Číslo 9 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Veronikou Žilkovou.

 

 

 

 


 


Muzikál jako generační protestsong

Svetlana Slováková a Jiří Mach jako Wendla a Melchior – ústřední dvojice Probuzení jaraJevištěm třetího tisíciletí bývá nazývána moderní Hudební scéna Městského divadla Brno. Za pět let trvání nabídla celkem třicet inscenací, z toho deset světových a patnáct českých premiér. Dvě nedávné české muzikálové premiéry spojuje – vedle neběžných interpretačních kvalit – záslužné úsilí nespokojit se komerčně podbízivou líbivostí, nýbrž hledat aktuální burcující sdělení. Vzápětí po středoevropsky orientované předloze pražského rodáka Michaela Kunzeho a maďarského skladatele Sylvestera Levaye Mozart! (hrdina má podobu bohémského rockera) pohotově došlo na Probuzení jara libretisty Stevena Satera a v Brně pobyvšího komponisty Duncana Sheika, broadwayský titul od své premiéry v roce 2006 poctěný již osmi prestižními cenami Tony.

Kdysi skandální a proskribovaná „dětská tragédie“ (1891) Franka Wedekinda patří k dlouholetým láskám režiséra Stanislava Moši. Její jazzrockové podoby ve výstižném překladu Jiřího Joska se ujal s týmem osvědčených spolupracovníků – dirigentem Karlem Škarkou, výtvarníky Jaroslavem Milfajtem a Andreou Kučerovou a choreografkou Anetou Majerovou. Při zachování syžetu i dobových reálií se mu podařilo vynalézavě zpřítomnit tehdejší tabuová témata (zmatky pubertální erotiky, homosexualita, pokoutní potraty, sebevraždy), podtržená dnes aktuálními motivy šikany a zneužívání dětí. Těm už sice nehrozí při memorování Vergilia školní rákoska a s erotickým poučením rozhodně nejsou závislí na zápiscích spolužáka, nedostatek pochopení v nejbližším okolí, střety s autoritami a rozličné mezigenerační konflikty se jich však týkají i dnes. Studentské postavy Melchiora, Morice, Wendly a ostatních jsou ve výrazných kreacích obsazeny až trojmo a jejich cudně intimní i kolektivně razantní výstupy rostou od infantilní naivity k drsnému vzdoru. Všechny figury dospělých naopak zevšeobecněně ztělesňují jen dva herci a jevištní prostor vězeňské klece, kde sedí herci mimo akci, nepočetný orchestr i několik diváků, evokuje atmosféru veřejného procesu, který je věcí každého z nás. Nedlouhý večer s minimem vtíravých hitů se obejde bez prvoplánového naturalismu a v mrazivě houstnoucí atmosféře směřuje k působivé katarzi.

Vít Závodský, teatrolog

Foto Jef Kratochvil



  Jsme mimozemšťané!
  
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Rozhodně nečekejte nudu

   
   
Pořiďte si
 
   Putování
   za zapomenutými transporty

   Téma