Jazz podle Beaty

Vydavatelství hudebního skladatele a právníka Petra Ostrouchova Animal Music už připravilo posluchačům nejeden jazzový zážitek – v jeho dramaturgicky sevřeném katalogu přitom nenajdete velká jména minulosti, ale spíš pozoruhodné autorské debuty představitelů nastupující české jazzové generace. První sólové album Beaty Hlavenkové Joy For Joel je nejčerstvější, ale možná i dosud nejsuverénnější nahrávkou „zvířecího“ labelu. V plné šíři odhaluje instrumentální, aranžérské i skladatelské kvality třicetileté muzikantky, která už v loňském roce zaujala společnou deskou s Lenkou Dusilovou a Clarinet Factory. Jejich projekt Eternal Seekers nakonec vynesl Dusilové Anděla v kategorii Zpěvačka roku.

Beata Hlavenková vystudovala skladbu na Janáčkově konzervatoři, následovala učednická léta v Americe – na University of Massachusetts v Amherstu v roce 2004 absolvovala v oboru Skladba, jazzová skladba a orchestrace. Po návratu do Čech postavila vlastní trio a vplula i do nejrůznějších seskupení nejmladších tuzemských jazzmanů – v projektu S‘aight spolupracovala se svým manželem, kytaristou Patrikem, dnes jedním z pětice originálních popíkářů Toxique. Hlavně však neustávala v komponování, což ji časem přivedlo k vydavateli, jehož zajímá především autorský jazz, hudba, která nikoho a nic nenapodobuje. Petr Ostrouchov podpořil Beatinu ideu natočit sólovou desku v Americe, se zámořskými muzikanty, v levném, ovšem dobrém studiu.

Beata Hlavenková je jedním z nejslibnějších jmen českého jazzuA tak se jednoho dne v New Jersey sešla rodačka z Vendryně na moravsko-slezském pomezí s kvartetem hráčů, z nichž někteří už platí za hvězdy v širším jazzovém kontextu: vedle saxofonisty Riche Perryho to platí zejména o kanadské hráčce na křídlovku a trumpetu Ingrid Jensenové. Vzniklo devět snímků, v nichž se virtuozita klavíristky skvěle doplňuje s vesměs týmově uvažujícími kolegy a vynalézavými sóly trumpetistky. Mnohovrstevnatost alba podtrhují ještě jeho „dotáčky“ – sóla pedálové steel kytary poslal v mp3 Dave Easley a v Praze pak kompozice vokálně podbarvila Lenka Dusilová.

Donedávna se zdálo, že český jazz budou symbolizovat už jen unavené standardy pro přežvykující turisty v pražských klubech. Svěřenci Animal Music narození na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let (David Dorůžka, Vertigo Quintet, Ondřej Pivec) však chmurné prognózy úspěšně zahánějí. Beata Hlavenková je mezi nimi jedním z nejslibnějších jmen.

Milan Šefl



  Rozhovor
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Jazz podle Beaty

   Pořiďte si
 
   Slavný umělec uprostřed hrůz
   Dívejte se