Číslo 51 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Valérií Zawadskou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Bratrstvo (Václav Jirásek a Petr Krejzek), Bez názvu, 1988Jak se fotilo za totality

Výstava Tenkrát na východě, uspořádaná Galerií hlavního města Prahy v Domě U kamenného zvonu, není oficiózní „výstavou k výročí“, není však ani historickým dokumentem života v českých zemích v období komunistického režimu. Skrze širokou škálu snímků rozličné umělecké hodnoty – známých, ale i zapomenutých či dosud nepublikovaných fotografií – chce ukázat proměny vnímání politické a společenské atmosféry, tedy i životního stylu, v rozmezí let 1948–1989. Kurátoři Vladimír Birgus a Tomáš Pospěch pojali výstavu v chronologickém sledu, rozčlenili ji však tematicky, často s použitím záměrně „přenesených kontextů“. Působivost jejich koncepce zároveň s kvalitou jednotlivých fotografií můžete posoudit do 3. ledna.

Rovnocenný prostor je zde dán obecně známým fotografům i zcela neznámým „tvůrcům jediného díla“. Na jedné straně je tak zařazeno několik výsostných konceptualistů, těžiště výstavy tvoří škála bytostných dokumentaristů a na druhém konci spektra nalezneme snímky anonymních fotografů ČTK, fotografie vznikající pro účely sociologické, a dokonce i fotografické záznamy příslušníků StB sledujících příslušníky disentu (mnohdy na způsob dnešních paparazzi). „Manýristickým“ úkrokem z tehdejší všednosti je přesah do oblasti fotografie propagační a módní (připomínající asi nejznámějšího tvůrce v této oblasti Freda Kramera).

Jakkoli se výstavou podchycený „příběh“ odvíjí od let nejzuřivější třídní nenávisti, je zajímavé, že se v tomto období kurátoři nesetkali s fotografiemi zamýšlenými coby kritika režimu. Naopak ale také nenašli příklad jednoznačné tvůrčí kolaborace, ostatně ani takzvaný socialistický realismus se v československé fotografii nikdy nestal stylotvorným principem. Po Stalinově smrti se jeho vliv postupně vytrácel, stylovým hegemonem se stal tvůrčí program poezie všedního dne, uplatňovaný zprvu spíše v literatuře, filmu a výtvarném umění. Vzorem pro řadu českých fotografů, například Václava Jírů, Ericha Einhorna, Pavla Diase, Miroslava Hucka či Jiřího Všetečku, se poté stal – ve světě se zatím uplatnivší – styl humanistické fotoreportáže, jehož nejznámějšími představiteli byli členové agentury Magnum. Tento trend inspiroval také některé fotoamatéry, jejichž tvorba nebyla vystavena zhoubnému vlivu cenzury ani autocenzury. Mezi nimi zastává výjimečné místo donedávna téměř neznámý Gustav Aulehla se svými autentickými snímky života na malém městě.

Dana Kyndrová, Praha, 6. května 1978Vrcholné vzepětí oboru v letech šedesátých je na výstavě doloženo dokumentaristickou tvorbou Josefa Koudelky, souborem nadčasových a zobecňujících fotografií z okupace Prahy v roce 1968. V následném období normalizace se mohla k duchu doby vyjadřovat svobodněji jenom dokumentární fotografie, vznikající mimo konkrétní zakázky a bez publikačních možností (jejím vrcholným představitelem se stal Jindřich Štreit, své originální polohy našli Viktor Kolář, Dana Kyndrová a Ivo Loos). Fotografován byl soukromý život většinové společnosti v období „reálného socialismu“, radikálně odlišný od života oficiálně traktovaného. Symptomy dokonávajícího režimu zachycuje cyklus Karla Cudlína fotografujícího útěk Němců z NDR na Západ přes pražské velvyslanectví NSR. Patos listopadových událostí je pak spojen s ikonickými fotografiemi Pavla Štechy či Radovana Bočka. Závěr totalitního období ale stejně tak patří i postmoderně konceptuálním tendencím reprezentovaným skupinou Bratrstvo, užívající významově zcizených motivů komunistické ikonografie…

Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný kritik



  Trampoty farmářovy ženy
  Nalaďte si
 
   O propadlém Andělovi

   Televizní glosář Jana Svačiny
 
   Přes Amazonku
   most nepostavíš

   Téma