Číslo 53 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Jarmilou Šulákovou.

 

 

 

 


Pestrý svět stínového divadla

Od padesátých let 20. století, v nichž probíhalo politické i kulturní sbližování mezi tehdejším Československem a Čínou, se ve vzájemných vztazích změnilo mnohé. Na některé z tehdy nastolených vazeb však mohl navázat výstavní projekt, jejž při příležitosti šedesátého výročí diplomatických styků mezi oběma zeměmi připravila pražská Národní galerie ve spolupráci s Národní galerií Číny. Do 10. ledna tedy můžeme ve Veletržním paláci obdivovat klasické i současné čínské umění prostřednictvím hned dvou velkorysých výstav. Soustřeďme se zde jen na jednu z nich, především kvůli její tematické ojedinělosti. Nese název Stíny na jevišti a jejím předmětem jsou díla čínského stínového divadla.

Tato dramatická forma má archetypální kořeny: již před dvěma tisíci let byla součástí dobové nekromancie a vyvolávání duší zemřelých. Výrazných výtvarných i dramatických kvalit dosáhla v časech severní dynastie Sung (1127–960 př. n. l.) a rozvíjela se paralelně s tradicí ústně podávaných příběhů. V období dynastií Ming a Čhing dosáhla svého vrcholu a rozšířila se po celé zemi. Protože její rekvizity byly lehké a snadno přenosné, stala se oblíbenou formou zábavy u vojska. K jejím velkým milovníkům proto později patřili Čingischán i Kublajchán. Dramatický materiál pro vznikající divadelní hry se rodil z klasické čínské literatury, z mytologie a legend, odrážejících bohatý duchovní svět starých Číňanů.

Na výstavě můžeme zhlédnout sedmačtyřicet „scénografických“ souborů z několika čínských provincií, přičemž většina exponátů pochází z 19. století. Kurátor Fan Di‘an se zaměřil na fundamentální prvek stínového divadla, tedy na jeho hlavní postavy. Ty mají – obdobně, jako je tomu v tradičních čínských operách – pevně stanovené role ve čtyřech rozličných kategoriích: učenců, elegantních dam, odvážných bojovníků a postav komických. Dalšími výstavními exponáty jsou stínové objekty, tedy předměty a pozadí situující dramatický příběh v čase a prostoru. Jak figury, tak pozadí jsou na výstavě představeny bez vztahu k původnímu dramatickému dílu; právě takto lze ale samostatně ocenit jejich jedinečnou krásu.

Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný kritik



  Antikrist – život bez rovnováhy
  Jak to vidí Zbyněk Vybíral
 
   Román druhý, a jiný

   Pořiďte si
 
   Jsme jiní než zvířata?
   Téma