Číslo 11 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s violoncellistkou.
Michaelou Fukačovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

H. Tobias – Autoportrét (1952)Apoštol minoritních citů

Až do 28. března představuje pražská Galerie Rudolfinum dílo fotografa Herberta Tobiase – poprvé v celé šíři a rozmanitosti. Těžištěm výstavy jsou práce z padesátých a počátku šedesátých let, které představují nejproduktivnější a nejvýznamnější fázi v Tobiasově tvorbě.

Chceme-li vzpomenout osobnosti fotografa Herberta Tobiase (1924–1982), nelze se vyhnout tématu homosexuality, prostě proto, že ta se stala nejen jedním z ústředních témat jeho tvorby, ale byla i podmínkou a fundamentem jeho osobní revolty vůči společnosti. To, že ji veřejně přiznal a reflektoval v prudérním adenauerovském Německu padesátých let (kde tehdy ještě byla trestným činem), bylo gestem uměleckým i politickým, odvážným i provokujícím.

H. Tobias – Večerní róba od Horna na Kurfrürstendammu (1958)Provokujícím gestem bylo i to, že Tobias začal fotit své homosexuální modely se dříve nevídanou senzualitou, v subjektivním pohledu je nechal „flirtovat s objektivem“. Prostřednictvím takových snímků se umělecky našel, nikoli snad skrze onu provokaci, spíše dobově typickým výrazem napětí mezi melancholickým pocitem osamělosti a touhou. Ten do jisté míry rezonoval s dobovým názorovým proudem existencialismu, reflektujícím poválečné morální zklamání z materialismu, jehož cestou se – namísto duchovní obnovy – vydala západní civilizace.

Vlastní Tobiasova dráha však začala už dříve a na jejím počátku stála drastická životní zkušenost mladého německého odvedence na ruskou východní frontu. Symboličnost a mimořádná empatičnost jeho tehdejších snímků – jakkoli šlo o dílo autodidakta – dalece přesahuje běžné pojetí válečné fotografie či upomínkové, „frontové“ momentky. Válka jeho osobní i tvůrčí život zásadním způsobem ovlivnila a určila jeho vztah ke světu, v němž neexistuje jistota a nic nemá dlouhého trvání.

H. Tobias – Já u okna (1952)Jeho skutečný „život v umění“ začíná ovšem až po válce, v Paříži, kde ještě přežívá milieu uměleckých avantgard, kde stále ještě existuje kolektivní bohémský život mnoha nekonvenčních osobností. Poklidný výraz jeho pařížských snímků odráží fascinaci chvílí i její atmosférou. Po návratu do Berlína naproti tomu objevuje absurdní poezii všedního života uprostřed všudypřítomných trosek, tématem fotografií jako by se stala – po válce pochopitelně zbytnělá – vůle k přežití. Ve stejném čase se prosazuje i jako módní fotograf se zálibou v překvapivě inscenovaných výjevech. Celou polovinu jeho nadcházejícího díla tvoří portréty, vznikající v okruhu každodenního života, tedy lidí intimně blízkých i milovaných, jejichž osobnost je vyjádřena mimikou tváře, případně zkratkou gesta. V šedesátých letech Tobias dobrovolně vyskočil z rozjetého vlaku své kariéry, aby se nalezl v životní poloze rebelství, extází a extrémů, v nichž hrála fotografie roli jen druhořadou.

Lze-li vůbec mluvit o Tobiasově inspiraci, nalezneme ji v dobových německých filmech s příznačným glamour, mondénním leskem. Objevná práce se světlem, ale i stylizace snímků v duchu teatrálnosti, tragičnosti či patetičnosti pak našla svůj pravzor v německém expresionistickém filmu, v němž právě tyto prostředky ve 20. letech sloužily k navození mystické atmosféry. Třetí filmovou inspirací se zjevně staly i poválečné americké filmy ve stylu film noir, které rovněž používaly světlo k dotvoření pesimistického výrazu.

Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný kritik



  Hovory s květinami
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Apoštol minoritních citů
   
  
Navštivte
 
   Rukopis poznávám...
   
Pořiďte si