Člověk by neměl nikdy rezignovat

Když se po několikaleté odmlce režisér Jan Svěrák vrátil za kameru, natočil nostalgickou komedii Vratné lahve – opět podle scénáře svého otce Zdeňka. Přípravu provázely mnohé neshody, jak jsme se mohli dovědět i z dokumentu Tatínek. Avšak několikeré přepisování scénáře až k plné režisérově spokojenosti se zjevně vyplatilo. Výsledek totiž zaujme přesně pointovanými postřehy o fungování manželství po čtyřiceti letech soužití, o hledání nové seberealizace. V sobota 10. dubna ve 20 hodin film uvede Nova.

Vratné lahve se věnují aktivitám v raném důchodcovském věku. Bývalý pedagog Tkaloun, kterého si zahrál sám scenárista, si nedovede představit náhlé nicnedělání a zoufale shání nějaké vhodné zaměstnání. Podaří se mu to u příjmu lahví v jednom supermarketu. Avšak láskyplné, jednou podezíravé, jindy dotčené rozbroje mezi ním a ustaranou manželkou Eliškou (Daniela Kolářová) vypovídají také o napětí z rodinného stereotypu, které lze přežít jedině občasným pobytem mimo domov, případně uchýlením do světa řekněme starosvětských erotických fantazií. Jak ve filmu v jednu chvíli trefně zazní, aby mohl být člověk při svém příchodu vítán, musí se nejdříve při odchodu loučit.

Bývalý pedagog Tkaloun, kterého si zahrál sám scenárista, si nedovede představit náhlé nicnedělání a zoufale shání nějaké vhodné zaměstnáníHerecky filmu vévodí Daniela Kolářová. Mistrně poskládala jednotlivé výrazové plošky do obrazu stárnoucí ženy, kterou sžírají pochybnosti, zda k ní manžel ještě něco cítí. Svěrákův Tkaloun, samozřejmě díky ústřednímu dramatickému postavení, nabízí více významových odstínů, prolíná se tu komická nadsázka s dojímavostí. Avšak vše zastírá jistá naivizace herecké práce, přítomná hlavně v mluvní dikci a příznačná pro většinu Svěrákových figur. Zaujmou i vedlejší postavy Vratných lahví, ať již je to nenadále pobožnůstkářská dcera Tkalounových (Tatiana Vilhelmová) opuštěná záletným manželem nebo Pepův poněkud jelimánkovitý učitelský kolega (Jiří Macháček), jenž se do ní zamiloval. Jako Pepova kolegu z příjmu lahví poznáme Pavla Landovského.

Komediálně laděných filmů o činorodém stáří, které odmítá rezignovat, vzniklo i u nás hodně, jistě bude připomínáno Babí léto s Vlastimilem Brodským, ale vzpomeňme i Faunovo příliš pozdní odpoledne od Věry Chytilové nebo pozapomenutou hříčku Václava Gajera Horký vzduch, která vypráví, jak parta penzistů se škodolibou zlomyslností pozoruje auta projíždějící nebezpečnou zatáčkou. Vratné lahve se jim důstojně zařadily bok po boku.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Hra na schovávanou
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
   O vzorech
   
  
Televizní glosář        
 
   Tři inkarnace Josefa Svobody
   
Nalaďte si