Film, divadlo a podoby lásky

Neustále přibývá divadelních inscenací, které jsou scénickými adaptacemi filmových děl. V letošním předjaří měly v pražských divadlech premiéry hned tři. Kromě média, z něhož jsou odvozeny, mají i dalšího společného jmenovatele: jejich tématem je láska.

David Novotný jako muž, který ztratil paměť (Muž bez minulosti) Cudnost a nostalgie

V Muži bez minulosti, kterého uvádí Dejvické divadlo, najdeme to slovo dokonce v podtitulu: Hra o lásce. Autorem adaptace filmu finského režiséra Akiho Kaurismäkiho je Miroslav Krobot. Ujal se i režie a na komorním jevišti vykouzlil uhrančivou atmosféru plnou cudnosti a nostalgie. Příběh muže, který po přepadení nádražními zloději ztratí paměť, ocitne se mezi bezdomovci a svou lidskou hodnotu najde ve vztahu k Irmě, příslušnici Armády spásy, se odehrává takřka na holém jevišti. K oproštění od všeho spektakulárního jsou vedeni i herci. David Novotný v titulní roli a Tatiana Vilhelmová jako Irma krotí svůj přirozený temperament výrazovým minimalismem, jenž je dnes domovem především v Divadle Komedie. Ani v Dejvicích však tento minimalismus není samoúčelný. Odklání příběh od možného sentimentálního vyznění a jemně zvýrazňuje jeho humorné prvky. Ty ostatně dokáže režie vyzvednout i použitím expresivnějších prostředků a třeba ve scéně výslechu na komisařství dotáhnout až ke grotesce. Kromě dalších skvělých výkonů – například Martina Myšičky, Ivana Trojana, Jaroslava Plesla, Johanny Tesařové, či Simony Babčákové – se na působivém vyznění celku výrazně podílí i hudební složka, která díky svému protagonistovi Marku Doubravovi a jeho písním dotváří osobitou a muzikálu se blížící poetiku inscenace.

Pitoreskní háv sexu

Dramatizace snímku španělského režiséra Pedra Almódovara Vše o mé matce je dílem Samuela Adamsona a pro Divadlo ABC ji z angličtiny přeložil Pavel Dominik. I když svým laděním a atmosférou se inscenace režiséra Petera Gábora filmu nevyrovná, jeho základní poslání se jí tlumočit daří: Tím, co dává lidskému bytí smysl, je láska. A ta může rozkvétat i ve vztazích až pitoreskně zabarvených různorodými variantami menšinových sexuálních orientací. Příběh, v jehož středu stojí Manuela trpící smrtí svého syna Estebana, je v podstatě exemplum vztahující se k základnímu křesťanskému přikázání – miluj bližního svého. Jeho účinnost je ovšem oslabována právě onou pitoreskností. A také různou mírou stylizace hereckého projevu. Zatímco Dana Batulková v titulní roli volí civilní, tlumený výraz, na druhé straně výrazového spektra oslňuje Vladimír Marek v roli transsexuála Agrada, čímž ale odvádí pozornost od smyslu celku. Nejpřesvědčivější výkon podává Dana Syslová v roli herečky Humy Rojo, která nepřímo zavinila Estebanovu smrt: lesbickou orientaci této slavné hvězdy nepotlačuje, ale ani nezdůrazňuje a ke smyslu příběhu míří nejpřesněji.

Radek Valenta jako muž se zbytnělou pamětí (Rain Man)Bratrství

Hra Dana Gordona Rain Man, uváděná v překladu Jiřího Joska a v režii Petra Kracika Divadlem pod Palmovkou, dala příběhu své „čtyřoscarové“ filmové předlohy přesnější dramatické kontury. Především ho zbavila prvků road movie a zpřesněním motivací, jež zvolna posilují pocit bratrství u obou protagonistů, zvýraznila jeho psychologickou i etickou dimenzi. Skvělou hereckou příležitost už nenabízí jen role autistického Raymonda, jenž zdědil celé rodinné jmění, ale také postava jeho mladšího vypočítavého bratra Charlieho, který chce únosem Raymonda z psychiatrického ústavu získat z dědictví svůj podíl. A libeňští uměli příležitost uchopit: Radek Valenta svým detailně propracovaným pojetím Raymonda zastíní i naše vzpomínky na životní roli Dustina Hoffmana a Jan Konečný rozhodně věrohodněji a energičtěji než Tom Cruise načrtává proměnu vypočítavého šíbra Charlieho v člověka, jenž si spolu s hodnotu bratrství a lásky konečně osvojil, že lidé nejsou objekty manipulace, ale bližními.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Hynek Glos a Jef Kratochvil



  Hra na schovávanou
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
   O vzorech
   
  
Televizní glosář        
 
   Tři inkarnace Josefa Svobody
   
Nalaďte si