Číslo 48 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Kryštofem Hádkem.

 

 

 

 


Bruno jako barometr pokrytectví a snobství

Komik Sacha Baron Cohen upoutává mystifikační hrou, kdy hladce vklouzává do fiktivních identit, které vydává za skutečné, a v takovém přestrojení oslovuje své bližní, baví (se) jejich pohoršením i rozpaky, když je nutí reagovat na verbální i skutkové nehoráznosti. Vyzkoušel si kazašského pologramota Borata, nyní se v komedii režiséra Larryho Charlese Bruno (v originálu Brüno) převtělil v mondénního televizního moderátora rakouského pořadu FunkyZeit, výstředního homosexuála Bruna. Úporné prolézání světem módy však titulnímu hrdinovi nenadále skončí – stačí k tomu, aby se na módní přehlídku dostavil v oblečení změněném v jeden nekonečný suchý zip.

Sacha Baron Cohen jako výstřední homosexuál BrunoNamyšlený a bezcitný Bruno se proto vypraví do Ameriky, aby se právě tam prosadil jako celosvětově uznávaná celebrita. A pokouší se uplatnit nejspolehlivější fígle, jak toho dosáhnout. Jestliže úvodní rakouskou „předehru“ bylo možné pokládat za přemrštěnou komedii, další dění se posouvá k provokujícímu happeningu natáčenému jakoby skrytou kamerou, jíž zachycuje překvapené reakce Brunových nic netušících partnerů.

Film opět útočí na nejrůznější předsudky, ať již se týkají homosexuálů (ztrapňován je titulní hrdina se svými do extrému dováděnými praktikami, když se zástupnými rekvizitami předvádí, co vše lze uplatnit pro sexuální vyžití) nebo různých společenských i náboženských tabu (ztrapňováni jsou jejich vyznavači, náhle odhalení jako úzkoprsí nesnášenlivci). Bruno svým počínáním útočně paroduje „mírotvorné“ či „lidumilné“ počiny nejrůznějších celebrit – ať již se jedná o vymýšlení hudebních protestsongů (stylizuje se do „mírového holuba“, obklopen takovými osobnostmi jako Elton John, Sting nebo Bono), sbližovací misi na Středním východě nebo o adoptování roztomilého černouška, dopraveného do Ameriky v krabici jako letecké zavazadlo.

Film si – také u nás – vysloužil ostré odsudky, ale spíše zde platí ono gogolovské: Nezlob se na zrcadlo, máš-li sám křivou hubu.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Život oddaný poezii
  Nalaďte si
 
   "Stopro" Skoumal

   Pořiďte si
 
   Bez souhlasu, ale vždy s hrdostí
   Téma