Číslo 51 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Valérií Zawadskou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Valérie Zawadská, herečka

Jak na svého dabingového souputníka Miroslava Moravce vzpomínáte?

Mirek nebyl jen veliký herec a skvělý dabér, ale byl to také člověk s velkým Č. Vždycky si připomínám, že to byl pan Moravec, který mě, když jsem poprvé seděla v dabingovém studiu na Smíchově u režiséra K. M. Walló a třásla se trémou, abych něco nezkazila, vzal za ruku a dodával mi odvahu: „Podívej se na to svítící kolečko a křížek a nauč se s nimi dýchat, to je základ. A neboj se, když něco zkazíš, chyba se dá vždycky smazat, je to prostě mazací.“ Dokázal povzbudit a uměl vytvářet pohodu. Vážím si toho, že jsem později mohla patřit do kruhu jeho přátel.

A jak to bylo s tou korunovací?

Tu vymyslel recesista a úžasný šéf sedlnické televize Josef Odstrčil. Nevíte, co je Sedlnická regionální televize? To je nejspíš světové unikum – televize pro pět obcí na Novojičínsku. Znám to tam, do jedné z nich, Bludovic, jsem jezdívala za maminkou, mimochodem letos v létě patřily Bludovice k těm, keré krutě poničila povodneň. Když za mnou s tím záměrem pan Odstrčil přišel, zeptala jsem se ho, zda to myslí vážně. Odpověděl, že podle ocenění v Přelouči, kde se už patnáct let udílejí Ceny Františka Filipovského za nejlepší tvůrčí a herecké výkony v dabingu, i podle TýTý už králi jsme, jen ta korunovace tomu chybí. Sláva to byla, odehrávalo se to v Sedlnicích, byli jsme v historických kostýmech, koruny na hlavách, dostali jsme glejt, i z pušek se střílelo... A když Mirek Moravec zemřel, přišel za mnou Josef Odstrčil znovu, že bychom měli realizovat korunování princů a princezen, tedy nejlepších mladých herců dabingu, které by se mohlo opakovat tak po dvou letech a bylo by spojeno s udělováním Ceny Miroslava Moravce. Slíbila jsem, že se pokusím dát dohromady porotu a že pomůžu. Snad se to podaří uvést v život, nejen kvůli Mirkovi, ale i kvůli dabingu.

Tím ale vaše podpora dabingu i mimo studio nekončí. Tuším, že se nějak podílíte i na přeloučské soutěži…

Pokládám si za čest, že mohu už šestým rokem pracovat v její hodnotitelské komisi. Letos jsem v Přelouči moderovala jubilejní patnácté předávání cen – shodou okolností v den svých narozenin. Uváděla jsem i loňský večer, ale první nabídka přišla už před lety; jenže tehdy se ceny předávaly ani ne čtrnáct dní po narození mého druhého syna, a přes sliby, že se postarají o nás oba, jsem si s miminkem netroufla.

Minulý rok jste začala učit na konzervatoři...

K tomu mě také přiměl Mirek Moravec s Jirkou Zbořilem, oba už nějaký čas na Mezinárodní konzervatoři Praha učili. Napřed jsem se vyděsila a oponovala jsem, že učit mají lepší, zkušení a starší – to mi ještě nebylo padesát. Jenže v tomto bodě se situace změnila loni v září. Tak jsem si řekla, že to zkusím, že vždycky přece mohu odejít, pokud nebudu mít pocit, že na to stačím. Začala jsem učit jevištní řeč v prvním ročníku a v druhém jsem měla pět posluchačů na umělecký přednes, který je mou životní láskou. Slavila jsem s ním své první úspěchy na Wolkerově Prostějově – ty trochu mohou za to, jak se později vyvíjel můj život. Ostatně v mládí jsem původně pomýšlela na učitelskou profesi. Myslela jsem, že budu vychovatelkou v dětském domově, kde bych vedla recitační a divadelní soubor.

A jaké máte pocity po roce pedagogické praxe?

Když šel Mirek čtrnáct dní po svých posledních narozeninách do špitálu, požádal mě, abych se postarala i o jeho žáky. Brala jsem to jako závazek. Na jevištní řeč jsem sehnala výbornou kolegyni Alici Šnirychovou a učila jsem dál přednes děti „své“ i „adoptované“, abych je dovedla k ročníkovým závěrečným zkouškám. Snažila jsem se vycházet z jejich naladění i zájmů a ty pak rozšiřovat a obohacovat. Vysvětlovala jsem jim, jak je důležité neříkat jen slova, ale dostat se pod povrch textu. A s radostí jsem zjišťovala, že je to začíná bavit. Dokonce mi pak o prázdninách posílali esemesky. Na tento školní rok jsem si už připravila metodický plán a doufám, že ho budu moci dalších třicet let dotahovat k dokonalosti...

Máte nějaké pedagogické vzory?

Rozhodně. Neobejdu se bez vzpomínky na Janu Andresíkovou, která mě učila umělecký přednes po čtyři roky na DAMU. Její úžasná energie a lidský zájem o své žáky nám nedovolily ji zklamat. Nic nevnucovala, měli jsme pocit, že v oblasti literatury a její interpretace děláme společné objevy. Ani jsme si moc neuvědomovali, že by to bez jejích vědomostí nešlo. Pro ty čtyři roky společného hledání pro mě právě ona byla jedním z nejvýraznějších pedagogů na DAMU. A předtím jsem měla hodně ráda svého češtináře na gymnáziu v Šumperku Ctirada Medlíka, nesmírně kultivovaného, vzdělaného a charismatického člověka. Díky němu jsem pro sebe objevila Cvetajevovou a právě on mě přivedl k tomu, že poezie se dá dělat i jinak než jen stát a „recitovat“ slova. Pod jeho vlivem jsme založili divadlo malých forem, v němž jsme v letech 1973–1977 dělali především poezii. Tedy byly jsme tam hlavně holky; ve třídě nás bylo dvaatřicet, z toho jen čtyři kluci. V roce 1976 přijel do Šumperka Jiří Císler režírovat Charleyovu tetu a ve škole vybírali adeptky do mladých dívčích rolí – a vybrali mé krásné a hubené kamarádky a mě ne, i když jsem vyhrávala recitační soutěže a připadalo mi, že mi divadlo jde líp. To mě tedy naštvalo. A Medlík se tvářil pobaveně. To mě naštvalo ještě víc. Teď už vím: znal mě, nejspíš tušil, že z toho naštvání vykřešu nějakou energii.

Vítězslava Šrámková

Snímky David Novotný

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 8. 11.



  Trampoty farmářovy ženy
  Nalaďte si
 
   O propadlém Andělovi

   Televizní glosář Jana Svačiny
 
   Přes Amazonku
   most nepostavíš

   Téma