Číslo 43 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jakubem Hrůšou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Nejen „vzhůru nohama“

Přiznejme Galerii Rudolfinum důslednost programu, v jehož rámci nabízí poměrně velkorysé „ochutnávky“ z díla špiček soudobé světové výtvarné scény. V současnosti (do 6. prosince) zde vystavuje své dílo jeden z nejvýznamnějších německých malířů, nedávný sedmdesátník Georg Baselitz, přičemž kurátorský výběr Toniho Stoosse a Petra Nedomy podchycuje všechny fáze jeho malířské tvorby z let 1960 až 2008. Mezi těmito obrazy nechybí ani pověstné práce z let šedesátých, jež tehdy šokovaly diváky, ba vyvolávaly skandály, a to i na tehdejším Západě (připomeňme že umělec vyrostl a část svých studií absolvoval v bývalé NDR), což se zdá být dnes – v éře postmoderní pokleslé provokace – téměř nepochopitelné.

Georg Baselitz, Autoportrét Hlupák, 1997, olej na plátně, 200 x 165 cmVýznam jeho tvorby je nepominutelný i díky ohlasu v zemích východního bloku. Byl to on, kdo svým vzorem a působností spoluurčoval podobu vývoje progresivního, namnoze neoficiálního českého výtvarného umění let sedmdesátých a osmdesátých, a to navzdory tomu (či právě proto), že tvarosloví jeho spontánně, energicky malovaných obrazů se namnoze vymyká kompozičním zákonitostem a vzpírá jakékoli stylové kategorizaci. Je třeba v této souvislosti zmínit i Baselitzův bytostný vztah k výtvarnému manýrismu, projevující se v gestické energii malby, v rozvolňující se kompozici turbulentního prostoru, ve formální okázalosti a samozřejmě i v expresívních deformacích.

Výstava průběžně demonstruje malířův osobitý styl, prodchnutý touhou „dělat věci, které se nedělají“, provokovat nejenom výběrem námětů, ale i nekonvenční výstavbou obrazu a hrubým malířským duktem. Stejně tak „revolučním“, provokujícím se jeví jeho způsob záměrné skicovitosti obrazů, rezignace na korigování stop, které vznikají nanášením barev, či ponechání nezpracovaných velkých ploch plátna. Přes všechny experimenty však nakonec Baselitz zůstává věrný předmětnému vyobrazení reality, jakkoli jeho „výrobní značkou“ se bezesporu stal způsob malby „nohama vzhůru“. I tento zdánlivě pouze formální výstřelek zajisté znamenal vzdor vůči všemu již existujícímu a obvyklému. Zároveň je nutno uznat, že převrácení motivu jej vlastně do jisté míry abstrahuje, vzniká tak významový konflikt mezi abstraktním a realistickým výrazem. Jde podle autora o tu „nejlepší cestu, jak osvobodit realitu od obsahu“. Ostatně tento způsob Georg Baselitz, Básník (Remix), 2005, olej na plátně, 300 x 250 cmsám tak úplně nevynalezl: již Kandinskij a Beckmann testovali působnost svých obrazů tím, že je stavěli vzhůru nohama. Baselitz však a priori pracuje obdobně jako sazeč, jako by své motivy vypracovával přímo v negativu.

Výstavní prostory Rudolfina se ukazují být mimořádně příhodnými jak pro monumentální formáty, tak pro explodující barevnost obrazů, které nebyly v České republice dosud nikdy vystavovány. A přitom Baselitzovy provokativní politické motivy a témata, zahrnující i parodizovanou ikonografii socialistického realismu (s bizarními portréty Lenina i Hitlera), poukazují na kontexty a konotace politických dějin, části společné historie obou našich států.

Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný kritik



  Cesta do Bugulmy na CD
  Pořiďte si
 
   Nejen "vzhůru nohama"

   Navštivte
 
   O začarovaném kruhu
   Televizní glosář