Číslo 53 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Jarmilou Šulákovou.

 

 

 

 


 


Venkovský učitel o vině a odpuštění

Ve filmu Venkovský učitel obohatil Pavel Liška svůj rejstřík postav o další položku, o nenápadného vzdělanceRežisér Bohdan Sláma se ve své tvorbě prozatím soustřeďuje na postavy, které lze označit za outsidery, za lidi žijící vysloveně na okraji společnosti (Divoké včely) či marně hledající své uplatnění (Štěstí). Vybírá si území zdevastovaná lidsky (v Divokých včelách severomoravské Sudety) nebo krajinně, což ovšem zpětně poznamenává i vztahy mezi lidmi (Štěstí se odehrává na Mostecku). Ve filmu Venkovský učitel (v neděli 3. ledna ve 20 hodin ho v televizní premiéře uvede ČT1) z tohoto stereotypu částečně vykročil. Malebné jižní Čechy, trochu ilustrativně vymezené rozlehlým rybníkem či babičkou spící na peci, samozřejmě za nikoho problémy nevyřeší...
Sláma i tentokrát vytvořil autorský film (jeho dílem je jak režie, tak scénář). Nepředkládá jednoznačné soudy ani konflikty, a navíc se vyhýbá přehledně či předvídatelně vedenému příběhu. Protagonistou je učitel Petr (opět Pavel Liška, vévodící i předchozím Slámovým snímkům), jenž po odchodu z Prahy hledá na venkovské škole snad sám sebe, chce utéci před dosavadními trabli, které – jak se záhy ukáže – souvisejí nejen s jeho „menšinovou“ sexuální orientací.
Film se skládá z množství izolovaných, významově však navzájem propojených epizod, které titulního hrdinu zachycují jak ve zdánlivě běžných, tak ve vypjatých situacích. Přitom není pokaždé jasné, co je všední a co mimořádné – události získávají další rozměr až poté, co se dodatečně ozřejmí některé pohnutky či motivace. Učitelův osud se nedotýká jen otázky, jak žít – navíc v prudérním školství – se stigmatem homosexuality, zasahuje daleko širší etické spektrum: dotýká se viny a odpuštění. Pedagog totiž selhal tam, kde se měl nejpevněji ovládnout.
Velkou příležitost dostal herec Pavel Liška, jenž svůj rejstřík postav obohatil o další položku, o nenápadného vzdělance. V psychické rozháranosti, jak ji načrtává, však nadále přetrvávají jistá ostýchavost a nepraktičnost, známé již z dřívějška. Film se více než pedagogickému působení věnuje učitelovým privátním problémům; tady se nejzřetelněji obnažují jeho rozpaky, ale také snaha uniknout citovému okorání. Vždyť právě maximální požadavky na vztah podložený hlubokým citem mu zabraňují přijmout promiskuitu, k níž jej nutí bývalý milenec. Liška si počíná nanejvýš střídmě, postačí mu nenápadné gesto, mírně přihrbený postoj, často mlčenlivý pohled. Jako herec dozrál k nejnáročnějším úkolům.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Antikrist – život bez rovnováhy
  Jak to vidí Zbyněk Vybíral
 
   Román druhý, a jiný

   Pořiďte si
 
   Jsme jiní než zvířata?
   Téma