Číslo 37 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s šéfdirigentem SOČR.
Vladimírem Válkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Vladimír Válek,
šéfdirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu

Jak projekt vznikl?

Napadlo mě to už dávno, když jsem hostoval u Lipského rozhlasového orchestru. Tehdy jsem si řekl – vždyť žijeme blízko sebe, máme k sobě sotva pár set kilometrů, proč toho nevyužít a nezorganizovat společnou akci, která by nás navzájem propojila. Nápad tiše zrál a zásluhou správního ředitele SOČRu Jana Simona byl letos dotažen do reálné podoby. Byl bych rád, kdyby se myšlenka ujala. Pro publikum to bude zajímavé a pro rozhlasová tělesa přínosné, vzájemné porovnávání úrovně má vždycky smysl. A bude dobře, když o tom čeští kritici objektivně napíšou.

Přijedou hosté z Německa, Maďarska a Nizozemí. S čím se na Rozhlasovém podzimu představí Symfonický orchestr Českého rozhlasu?

Vystoupíme dvakrát: pod vedením Jana Kučery orchestr uvede skladby Martinů, Nováka a Čajkovského a na závěrečném koncertě, který řídím já, zazní Šostakovičův houslový koncert se sólistkou Sophií Jaffé a ve finále Dvořákova Novosvětská symfonie.

Nehraje se Novosvětská moc často?

Ale to je jen dojem! Říká se sice, že je na programu pořád, ale všimněte si, hraje se spíš v zahraničí než doma. I my ji venku hodně uvádíme. A kromě toho se na závěr festivalu hodí.

Jak jste spokojen s uplynulou sezonou?

Byla pestrá a podle mne docela úspěšná. Mám radost, že jsme vystupovali na Pražském jaru, zahajovali Smetanovu Litomyšl, hráli na dalších festivalech, například v Českém Krumlově.

A co cesty do světa?

Měli jsme zajímavé zájezdy, například do Rakouska nebo do Španělska. Tam jsme se vydali letos v lednu – v době, kdy země prožívala nejhorší zimu za posledních dvacet let, ani letadla nelétala. Hráli jsme i v Bělehradě, v Záhřebu, v březnu v Budapešti, v květnu v Soulu. V Jižní Koreji, kterou známe i z dřívějších zájezdů, připadl termín zrovna na buddhistický a zároveň státní svátek. Náš galakoncert se konal ve veliké zahradě plné lidí a zpíval s námi místní dětský sbor. Program korejských písniček jsme s ním zvlášť nazkoušeli. Udělalo to na mě velký dojem, děti mě vždycky dojmou. Bohužel zájezd zasáhla ekonomická krize, několik koncertů bylo zrušeno. Ale věřím, že se tam ještě podíváme.

Program nové sezony SOČRu je zvlášť bohatý. Kvalitní dramaturgie, atraktivní hosté – dirigenti i sólisté, prostor pro mladé talenty...

Snažíme se mít každou sezonu co nejpestřejší, je to naše základní povinnost k publiku. Máme jen jeden cyklus, nemůžeme soutěžit třeba s Českou filharmonií v četných tematických řadách. Zatímco filharmonie si může dovolit třeba zvláštní cyklus Láska v hudbě nebo něco podobně specifického, my musíme shrnout všechny styly, oblasti či témata do jednoho cyklu. A nabídnout v něm zajímavý program i kvalitní hosty. Poslední dobou máme na významné hostující osobnosti štěstí. Například Jiřího Bělohlávka, kterého osobně zvu každý rok, se podařilo loni získat na Mahlera, zaplaťpánbůh to vyšlo.

SOČR dává příležitost mladým dirigentům, třeba Jan Kučera je u orchestru už několik let dokonce v pracovním poměru.

A prodloužili jsme mu smlouvu. Najdou se jistě konzervativní hlasy, které namítnou, že ještě nemá dostatek praxe a zkušeností, ať je získá v některém orchestru mimo Prahu. Ale já s tím nesouhlasím. Jan Kučera je zkrátka náš.

Rozhlasové symfoniky bude řídit i Marek Štilec, další mladý dirigent.

Marek je dobrý a velice cílevědomý muzikant, proto jsem si ho vybral. Já tu nebudu věčně a chtěl bych si vypěstovat nějaké dirigentské nástupce. Není to vždycky snadné, náš orchestr má určitá specifika.

V nové sezoně řídíte pět koncertů. Co jste pro sebe vybral?

Především hudbu, kterou mám rád, sedí mi a chci se k ní vrátit. Letos to bude například Beethovenova Pátá symfonie nebo Koncert pro klavír a orchestr Bohuslava Martinů. To je dost těžká skladba a pro mne znamená velmi zajímavé setkání s mladým klavíristou Ivo Kahánkem. Těším se i na První symfonii Jeana Sibelia, ke které se vracím po letech. Je to nádherná muzika, s přibývajícími lety ji mám ještě radeji, oceňuji její půvab a nostalgii. Je úžasné, jak v ní člověk slyší sever a jeho fjordy a krásnou, byť nenaplněnou touhu. Mimochodem sever je vůbec nádherný, mockrát jsem tam nebyl, ale pokud se mi to povedlo, pokaždé mě okouzlil. Možná i proto se k Sibeliovi rád vracím.

Agáta Pilátová

Snímky Jarka Šnajberková, archiv

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 1. září.



  Suvenýr, suvenýr...
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Jenom cesty na Sibiř?

   Pořiďte si
 
   Tajný kód Oldřicha Janoty
   Téma