Číslo 5 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operním zpěvákem.
Štefanem Margitou.

 

 

 


 

 

 


Jak vzít osud do vlastních rukou

Panuje rozšířené přesvědčení, že stárnoucí ženy by neměly podnikat nic, co by narušovalo jejich důstojnost, zvláště tabuizovaná je sexuální sféra, která pro pozdější věk – a zvláště u žen – je považována za cosi nepřístojného, ba nežádoucího. Jenže citové potřeby či spíše ještě častěji hmotná situace zapříčiní prolomení dosud pevných tabu. Pojednává o tom i anglický snímek Irina Palm, který v neděli 7. února ve 22.45 uvede ČT2.

Režisér (a spoluscénárista) Sam Gabarski svému příběhu vtiskuje zřetelný sociální rozměr: chudé rodině scházejí peníze na zajištění náročné operace, kterou by mělo podstoupit malé děcko. Babička Maggie (Marianne Faithfullová) zoufale shání jakoukoli práci, až po vnitřním přemáhání přijme výnosnou zakázku – poskytování „rukodělných“ sexuálních služeb pro zákazníky erotického podniku honosně zvaného Sexy World. Záhy se vypracuje na nejžádanější poskytovatelku sexuálních služeb (samozřejmě zákazníky nespatřena, protože pracuje v uzavřené kukani s otvorem pro prostrčení příslušné části těla), proslavenou pod pseudonymem Irina Palm. Jenže utajení netrvá dlouho.

Maggie (Marianne Faithfullová) se v erotickém podniku Sexy World brzy proslavíMaggie svou soucitnost, ochotu pomáhat neztratí ani v otupujícím prostředí a při nepříliš povznášející činnosti – ostatně úderné opakování rytmizovaných pohybů může svým střihovým řešením i bezeslovnou ruchovou kulisou, skládající se ze slastného hekání i mlaskavých zvuků, připomínat podobně pojednané, byť přirozeně odlišné úkony například ve slavném muzikálu All That Jazz. Maggie, jejíž minulost promžikne jen v několika narážkách, je obdařena téměř terapeutickým vlivem na okolí: lidé před ní otevírají své nitro, zpovídají se ze svých zklamání, ze zmarněných očekávání, z okoralosti, kterou přijali jako ochrannou slupku před nepřízní osudu. Faithfullová postihla, jak se Maggie vědomě vzdává posledních zbytků středostavovské pýchy  a ztrácí ostych: zvědavým přítelkyním, před jejichž dotěrností dosud utíkala, se opováží otevřeně sdělit své nové zkušenosti – k jejich nelíčenému a snad i závistivému podivu.

Gabarski choulostivé téma pojednal decentně, bez sebemenšího nádechu skandálnosti, kamera nedychtí po lascivních detailech, ale přitom otevřeně, bez zastírání, dokonce s jistým zevšedněním pohlíží na poskytované služby, byť zajisté ne zcela obvyklé. Režisér vynalézavě, někdy i vtipně domýšlí změny, které nové povolání hrdince přineslo – není to jen namožená paže (s úsměvem konstatuje „penisový loket“), ale třeba také zdomáčtění pracovní kabinky, kam si donese nejrůznější předměty ze svého bytu.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Kam vedou ty schodky?
 Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Jak vzít osud do vlastních rukou

   Dívejte se
 
   Od cella do čela
   Pořiďte si