Žít s cizím mozkem není snadné

Žánr sci-fi ve tvorbě Jaromila Jireše rozhodně nepřevažuje, vedle málo zdařilých Talířů nad Velkým Malíkovem sem lze zařadit jedině Dvojroli (v neděli 17. ledna ve 20 hodin film uvede ČT1). Jireš ji natočil podle předlohy všestranně nadané Jaroslavy Moserové, jež se uplatnila nejen jako spisovatelka, ale také jako lékařka, překladatelka a politička. Autory však nezajímá samotná transplantace mozku, která se stává pouhým východiskem dalšího dění, nýbrž její následky, doslovné „rozdvojení osobnosti“ – přenesený mozek si totiž pamatuje veškeré informace a nově přijaté tělo se mu stává cizí schránkou.

Tereza Brodská citlivě postihuje projevy zestárlé, ale ušlechtilé mysli uhnízděné v mladém těleZvolené téma není nijak nové, mnohé filmy jsou vystavěny na motivu stěhování duší, eventuálně mozků z jednoho těla do druhého. K nevýznamnějším patří povídka Růže pro Algernoon a podle ní natočený film Charly, koncem uplynulého roku uvedený Českou televizí. Nevím, zda Moserová s Jirešem tato díla znali, ale jejich příběh vykazuje mnohé shody – počínaje testováním na zvířatech přes citovou zaangažovanost lékaře až k osudovému rozuzlení celého pokusu. Autory ovšem nezajímala lékařská stránka celého případu ani poměry ve zdravotnictví; a vlastně i etický dopad takové operace zůstává odsunut na vedlejší kolej. Soustředí se, byť ne vždy s potřebnou inscenační a vypravěčskou spolehlivostí, téměř výhradně na postavu nově stvořené bytosti, která balancuje mezi dvěma světy, nevědouc, kam se má přimknout.

Hrdinka Terezy Brodské, nejprve představená jako obhroublá volavka zlodějské party, zaujme oduševnělými, pečlivě odstupňovanými odstíny hereckého ztvárnění. Brodská zvolna přibližuje jednotlivé fáze niterné proměny i pochybností, citlivě postihuje projevy zestárlé, ale ušlechtilé mysli uhnízděné v mladém těle. Až s dojemnou bezbranností přebírá vzorce chování původně příslušející Slávce Budínové v úloze docentky, jejíž mozek byl dívce transplantován.

Vyčítalo-li se (původně televizní) Dvojroli při nasazení do kin, že je málo „filmová“, při nynějším uvedení na obrazovce to zajisté vadit nebude. Pokud se dočkala přívětivého hodnocení, zasloužila se o to hlavně Brodská. Například kritik Andrej Halada se vyznal z obdivu k jejímu herectví – když „zjišťuje, že šaty staré dámy se k jejímu mladému tělu nehodí; scéna beze slov, jen pohledy do zrcadla, proměny tváře odrážející nejistotu, radost i zoufalství.“ Také publicista Václav Březina oceňuje Brodskou, jak „nevyzývavě a s jistým ostychem dává v několika scénách nahlédnout do vnitřního světa své postavy.“

Jan Jaroš, filmový publicista



  Krize, která přijde
  Jak to vidí Pavel Kohout
 
   Nosorožec na rozhlasovém jevišti

   Nalaďte si             
 
   Chvála romantismu
   Navštivte