Slavný umělec uprostřed hrůz

O španělském malíři Francescu Goyovi vzniklo hodně filmů i televizních inscenací, mezi nejnovější patří snímek Miloše Formana Goyovy přízraky. Ve dvou časových obdobích – kolem roku 1794 a o patnáct let později – zde režisér líčí bezmoc slavného a citlivého umělce (ztvárnil jej Stellan Skarsgard), jenž poznává, že je mu navěky souzeno žít s bizarnostmi, vyšinutostmi či dokonce hrůzami tohoto světa. Věnoval jim grafické cykly Caprichos (neboli Rozmary) a zvláště Hrůzy války. První se vyznačuje hromaděním groteskně ohyzdných postav, jako kdyby měly postihnout znetvořenou podobu tohoto světa (nebo možná i démony Goyova nitra), druhý reaguje na krutě potlačovaný odpor Španělů proti francouzské okupaci.

Miloš Forman líčí bezmoc slavného a citlivého umělce (ztvárnil jej Stellan Skarsgard), jenž poznává, že je mu navěky souzeno žít s bizarnostmi, vyšinutostmi či dokonce hrůzami tohoto světaPřesto Goyovy přízraky o malíři vlastně nepojednávají, on se spíše stává vypravěčem příběhu, jehož se stal svědkem – a který mu dal více než co jiného zakusit pocit marnosti. Jistě, zahlédneme jej při přípravě jednoho z grafických listů, v rozměru téměř instruktážním, spatříme, jak o jeho tvorbu projevuje zájem samotná inkvizice, nechybějí okamžiky strachu ani marných pokusů pomoci mladé ženě, která se po mnohaletém bezdůvodném pobytu ve vězení pomátla.

Jean-Claude Carriere spolu s Formanem sepsal scénář, v němž se snaží relativizovat tradiční výklad protinapoleonského odboje. Upozorňuje, že inkviziční zvůle byla bezmezná (půvabná Inés, která stála Goyovi modelem, se ocitla za mřížemi vystavena krutému mučení jen proto, že se ocitla v podezření, že tajně vyznává židovské náboženství, neboť nejedla vepřové), avšak neméně krutá byla francouzská nadvláda. Španělské obyvatelstvo se s ní nikdy nesmířilo, třebaže zrušila inkvizici a propustila její vězně. Jestliže Goya i Inés (a později i její dcera Alicia živící se prostitucí – obě postavy si zahrála Natalie Portmanová) vystupují jako bytosti smýkané neurvalou dobou, mladý inkvizitor Lorenzo (Javier Bardem) naopak toto dění ovlivňuje či přímo určuje, ačkoli i on se posléze stává jeho obětí.

Goyovy přízraky obnažují složité postavení člověka, má-li volit mezi dvěma obludnými zly. Inkvizici, o níž se opírá starý režim, provází iracionální podezíravost, naproti tomu z Francie vyvezená „osvobozující“ okupace se vyznačuje masovým terorem, který zcela pošlapává původní revoluční ideály. Zbývá doplnit, že drásavě ryčnou i tklivě mazlivou hudbu složil Čech Dan Bauer, známější pod bizarním jménem Varhan Orchestrovič Bauer.

Goyovy přízraky spatříme v televizní premiéře na ČT1 v sobotu 5. září ve 21.20.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Rozhovor
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Jazz podle Beaty

   Pořiďte si
 
   Slavný umělec uprostřed hrůz
   Dívejte se