Číslo 11 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s violoncellistkou.
Michaelou Fukačovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Michaela Fukačová, violoncellistka

Máte nastudováno úctyhodné množství děl, jaké místo ve vašem repertoáru zaujímá právě Elgarův koncert?

S tímto koncertem jsem se seznámila už za svých studií, a to díky nahrávce s proslulou Jacqueline du Pré. Její podání na mě zapůsobilo úchvatně a přirozeně mě inspirovalo k nastudování koncertu. Byla jsem dokonce natolik okouzlena, že jsem si naplánovala studijní pobyt u Jacqueline. Získala jsem i potřebné stipendium, Jacqueline však v roce 1987 zemřela... Stipendium jsem pak použila ke studiu u jejího učitele, profesora Williama Pleethe. Bylo pro mě krásným zážitkem chodit na hodiny a studovat Elgarův koncert přímo v místě, kde kdysi studovala i Jacqueline. Cítila jsem se tak jakoby ve spojení s ní... Elgarův koncert je mi hudebně blízký svou bohatou charakterovou výrazovostí. Vybrala jsem si ho i pro svoji první (shodou okolností také poslední?) nahrávku pro Supraphon. Spolu s Liborem Peškem a Filharmonií Brno se nám tehdy podařil snímek, ze kterého mám dodnes radost.

Na světových koncertních pódiích jste se prosadila po opakovaných úspěších v řadě významných soutěží (P. I. Čajkovského v Moskvě, Pražského jara, W. Naumburga v New Yorku). Máte soutěživost v krvi?

Nejprve podotknu obecně, že soutěživost máme v krvi všichni. I v přírodě všechno soutěží o své místo na slunci. Soutěživost má v sobě zdravý náboj síly, která se dá použít k růstu, k práci na zdokonalování sebe sama. V jisté fázi člověk pochopí, že soutěží jen sám se sebou, soutěživost s druhými odpadá a je nahrazena spíš soucítěním... Energie, která se projevovala jako soutěživá, se místo polohy „já – proti“ přenese do polohy „já – pro“... Co se týče historie mé vlastní soutěživosti, ano, dokázala jsem ji v sobě silně mobilizovat, když bylo potřeba. Často mi pomohla postoupit o kus dál. A dařilo se mi i rozpoznat nebezpečí, které hrozí, když tendence egoistické soutěživosti není ovládnuta, ale ovládá nás. Díky tomuto pochopení jsem také poznala, že pravá krása nevyrůstá ze soutěživosti, ale z radosti sdílení.

Studovala jste u legendárních violoncellistů, můžete na některé zavzpomínat a říct nám, co si z jejich odkazu nesete celým svým životem interpretky?

Kdybych měla na všechny zodpovědně vzpomenout, bylo by to na moc dlouhé povídání – Paula Torteliera, André Navarru, Blöndal-Bengtssona, Uzi Wiesela, Errki Rautia a další. Vždy se mi ale vybaví taková moje základní trojice:  Havlík – Večtomov – Rostropovič.  Každý z nich měl pro mě svůj osobitý význam, každý mě svým způsobem nasměroval a inspiroval, všechny tři jsem zbožňovala a po všech se mi stýská.

Dovolte, abych zmínila i vašeho tatínka, vynikajícího muzikologa, publicistu, vysokoškolského pedagoga Jiřího Fukače. Vstupovali jste často do debat na téma interpretace?

Málokdy, spíš výjimečně, třeba když mě chtěl táta inspirovat k čistější stylovosti v oblasti staré hudby. Věnoval mi na toto téma pár knih, abych se poučila o takzvané autentické interpretaci – ale já jsem byla poněkud svéhlavá, než abych se jimi nechala příliš ovlivňovat, a šla jsem si dál svojí oblíbenou intuitivní cestou. Táta byl vždycky tolerantní a můj přístup respektoval bez problému. Nemluvili jsme sice o interpretaci, ale zato jsme spolu často hráli. Při každém studiu nového díla mi byl vždy prvním obětavým a spolehlivým pianistou.

Vybavíte si okamžik, kdy jste sama dospěla k přesvědčení, že jste „hudebně dospělá“?

Bylo to v době mých studií u Rostropoviče, který mě tak nějak vrátil sobě samotné. Jako každý dobrý učitel, když uzraje čas. Pamatuji si, že to byla velká úleva, přestat se pídit po dalších názorech na to, jak by co mělo znít, po dalších radách, jak držet smyčec... V tomhle byl pro mě Rostropovič ideálně načasován, jednoduše mě zbavil těch věčných otázek. Také tím, že na ně nedával běžné odpovědi, ale naznačil, že je nutné jít přímo k vlastní představě spojené s vůlí, do míst, odkud každý projev pramení.

Co vás na vaší profesi nejvíc těší, co naopak zatěžuje?

Začnu tím zatěžujícím: na koncerty musím cestovat, publikum do mé vísky nepřijede! Nerada balím kufr, nerada odjíždím od rodiny. Dokud byli kluci malí, cestovali se mnou, ale teď jsou školou povinní a už to není tak jednoduché. Co mě těší? Hudba je jednou z možností, jak vyjádřit nevyslovitelnou krásu – tenhle zázrak rozechvění duší rozechvěním strun mě stále fascinuje.

Jak prožíváte vlastní chvíle na pódiu?

Tuhle se mě na to po koncertě ptala kamarádka: Míšo, jak to děláš? Odpověděla jsem – víš, musím se úplně ponořit, jinak by mě asi trefilo!? Vystupovat na pódiu není lehké. K perfektnímu výkonu je zapotřebí symbióza naprosté pokory s naprostým sebevědomím. Mým přáním je podávat takové výkony, které by byly působivou výpovědí. Výpovědí, která svým nábojem opravdovosti dokáže povznést a potěšit. O to se snažím a pokaždé k tomu potřebuji jistou dávku odvahy a důvěry. Aby čisté radosti z krásy hudby a jejího sdílení nestálo nic zbytečného v cestě.

V čem máte za violoncellem jako žena výhodu – existuje nějaká?

Přemýšlím, a jako první mě napadá – v tom, že nemusím být při koncertech zašněrovaná do fraku! Pátrám dál, ale jinou výhodu už nenacházím...

Jitka Novotná, publicistka

Foto Robert Zlatohlávek 

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 9. března.



  Hovory s květinami
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Apoštol minoritních citů
   
  
Navštivte
 
   Rukopis poznávám...
   
Pořiďte si