Astin deník – thriller, který nenudí

Nazývají ji anglickým Simenonem či první dámou detektivky. Napsala na sedmdesát knih, některé byly zfilmovány, většina adaptována v televizi. Posbírala bezpočet literárních cen a roku 1996 získala titul Rytíř britského impéria. O rok později se stala baronkou z Baberghu a zasedá ve Sněmovně lordů. Řeč je o Ruth Rendellové alias Barbaře Vineové, označované za nejvýznamnější autorku žánru krimi.
Čas od času pocítí oceňovaný autor potřebu psát pod pseudonymem, ať už se chce změněnou identitou vymanit ze „stereotypů“ svého dosavadního uměleckého směřování, či má v úmyslu pozlobit kritiky a vyzkoušet, zda jsou opravdu s to podle stylu autora identifikovat, když se tím tak holedbají. Této drobné zlomyslnosti se dopustila například nositelka Nobelovy ceny za literaturu Doris Lessingová a s kritiky provždy zúčtovala – nikdo její žert neprokoukl.
Ruth Rendellová alias Barbara Vineová – nejvýznamnější autorka žánru krimiRecenzenti vysvětlili různými způsoby, proč se Rendellová roku 1986, tedy po dvaadvaceti letech úspěšné kariéry, proměnila v Barbaru Vineovou. Autorka sama tuto skutečnost komentovala lakonicky – Barbara je její druhé jméno, nevidí v tom dvojkolejnost, chtěla vyzkoušet nový žánr (psychologický thriller) a předpokládala, že se o knihy bude zajímat úzký okruh čtenářů. A tady se mýlila. Napsala jich zatím čtrnáct a dosáhly stejné popularity jako její detektivky.
Ve svém žánru je Astin deník (Vyšehrad) – příběh, jehož jádro tvoří rodinné tajemství, které ovlivní osudy tří žen různých generací – knihou, která si čtenáře odpočátku získá. Rendellová i jako Vineová prokázala schopnost vystavět rafinovaně strukturované vyprávění s propracovanými popisy (i když možná někde zbytečně dlouhými) a dialogy. Čtení je to napínavé a střídání deníkových zápisků s vyprávěním v ich formě tuto dramatičnost podtrhuje. I přesné dávkování dánštiny coby tajemného kódu zesiluje čtenářský zážitek.
Asta, „která všechno způsobila“, připomíná tragické hrdinky severských ság. Svou citlivost pohřbila hluboko ve svém nitru a sama k ní ztratila klíč. Krutá je především k těm, které miluje. Jedinou emocí, již nezvládá, jsou deníky, jež si léta píše. Právě skrze ně objevují příbuzní opravdovou Astu, zapovězené tajemství i sebe samotné.
Příběhem se autorka vrací ke svým vlastním kořenům. Její prarodiče stejně tak jako Asta pocházeli ze Skandinávie a i oni se v roce 1905 usadili v Londýně. Do jaké míry je kniha autobiografická, se můžeme jen dohadovat. Jedno je ale jisté: jde o příjemné oddychové čtení.

Šárka Vieweghová



  Krize, která přijde
  Jak to vidí Pavel Kohout
 
   Nosorožec na rozhlasovém jevišti

   Nalaďte si             
 
   Chvála romantismu
   Navštivte