Číslo 53 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Jarmilou Šulákovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Román druhý, a jiný

Když se nedávno zjevil neznámý spisovatel s Milostným dopisem klínovým písmem, byly tu hned dvě záhady: kde se vzalo klínové písmo? A kdo je autor? Prvotina byla totiž podezřele zralá a autor budil v naší homogenní společnosti zvědavost svým původem. Kniha však nenaznačovala nic, co snad mohlo poukazovat k příběhům, jež by vysvětlovaly autorův původ. Tomáš Zmeškal byl natolik rafinovaný, že vstoupil do české literatury románem, který v pozoruhodných postavách a jejich osudech odhaluje temná zákoutí naší obecné zkušenosti uplynulého půlstoletí, aniž by se vypisoval ze své jinakosti ve většinové společnosti. Toto osobní téma si ponechal pro svůj druhý román, očekávaný s opravdovým napětím.

Ve svém druhém románu Tomáš Zmeškal zachytil, s jakými xenofobními reakcemi se setkal kvůli své černé pletiŽivotopis černobílého jehněte jako by byl odpovědí na otázky, jež padaly nad prvotinou. Už titul odkrývá tajemství: černý i bílý. A nejen tato dvojjedinost: dvojjediný je vypravěč i jinak, má o šest minut starší sestru. Je přirozené, že dvojčata jsou navzájem až telepaticky spjata, což zpočátku nebrání běžným dětským střetům. Nečtu příběh autobiograficky, i když autorova osobní zkušenost je zřejmá už v tom, že pro vyprávění o dětství a zrání Lucie a Václava zvolil tradičnější, lineárnější způsob ztvárnění, než tomu bylo v předchozí knize. Zpočátku je obrázek poměrně nekonfliktní – dvojčata jsou v péči babičky a zčásti i osobitého strýčka. Tajemství: kde jsou rodiče? Zahynuli při  autonehodě. Od chvíle, kdy zvídavé děti odhalí, že skutečnost je jiná, příběh se začíná dramatizovat. Rodiče nejsou mrtvi, otec je kdesi nazpět v Africe a matka, jíž zbyly dvě černé děti, neunesla tíhu údělu, nedokázala se vyrovnat s nenávistnými pohledy svého okolí a žije v psychiatrické léčebně, potácejíc se v neřešitelných ambivalentních pocitech nenávisti a lásky k vlastním dětem. Po neplánovaném setkání dětí s matkou v léčebně se vyprávění láme, těžce prožívaná ztráta rodičů a pak smrt babičky způsobují, že Lucie s Václavem začínají své postavení v bílé společnosti i svůj život pociťovat úkorně.

Pro dospívajícího hocha zdánlivě banální situace – taneční. Ale před Václavem se tancechtivé dívenky rozestupují, jako by byl prašivý. Pak tolikrát zpracovaná snaha po modré knížce: u Václava není motivována odporem ke zbraním, ale děsem ze šikany – jediný černý mezi agresivními bílými výrostky. Paradox: za povinného pobytu v blázinci se může cítit jako rovný mezi rovnými, ač tmavý a zdráv.

Citový úraz Luciin je hlubší: pocit osamocení (zejména za Václavova pobytu v blázinci) zesílený chvilkovým nedorozuměním s láskou na dálku (zasáhla ji v Bulharsku), pak odpor k neodbytným pohledům lačných mužů, kteří po ženě chtějí jenom to jedno, a po krásné černošce navíc exotický skalp.

Ve vyprávění Zmeškal tentokrát odložil všechnu kompoziční rafinovanost, rozehrál příběh zprvu zdánlivě banální, ale xenofobií, jež oba sourozence dusí, dává probleskovat banalitě zla. Příběh se postupně dramatizuje, až dospěje do tragických poloh. Na začátku smyšlená automobilová havárie jako vysvětlení ztráty rodičů, na konci havárie skutečná. Tolik bych se potřeboval zbavit scény setkání se sestrou, kdy  se s lidskou bytostí jedná, jako někde u praprapředků. Nesluší se však vyzrazovat víc.

Vladimír Karfík, literární kritik



  Antikrist – život bez rovnováhy
  Jak to vidí Zbyněk Vybíral
 
   Román druhý, a jiný

   Pořiďte si
 
   Jsme jiní než zvířata?
   Téma