zdivočelého budování kapitalismu, má však i televizní fenomén úspěchu svá neradostná specifika.
Ani ve století pěstěných poměrech nepatří zdaleka všichni vítězové dostihu o globální i lokální úspěch k intelektuální či kulturní elitě svých národů. Tím, co většinu politiků, byznysmenů, sportovců, herců, modelek a dalších úspěšných na západ od našich hranic odlišuje od jejich domácích imitací, je právě jejich zakotvení ve standardizovaném kulturním kontextu. Vědí, že některé věci se prostě nedělají, některé názory neventilují, prostě se umějí chovat. Ono povýšení vychovaného a kultivovaného člověka do pozice mediálního vzoru přispívá ke kultivaci celé společnosti.
Domácích příkladů pravého opaku lze potkat na obrazovkách českých kanálů dnes a denně veletucty. Čerstvá veřejná revize intelektuálního, kulturního a výchovného deficitu Mirka Topolánka je jen dílčí, momentálně viditelnější ukázkou z politického panoptika, o němž si iluze nedělá snad nikdo. Svým způsobem ještě smutnější je exkurze do řad úspěšných podnikatelů, kterou úterý co úterý zprostředkovává Česká televize.
Den D je další z předlouhé řady typizovaných pořadů, jejichž licencované klony putují televizním světem. Jeho principem je konfrontace kandidátů úspěchu, kteří se svými nápady a nabídkou finančního vstupu do projektu defilují před pěticí movitých majitelů úspěchu. Tím, co posunuje pořad od bolševické karikatury konfrontace zlých kapitalistů a sympatických chudých vynálezců, je vzájemný respekt a slušnost. Právě v tom však domácí vzoroví investoři selhávají. Tolik povýšenosti, arogance a občas i čirého hulvátství, které předvádí zejména letošní nováček mezi investory, Michael Rostock, aby divák pohledal. Jeho komentář odmítnutí uchazečky o investici v kultuře – „Já, když slyším kultůra, vybaví se mi jogurt“ – vystihuje přesně, oč tu běží. (A to se zdaleka nepohybujeme v miliardářském suterénu zabydleném Mrázky, Pitry a spol.) Propast mezi kulturními a finančními elitami národa je u nás i dvacet let po převratu hlubší než Macocha...
Stará moudrost, že sako se člověk naučí nosit až ve třetí generaci, platí bez výjimky. Žel Bohu pro nás, díky Bohu pro děti dětí našich dětí.

Jan Svačina, publicista



  Hra na schovávanou
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
   O vzorech
   
  
Televizní glosář        
 
   Tři inkarnace Josefa Svobody
   
Nalaďte si