Kulturní zážitky, úlovky a setkání roku 2009

Rok se s rokem sešel a Týdeník Rozhlas opět přichází s bilanční anketou, v níž spolupracovníci listu shrnují nejvýraznější kulturní zážitky, které jim v předešlých dvanácti měsících nabídla hudební i knižní vydavatelství, filmoví i divadelní tvůrci, koncertní pódia i výstavní síně. Jak záhy zjistíte, odpovědi na otázku Jaký je váš kulturní zážitek roku 2009 pojali respondenti rozličně – někteří nabídli jednu, ovšem zásadní událost, jiní se rozepsali. Snad si v té záplavě tipů (neboť i tak lze anketu chápat) vyberete také něco pro sebe.

Dcera pluku s Natalie Dessay a Juanem Diegem Flórezem vás může přivést k návykuJitka Škápíková, redaktorka ČRo 2 – Praha
O kulturní zážitek roku 2009 se pro mě postarala kina Aero a Světozor, respektive díky nim zprostředkované přenosy z newyorské Metropolitní opery. Bylo fascinující sledovat, jak moderně je možno inscenovat operu! Samé superlativy si zaslouží režijní pojetí, scéna, skvělé nejen pěvecké, ale i herecké výkony operních pěvců ve všech inscenacích bez výjimky. Navíc díky takřka filmovému střihu kamery je možno sledovat to, co byste z hlediště nikdy nepostřehli. A kromě toho se o pauzách v reportážích podíváte i do zákulisí. Favoritem všech inscenací byla pro mě letos Donizettiho Dcera pluku s geniální komičkou Natalie Dessay, které sekundoval nádherný tenor Juan Diego Flórez. Pozor, opera je návyková!

Petr Koudelka, spisovatel a publicista
Faust a Markétka ve Studiu Ypsilon v Praze. Autoři – Charles Gounod, Jan Schmid a kolektiv, režie Jan Schmid. Kvůli dobrému autorskému nápadu, chytré zábavě, hereckým a pěveckým výkonům. Je tu však něco mimořádného – faustovské téma visí ve vzduchu. V roce 2009 se definitivně rozběhl obří urychlovač, který nám má otevřít bránu poznání. Bude to zase marné bušení (když se poprvé LHC rozbil, šlo zrovna z N.Y. Prokletí Faustovo), nebo se už dočkáme znamení, na které čekáme?

Brittenova Smrt v Benátkách aneb Chraňme si kulturu evropské modernyAlena Zemančíková, redaktorka ČRo 3 – Vltava
Nejsilnějším kulturním zážitkem byla pro mě inscenace opery Benjamina Brittena Smrt v Benátkách ve Státní opeře Praha. V režii Yoshiho Oidy a s Alanem Okem v roli Gustava Aschenbacha jsme měli příležitost vidět „gesamtkunstwerk“ evropské moderny, fascinující drama, kde sedminásobným zmnožením tajemné postavy (Peter Savidge) došlo k vyjádření čehosi, co je i ve slavné novele nevysloveno, protože to je nevyslovitelné: mizení všech jistot a marnosti lidského pozemského, smyslového a citového bytí. Libreto podle Thomase Manna, hudební i taneční řeč inscenace vypovídala o tom, co si máme chránit: kulturu evropské moderny.

Foto Státní opera Praha/Karel Kouba

Ivan Ruml, hudební redaktor ČRo 3 – Vltava
Mým největším kulturním zážitkem roku 2009 byl koncert na 50. Chopinově festivalu v Mariánských Lázních v neděli 16. srpna. Představili se tu dva mladí čeští houslisté Jiří Vodička a Jan Mráček, kteří se střídali v přednesu sólových partů houslových koncertů Antonia Vivaldiho. Tolik jiskry, živelného muzikantství při samozřejmé technické kultivovanosti jsem už dlouho na českých koncertních pódiích neslyšel. Zkrátka kde je Mráček, musí být i Vodička – dovolil jsem si o pár dní později zašveholit do vysílání.

Punker z povolání Jello BiafraRadim Kopáč, literární a výtvarný kritik a publicista
Z knížek tragigroteskní Jerzy Pilch (Moje první sebevražda), výhružný Ladislav Šerý (Laserová romance 3) – a třeba nová poezie Ireny Douskové (Bez Karkulky). Z výtvarna Autengruber redivivus v Plzni, Čapek v Praze a Chebu nebo aktuálně Kája Saudek v Českém centru Praha. A hudba? Jello Biafra and the Guantanamo School of Medicine – sotva kdo byl, je a bude v punku tak relevantní jako on.

Renata Jarošová, dramaturgyně České televize
Po několika zdařilých cestopisech se Iva Pekárková odhodlala k napsání dalšího románu Sloni v soumraku. Vypráví v něm příběh stárnoucí, osamělé Angličanky, která si z dovolené v africkém Senegalu přiveze poněkud zvláštní suvenýr – mladého manžela. Lakonicky sepsaný román vyniká neobyčejnou otevřeností v líčení „černobílého“ vztahu – a to nejen ve smyslu rasovém. Je totiž těžké o jakékoli z postav říci, zda je v ní víc dobrého, či špatného. Pekárková opět pluje proti proudu, navzdory všeobecnému trendu „politické korektnosti“.

Skupina Květy zaujala Jana BurianaJan Burian, písničkář
Kniha: Richard Dawkins – Boží blud. Poezie: Nová, dosud nevydaná a nepojmenovaná sbírka Františka Listopada. Koncert: Festival osamělých písničkářů (Praha, Kaštan, červen 2009). Divadlo: Petr Hudský – Kacířské nápady (Krutodivadlo Kachny, Hala C ve Vysočanech). Výstava: výtvarná díla Violety Parrové v Centro Cultural Palacio de la Moneda v Santiagu de Chile. Píseň: Martin Kyšperský a skupina Květy, když zpívají tu o Láďovi Kerndlovi, jak je na všechno sám. Internet: Každodenní glosy Ondřeje Štindla. Televize a film: nic...

Foto Petr Hegyi

Miloš Doležal, básník a redaktor ČRo 3 – Vltava
Z filmů: Generál Nil polského režiséra Ryszarda Bugajského. Strhující snímek ze země, kde umí realisticky a nesentimentálně vyprávět o svých hrdinech. Z hudby: Nové CD kapely Pláče kočka s názvem Se slepým kocourem. Pěšina, která vede na městskou periferii, kde ještě běhají kluci z knoflíkové války nebo na břeh mořský, kde svět živlů. Ještě je pár blázínků, co se toulají s kocourem. Z divadla: Nezávislé podšafranické divadlo a představení Zlý dědek a Krásná Helena (z textů Zdeňka Matěje Kuděje), uvedené v natřísknutém venkovském sále v Rejčkově, rozpálená kamna, rozpálené uši herců i nefalšovaná kořalka.

Vidět Formana jinak – to je, oč tu běžíJan Jaroš, filmový publicista
O režiséru Miloši Formanovi již vyšlo několik publikací, více či méně však tendenčních, takže teprve monografie Miloš Forman – Filmař mezi dvěma světadíly, kterou sepsala Stanislava Přádná, přináší pohled nikoli snad vyvázaný z politických a společenských kontextů, ale rošířený o fundované uměnovědné rozbory. Autorka svědomitě a z různých úhlů zkoumá jednotlivá díla, i ta téměř neznámá, svá zjištění obohacuje o pečlivě vybrané ohlasy v tisku. Sepsala knihu čtivou, a přitom zasvěcenou, která se mění v napínavé dobrodružství při poznávání často netušených souvislostí Formanovy tvorby.

Květa Procházková, publicistka
Ve svém nedobrovolném životě tuláka-emigranta se Bohuslav Martinů rád inspiroval  lidovou poezií a divadlem. Vystihnout středověkou mystiku a nezáludnosti tehdejšího člověka dovedl opravdu znamenitě, jak to právě můžeme vidět v Národním divadle v opeře-neopeře Hry o Marii. Režisér Jiří Heřman a scénograf Pavel Svoboda přistoupili k jeho dílu s velkou invencí a přece pokorně, dva sbory umístěné v lóžích zpívají tak, že hudba jakoby padala přímo z nebe, znamenití jsou i sólisté a orchestr naší první scény vede brilantní Jiří Bělohlávek. Snad čistota srdce a důvěra v síly dobra nejsou zcela poztrácené...

Bryn Terfel – pěvec s nevídaným šarmemJitka Novotná, publicistka, tisková mluvčí SOČRu
Nadchl mě lednový koncert basbarytonisty Bryna Terfela – nejenom pro jeho pěvecký a herecký um, ale i pro nevídaný osobnostní šarm. V rámci přenosů z Metropolitní opery mě okouzlila Náměsíčná, kde titulní role ztvárnili Natalie Dessay a Juan Diego Flórez. Ten se představil i na Pražském jaru, tady mě ovšem ještě víc zaujal koncert Bernardy Fink s ansámblem Il Giardino armonico. Tak radostnou hru člověk slýchá jen vzácně! V létě mě potěšila komorní výstava děl Josefa Čapka v litomyšlské galerii Zdeňka Sklenáře. (Čapka „hradního“ jsem zatím nestihla...) A v čase adventním jsem s ohromným potěšením vyslechla koncert souboru Musica Bohemica v čele s Jaroslavem Krčkem.

Tomáš Sedláček, vedoucí Literárně dramatické redakce ČRo Brno
Na mezinárodní konferenci Co zmůže literatura o díle Milana Kundery, vystoupilo množství pronikavě inteligentních kunderovských badatelů obojího pohlaví. Mezi nimi španělský překladatel Fernando de Valenzuela. Promlouval bohatou a nenapodobitelně okouzlující španělskou češtinou o podstatě překladatelské práce, kterou spojil s moudrým a vlídně lidským portrétem čerstvého osmdesátníka i s lapidárním shrnutím smyslu jeho díla. Kus živé a živoucí literatury ve světě přísné vědy. Snad se mi někdy podaří tento krásný úlovek předat i posluchačům.

Dvojčata Bubeníčkovi – nejlepší čeští tanečníci současnostiZuzana Vojtíšková, redaktorka ČRo 2 – Praha
Mezi své nejsilnější kulturní zážitky letos řadím výjimečné vystoupení předních sólistů evropských baletních scén dvojčat Jiřího a Otty Bubeníčkových v Národním divadle při večeru nazvaném Bubeníčkovi a přátelé. Další velký zážitek mi přinesl soubor Geisslers Hofcomoedianten Kuks svým představením Andromache v režii Petra Haška, které mimo jiné nutilo k zamyšlení nad tím, která láska může mít ve vypjatých situacích větší váhu: mateřská, otcovská nebo milenecká?

Alena Sojková, publicistka
Udivuje mě, že snažím-li se vybavit si svůj nejsilnější kulturní zážitek letošního roku, nevytane mi v představách konkrétní představení, výstava, koncert... K mým nejhlubším letošním dojmům patří setkání s umělci – muzikanty, kteří přes své mládí patří do špičky interpretačního umění nebo k jeho vrcholu rychle míří. Nadaných a pracovitých umělců jsou tisíce. Ti, které jsem osobně poznala letos, však mají něco navíc – vedle technické profesionality i nadšení, radost z hudby, nesmírnou poctivost, usilovné přemýšlení o své práci a především nevídanou otevřenost, vstřícnost, neokázalost a lidskou slušnost. Vím, že v jejich výkonech lze všechny tyto znaky zaslechnout. Hodně štěstí, Martino Janková, Jiří Hrůšo, Tomáši Netopile, Libore Nováčku, Adame Plachetko.

Martin Pechlát v provokativním představení Divadla Komedie Goebbels/BaarováKateřina Rathouská, redaktorka ČRo 3 – Vltava
Za divadelní zážitek roku považuji jevištní adaptaci Kafkova Procesu, uvedenou v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka. K vidění byla působivá scénografie i mimořádné herecké výkony. Z domácích počinů bych zvolila inscenaci Divadla Komedie Goebbels/Baarová, ve které se v životní roli představil Martin Pechlát. Za pozornost stojí také Vojcek v režii Daniela Špinara v Divadle na Vinohradech.

Foto Viktor Kronbauer

Připravil Milan Šefl

(Příště: Rozhlasový zážitek roku. Odpovědi dalších spolupracovníků Týdeníku Rozhlas i redaktorů listu.)



  Krize, která přijde
  Jak to vidí Pavel Kohout
 
   Nosorožec na rozhlasovém jevišti

   Nalaďte si             
 
   Chvála romantismu
   Navštivte