Číslo 43 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jakubem Hrůšou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Projekt Zlatá šedesátá uvedla Česká televize po letech trestuhodného váhání. V rámci cyklu se na obrazovky opět dostal i film Věry Chytilové SedmikráskyO začarovaném kruhu

Typickým příkladem „definitivního“ řešení posvěceného léta fungující praxí je televizní prezentace pamětnických filmů. Právě ony tradičně patří ke konstantním programovým položkám všech plnoformátových tuzemských televizí. Neméně tradiční je i jejich použití jako spolehlivě fungující, lehce stravitelné vycpávky méně atraktivních časů víkendových odpolední. Podobný přístup však omezuje výběr standardně uváděných titulů na časem prověřené divácké tutovky. Začarovaný kruh repríz, kdy obrazovka nabízí divákům jen to, co si přejí, a oni si přejí pouze to, co právě z obrazovky znají, je uzavřen.

Pochopitelná je zavedená praxe u komerčních televizí, bezprostředně závislých na počtu diváků přilákaných k obrazovce. O poznání spornější je totéž v případě České televize, která by se z logiky svého veřejnoprávního zadání měla k pamětnickým filmům chovat především jako ke kulturnímu dědictví s přidanou hodnotou (občas) uměleckého a (téměř vždy) společenského a politického svědectví o době jejich vzniku. Původně nezávislý projekt Zlatá šedesátá, který po letech trestuhodného váhání uvedla Česká televize v první polovině letošního roku, je z toho hlediska mementem a vzorem pro všechny následovníky. Nejen pro sugestivní sílu autentických výpovědí tvůrců, kteří se podíleli na československém filmovém vzepětí oněch let. Neméně pozoruhodná a průlomová byla v řadě případů i volba konkrétních filmů, které osobní svědectví doprovázely. Výčet titulů, které při té příležitosti potkal divák na veřejnoprávní obrazovce poprvé, byl přitom možná ještě delší, než těch už dávno neviděných.

Filmové dědictví po předcích opravdu netvoří jen notoricky obehrávané komedie a detektivky. Představu o reálné šíři (a hlubinách) tuzemského kinematografického archivu nabízí divákům připojeným na kabel či satelit placený kanál CS film. Díky důsledně neideologickému přístupu bez cenzury a předsudků se v programu střídá nejen ta nejstupidnější propaganda a kýče s uměním, ale i ony stokrát viděné kousky se skutečnými historickými perličkami (například nedávno němý Svatý Václav či „trezorová“ komedie Hvězda jede na jih) a v neposlední řadě i v Čechách nikdy neuvedenými slovenskými filmy.

Připočteme-li občasnou dramaturgickou originalitu pátečních večerů s dvojicemi starších českých filmů na TV Barrandov (například nedávný objev zapomenuté nadčasové komedie Panenství a kriminál), nezbývá než konstatovat, že Česká televize trčí v onom líném zacyklení v pamětnických jistotách hlouběji, než některé její výdělečné kolegyně.

A zřejmě ho nehodlá opustit. Alespoň soudě dle dramaturgického alibi nejnovější domácí filmové retrospekce: Pod slibným názvem Ozvěny Zlatých šedesátých uvádí od října standardní kinematografické „best of“ zmíněné dekády. Reprezentativní a zasloužené. Ale objevné? Ani omylem.

Jan Svačina, publicista



  Cesta do Bugulmy na CD
  Pořiďte si
 
   Nejen "vzhůru nohama"

   Navštivte
 
   O začarovaném kruhu
   Televizní glosář