Číslo 48 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Kryštofem Hádkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Rudolf Matys, publicista

O jedné anketě, a nejen o ní

V aktuální reakci na londýnskou demonstraci odpůrců extremistických politických tendencí před budovou BBC věnoval Radiožurnál 22. října jednu ze svých anket velice „žhavé“ otázce, totiž zda taky u nás mají mít příznivci extremismu přístup do médií. Posluchačští respondenti si rozdělili „ano“ a „ne“ zhruba po stejných dílech. Ale mezi souhlasícími určitě nebyli jen zastánci „ultras“. I já bych nejspíš odpověděl: „Proč ne? Pokud by ovšem šlo o diskusi a nikoli o pouhou příležitost k hlásání názorů, které, pokud by byly autentické, by nutně musely souviset s „hanobením národa, rasy a přesvědčení“. Na druhé straně stolu by ovšem musel sedět odpůrce skutečně kvalifikovaný a schopný přesvědčivě argumentovat, který by dokázal takového extremistu přimět otevřeně „přiznat barvu“, a myslím, že by se přitom i dostatečně prokázalo, že „extremisté“ skutečně diskutovat nechtějí a zřejmě ani moc neumějí.
Slovo extremisté jsem umístil do úvozovek záměrně. Extremismus je totiž označení sice jaksi „politicky korektní“, ale jinak naprosto vágní, je jen jakýmsi povšechným logem pro tendence velmi různorodé, „geneticky“ i charakterem svých projevů. Projevilo se to i ve zmíněné anketě. I když bylo evidentní, mj. z kontextu bezprostředně předcházející policejní razie na neonacistické skupiny, že v anketě šlo především o ně, někteří posluchači hovořili o islámském terorismu, jiní o parlamentní legalitě KSČM, jeden z nich dokonce dával problém do jakési souvislosti s extrémními sporty! Připadal jsem si přitom trochu, ostatně nejen tentokrát, jako v nějaké Babylonské věži.
Bylo by jistě opovážlivé snažit se v několika větách specifikovat jednotlivé verze extremismu, natož v dějinných hloubkách i hlubinách sociopsychologie nahmatávat nějaký jejich společný kořínek, o tom všem už byly popsány tisíce stránek, které však zatím, navzdory své intelektuální úrovni i výpovědní přesvědčivosti, bohužel neposunuly řešení tohoto problému, který zmítá celým globalizovaným světem, ani o příslovečnou píď. Ostatně aktéři toho dramatu si je buď určitě nepřečetli, nebo se jim ve svých doupatech vysmívají… A taková anketa v „proudovém“, širkokospektrálním typu stanice, jakou je Radiožurnál, samozřejmě už nemůže řešit vůbec nic, a ani nemá takovou ctižádost, ta může být maximálně jen nahodilou sondičkou, tak nějak „mezi řečí“, na takovou závažnou „intarzii“ stejně naváže něco sice daleko okrajovějšího, ale zábava je přece taky důležitá! (nekritizuji, jen jsem si povzdechl...) – rozhlasová Šestka, která se touto problematikou zabývá skutečně zevrubněji, analytičtěji, dobře, a taky na daleko rozsáhlejších vysílacích plochách, má zas, žel, okruh posluchačů daleko užší.
Vraťme se raději k tématu, o něž v anketě skutečně šlo. Tedy o ultrapravicovou falangu hnědého, neonacistického zabarvení, které se v poslední době, jak se zdá, dále vybarvuje až k vážně zneklidňujícím náběhům k otevřenému terorismu. Nebál bych se tolik konfrontací zatím ještě nepočetných tlup mladých neonacistů s Romy (možná ale jen proto, že nežiji v Chomutově nebo Litvínově!), co mi ovšem ani trochu nedopřává klidu, je fakt, že surové právo „silné ruky“, které si svévolně přisvojují tito „ultras“, dokáže být docela přitažlivé i pro mnohé „slušné lidi“ v těchto lokalitách, kteří mají reálné problémy s chováním této etnické menšiny. Nemíním tu zkoumat psychologické, případně i psychopatologické profily neonacistů, případně už dostatečně známé motivy, které je do „hnutí“ přivedly (tedy uvažovat třeba o jejich emoční nezralosti, zkratovém myšlení, rváčské mentalitě, rodinných poměrech, sociálních frustracích). To všechno by ani tak moc neznamenalo, nebýt toho, že celý tento problém je daleko širší a hlubší, protože obecnější. Vedle ekonomických (nezaměstnanost apod.) a úzce politických či spíš politikářských kontextů (zájem o voličské hlasy), souvisí nepochybně i s rozkolísáním a relativizací hodnot, úpadkem tradičních autorit (rodina, stát, náboženská víra). Stále však vidíme spíš jen pragmatická a plochá „řešení“, tj. hašení jednotlivých místních situací a konfliktů „ad hoc“; represivní státní aparát, především policie, může sice radikálně omezit nebo aspoň omezit společensky zvlášť nebezpečné podoby neonacistického chování, a dobře, že to dělá, soudy můžou zakazovat jednu jejich organizaci či stranu za druhou, ale ze své vlastní, represivní povahy prostě nemohou oživit mechanismy aspoň elementární tolerance, o které jde samozřejmě především. Velmi mnoho se tedy mluví o konkrétních důsledcích, velmi málo o těchto obecnějších příčinách a kontextech. Možná i proto, že jsou tak jak tak složité k „neuřešení“ v rámci jednoho města a dokonce i státu, ale možná také proto, že ti, kteří rozhodují, mají jakousi bazální nechuť k myšlení podstatnému, tj. neprakticistnímu a tyto souvislosti, dalekosáhle přesahující jejich funkční období, je prostě nezajímají a příliš složitá témata raději vůbec neotevírají (a ten politicky i sociálně „korektní“ jazyk jim v tom vydatně pomáhá). Nikdy by tedy nebylo dost pořadů, které by tyto podstatné, bazální otázky otevíraly aspoň za ně.
A na závěr ještě ad ideologie. Žádného skina neznám, ale kdysi jsem mluvil s jedním mladým anarchistou. Zeptal jsem se ho, jestli něco ví o tradicích hnutí, k němuž patří. Nevěděl vůbec nic. Tak jsem mu něco řekl a půjčil aspoň pár knížek Gellnerových, Mahenových a Tomanových z jejich anarchistického období. Že by se někdo dnes „polepšil“ pod vlivem nějakého literárního díla, považuju za naivní utopickou pohádku, ale když mi ten chlapec knížky vracel, řekl mi: „Hrozně se mi to líbilo, ale to je trochu o něčem jiným, oni se taky nebrali moc vážně, že?“ A řekl mi taky, jak se vůbec k hnutí dostal: „To v učilišti ve třídě byl jeden prima kluk, za kterým jsme všichni šli. A vedlejší třída byla zase „skiňácká“, protože to tam táhnul někdo jiný...“ To jen tak na okraj.



  Život oddaný poezii
  Nalaďte si
 
   "Stopro" Skoumal

   Pořiďte si
 
   Bez souhlasu, ale vždy s hrdostí
   Téma