Číslo 37 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s šéfdirigentem SOČR.
Vladimírem Válkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Tajný kód Oldřicha Janoty

Před několika dny oslavil šedesátiny Oldřich Janota, kultovní postava domácí hudební scény a nepochybně největší básník českého folku a rocku. Jeho věhlas byl v osmdesátých letech srovnatelný snad jen se s proslulostí Jaromíra Nohavici, na rozdíl od něj však nikdy nebyl vnímán jako protestní zpěvák a také nikdy neusiloval o oslovení nejširšího publika. Přestože dnes jeho tvorbu sleduje jen komunita nejvěrnějších posluchačů, některé z jeho skladeb se přiblížily zlidovění, aniž by lidé tušili, kdo je jejich autorem.

Absolvent Fakulty žurnalistiky Univerzity Karlovy, který se ovšem v letech normalizace živil jako čerpač vody, noční hlídač nebo topič, ovlivnil generace svých následovníků. Vyprávět by o tom mohl například zpěvák skupiny Mňága a Žďorp Petr Fiala, který se paradoxně postaral o Janotovu nejvýraznější medializaci za posledních dvacet let – to když k obrazu svému předělal jeho skladbu Zrychlený vlak s proslaveným refrénem „I cesta může být cíl“.

O tom, co vše Janota znamená pro celou řadu často mnohem mladších muzikantů, svědčí i vydání CD Ztracený ve světě, na němž se k jeho dílu přihlásilo šestnáct kapel a písničkářů rozličného stylového založení a přístupu k hudbě. V zahraničí se podobnými „alby na počest“ vzdává hold jen největším hvězdám, u nás už to vůbec není zvykem.

Léta proměn

V letech předcházejících listopadu 1989 nemohl samozřejmě Janota na jakékoli „zakonzervování“ své tvorby ani pomyslet. Desky a cédéčka mu začaly vycházet až ve svobodných časech a dnes si z nich může každý sestavit obraz jeho muzikantského vývoje. Přesto to není jednoduché, písničkář totiž v průběhu let dost často měnil tvář, a to i za cenu nepochopení a ztráty publika.

Oldřich Janota byl vždy o krůček dál, než jeho posluchačiZačínal na přelomu šedesátých a sedmdesátých let jako typický folkař své doby, s kytarou na krku a melodickými baladami na repertoáru. A zaznamenal první úspěchy. Mnozí by se uspokojili a naplňovali očekávání – třeba navěky. Ne tak Janota. Po epizodě s folkrockovou skupinou Pentagram založil koncem sedmdesátých let kapelu Mozart K. a značně „přitvrdil“. Dojem z kapely původního názvu Mozartovy koule byl prý až apokalyptický, Janotova kytara i saxofon Jana Štolby zněly výrazně rockově a „zpožděné“ harmonium Miloše Vojtěchovského ten bizarní zvuk korunovalo.

Následoval další obrat – v roce 1984 začal Janota v triu s kytaristy Lubošem Fidlerem a Pavlem Richtrem experimentovat se zvukovými smyčkami, které si – dávno před rozšířením sampleru – vyráběli ručně na magnetofonu. Snahy souboru, přezdívaného podle prvních písmen příjmení jeho členů Džafiri, však příliš velkou odezvu neměly a na festivalu Folkový kolotoč v Břeclavi byl dokonce Janota vypískán.

Na nějaký čas se stáhl do ústraní a až koncem osmdesátých let se opět objevil na scéně – a znovu v překvapivé konstelaci. S violisty Irenou a Vojtěchem Havlovými se představili v komorním programu, jenž se ukázal až překvapivě životaschopným. V triu pak natočili několik desek, od nichž se písničkář odrazil k jedné ze svých posledních metamorfóz. Jeho sólová alba z devadesátých let, Žlutě nebo Sešité, zachycují zapřísáhlého solitéra jako svého druhu hudebního minimalistu ovlivněného východní hudbou.

Šifra mistra Janoty

Hotel Savoy, Bitva na Tursku, Druhý břeh, Místní blázen, 24 hodin volného času… Všechny ty Janotovy písně, včetně notových záznamů, dnes putují po internetu, tak jako jejich autor stále vyráží i do těch nejzapadlejších českých i moravských městeček za svými příznivci. Nedávno tyto toulky zvěčnil v knížce fejetonů a arabesek Neslyšící děti.

V jednom z rozhovorů, které Oldřich Janota u příležitosti vydání knihy poskytl, vypráví o lidech, kteří si ho vybrali jako „toho svého“ umělce. „Postupem času se vytvořil určitý okruh lidí, kteří si mě vzali do života. Jezdím hrát lidem písničky, a pak zjistím, že jsem určitým prostředníkem v jejich komunikaci mezi sebou. On řekne třeba: Znáš od Janoty támhletu písničku? A ona řekne: No jasně, jak je tam ten verš… Ti lidi mají svoji šifru, pro kterou našli kód v Janotovi a jeho písničkách.“

Dešifrovat Oldřicha Janotu není jednoduché. Jeho skladby se snadným interpretacím vzpírají už čtyřicet let a právě tak dlouho jsou nedílnou součástí české písničkářské scény. Nalézt jejich tajný kód je přitom stále neobyčejně lákavé.

Milan Šefl 

Foto Karel Šuster

Originální, nenapodobitelný, zatvrzelý hledač…

Ztracený ve světě – A Tribute To Oldřich Janota, tak zní název výběrového alba, které iniciovala a vydala firma Indies Scope Records. Janotovy písničky tu interpretuje pestrá škála mnohdy o několik generací mladších hudebníků. Některým z nich jsme položili následující anketní otázky:

1) Vzpomenete si na své první setkání s Janotovými písněmi?
2) Co pro vás dnes Oldřich Janota znamená?

Jarda Svoboda, zpěvák a kytarista skupiny Traband

1) Hluboká osmdesátá léta, hudebně-alkoholický mejdan v jednom pražském undergroundovém bytě, vlasatí kamarádi, zapřisáhlí zappisté, ufňukaní bluesmani a jejich mystické kamarádky. Z cívkového magnetofonu hlas zaklínače Ou Jé – tehdy s Mozartem K. Já ten večer už neschopen s kýmkoliv o čemkoliv – jen poslouchat a žasnout.
2) Umění nad jmění.

Tomáš Kočko, kytarista a zpěvák souboru Tomáš Kočko & Orchestr

1) S Oldřichem Janotou a jeho hudbou jsem se poprvé setkal v Ostravě při natáčení televizního pořadu Sešli se... Pořad jsem moderoval, a tak jsem s Oldou zapředl i rozhovor... Zajímavý člověk. Pak jsem si pořídil jeho desku Sešité.
2) Trvalou hodnota mimo hlavní proudy.

Jana Vébrová, písničkářka a akordeonistka

1) To bylo někdy na střední škole, když jsem začínala hrát na harmoniku a „moji starší hudební vychovatelé“ mi předkládali kvalitní „studijní materiál“ - pokud chceš dělat dobrou muziku s nehloupými texty, tak toho Janotu musíš znát!
2) Pěkné texty. Jedny z nejlepších mezi českými písničkáři. A taky zklidněnou moudrost stáří…

Michal Němec, zpěvák a kytarista kapely Jablkoň

1) Pokud se dobře pamatuji, úplně poprvé jsem se s Janotou setkal při Pražských jazzových dnech v listopadu roku 1979 na Folimance. Seděl na pódiu s Jakubem Nohou a společně hráli písničky tu jednoho, tu druhého...
2) Především legendu. Takovou, až poněkud tajemnou postavu, která se jednou za dlouhý čas zhmotní a pokecá se mnou třeba o počasí. Pořád v sobě nosím kus jeho vyprávěcího zpívání, například když jsem dělal písničku Krajina Ró, tak to byl vyloženě se mnou.

Dorota Barová, violoncellistka a zpěvačka dua Tara Fuki

1) Na konkrétní moment si bohužel nevzpomínám, ale vím, že mne zaujal Janotův hudební minimalismus, jeho hudební projev a emocionální prožitek a hlavně texty, které fungují i bez hudby, jako poezie.
2) Pro mne je Oldřich Janota žijící legendou, která bezesporu ovlivnila a ovlivňuje spoustu muzikantů. On sám zůstal originální a nenapodobitelný.

Martin E. Kyšperský, zpěvák a kytarista skupiny Květy

1) Jako první se mi dostalo do rukou koncertní album natočené v triu Janota, Richter, Fidler. Nejdříve jsem se divil, proč někdo hraje tak přísný minimalismus, a moc se mi to nelíbilo... Zároveň mne ale ta hudba přitahovala, a po nějaké době jsem poslouchal celé dvojalbum stále dokola. A poslouchám jej dodnes, a pořád mi to přijde jako nejmagičtější česká nahrávka.
2) Obdivuji ho a pořád se s ním někde setkávám. Tedy ne osobně, ale vracím se k jeho věcem a okouzluje mne to. Napsal toho tolik! Líbí se mi, jak zatvrzelý to je hledač, a jaká síla jde z jeho hudby.

Petr Filák, kytarista kapely Maraca

1) Sestra mne v roce 1981 vzala na koncert AG Fleku ve Zlíně. Oldřich Janota byl hostem skupiny. A tak mne uchvátil, že jsem na kazeťáku dokola sjížděl velmi nekvalitní nahrávku z koncertu, až můj otec vyslovil zákaz poslouchání „toho mrčy“ - tak Janotu nazýval pro způsob jeho zpěvu...
2) Jen vzpomínku na jakousi revoltu. Ovšem texty má stále geniální, projev svojský.

Karel Heřman, zpěvák skupiny Čankišou

1) V první polovině osmdesátých let jsem Janotu poslouchal z kazet značky Emgeton a magnetofonu z NDR. A pak jsem byl na několika jeho koncertech s Mozart K. v Ernově sále Staré radnice v Brně. (Až tam jsem si uvědomil, že sál je ve druhém patře a při představě stěhování harmonia po celkem strmých schodech... Obdivuhodné!). Nakonec jsem se naučil na kytaru Hotel Savoy a začal tím oblbovat slečny.
2) Vzpomínky, poezii, obrazy malované slovy, hudbu trochu jinak!

(miš)



  Suvenýr, suvenýr...
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Jenom cesty na Sibiř?

   Pořiďte si
 
   Tajný kód Oldřicha Janoty
   Téma