Číslo 27 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Christophem von Dohnányim.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Josef Suk jubilující

Neuvěřitelná číslice bude provázet letošní 8. srpen. V ten den oslaví své osmdesátiny nejvýznamnější český houslista druhé poloviny 20. století Josef Suk. Pochopitelně že tak významná událost nemohla uniknout pozornosti stanice Vltava. Sukovým uměním vás po celý červenec provede pořad CD Laser (vždy v neděli po 21. hodině).

Dva vynikající houslisté, Anna-Sophie Mutterová a Josef Suk, se potkali na letošním Pražském jaruŽe shoda jeho jména se jménem význačného českého skladatele není náhodná, netřeba připomínat ani těm, kdo se o hudební svět nezajímají. Už před padesáti lety si veřejnost nemohla nepovšimnout mladého umělce, absolutní špičky mezi našimi houslisty, jehož koncertní cesty již tehdy vedly do zahraničí. Vnuk Josefa Suka a pravnuk Antonína Dvořáka prezentoval už na Pražském jaru v roce 1958 s Českou filharmonií a německým dirigentem světového jména Wolfgangem Sawallischem svou jedinečnou interpretaci Dvořákova houslového koncertu a moll. V té době měl za sebou deset let pozoruhodné koncertní dráhy a několik nahrávek na deskách. Zdálo by se, že jeho kariéru pomáhalo vytvářet rodové zázemí. To by byl velký omyl!

Jen zázemí by nestačilo

Od počátku bylo jasné, že v mladém Josefu Sukovi vyrůstá mimořádná osobnost, která se v tomto oboru může jednou stát velkým pojmem. Zmiňované zázemí ovšem sehrálo významnou roli jen v jeho dětství.

Náš rozhlasový archiv se může pochlubit vzácným záznamem hlasu skladatele Josefa Suka z roku 1933; v krátké novoroční řeči k dětem se zmiňuje i o svém čtyřletém vnoučkovi, který už hraje na housličky. Bohužel malému chlapci bylo teprve šest let, když jeho dědeček zemřel. Role prvního učitele se ujal tatínek, a když bylo hochovi deset, přešel do péče slavného houslového virtuosa a pedagoga Jaroslava Kociána. Na Konzervatoři a na AMU byl žákem dalších významných pedagogů a už od studijních let se datují jeho velké úspěchy koncertní, a to dokonce i zahraniční.

V letech 1950–1951 byl primáriem Pražského smyčcového kvarteta a v roce 1952 spoluzaložil slavné Sukovo trio, s nímž později uskutečnil řadu koncertů doma i v zahraničí. V roce 1961 byl jmenován statutárním sólistou České filharmonie a od té doby se datuje jeho vrcholná éra sólisty a komorního hráče. V roce 1973 začal hrát i na violu a v roce stého výročí narození svého dědečka (1974) založil a poté řadu let umělecky vedl Sukův komorní orchestr. Svou aktivní činnost oficiálně ukončil v roce 2001, k naší velké radosti však nejednou učiní výjimku. Je znám i jako významná osobnost v oblasti života hudebně-společenského. Od roku 2000 byl například několikrát prezidentem mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro.

V nahrávacím studiu

Krátce po výše zmíněném festivalovém provedení Dvořákova houslového koncertu pod Sawallischovou taktovkou natočil Josef Suk toto významné dílo s Karlem Ančerlem. Přestože už tehdy měl za sebou řadu nahrávek – ať sólových, či jako člen Sukova tria –, tento „jeho“ Dvořák vstoupil do historie a znamenal počátek Sukovy legendární nahrávací éry s Českou filharmonií. Dodnes jsou její výsledky považovány za vzorové. Vedle spolupráce s tímto orchestrem se ovšem začaly objevovat další vynikající nahrávky – vzpomeňme komplet Bachových sonát a partit pro sólové housle, Brahmsovy houslové sonáty s anglickým klavíristou Juliem Katchenem či sonáty Beethovenovy s Janem Panenkou. A nenahrával pouze pro Supraphon, ale i pro takové světové labely, jako jsou Decca, EMI či Columbia (dnes Sony). Za své vynikající nahrávky obdržel řadu vrcholných ocenění, například šestkrát prestižní cenu Charlese Crosse, Wiener Flötenuhr či Edisonovu cenu.

Sukův červenec

Česká koncertní scéna si nikdy nemohla stěžovat na významné osobnosti a umělecké kolektivy. Málokterá oblast života naší republiky se může pochlubit tak vysokou a vyrovnanou úrovní bez stagnací a zvratů jako oblast hudebního umění. Jsme svědky nových slibných debutů mladých umělců, z nichž někteří později dobývají nejvýznamnější světová pódia. Navzdory malému zájmu médií, nesrovnatelnému například s velkou pozorností, jež je věnována některým i podstatně méně významným počinům sportovním, zůstanou jména největších osobností hudebních v povědomí i následujících generací. Jméno Josef Suk má dnes ve světě navíc zvuk poněkud specifický. Při jeho vyslovení musíme upřesnit, zda jde o Josefa Suka – skladatele, či jeho vnuka Josefa Suka – koncertního umělce. Obě jména totiž září stejnou intenzitou!

Pro pravidelný nedělní večerní pořad CD Laser je katalog koncertantních nahrávek Josefa Suka velkou výzvou. V červencových nedělních večerech nás tedy čekají koncerty Dvořáka, Bacha, Mozarta, Beethovena, Brucha, Bartóka, Janáčka, Berga, Sukova Fantazie, ale také violová Rapsodie-Koncert od Bohuslava Martinů. Pouze první a poslední skladby našeho cyklu budou žánrově – věříme, že sympaticky – vybočovat. Celou řadu otevřou dvě Smetanova dua Z domoviny (s Josefem Sukem na tomto snímku spolupracuje klavírista Jan Panenka) a úplně závěrečnou skladbou bude Beethovenův Trojkoncert (tam se k protagonistovi připojí jeho kolegové ze Sukova tria, klavírista Jan Panenka a violoncellista Josef Chuchro).

Bohuslav Vítek, spolupracovník ČRo 3 – Vltava

Foto Pražské jaro/Luděk Sojka



  Vždyť jsou to jen soumaři
  Jak to vidí
 
   Kratochvilův totalitní lis

   Pořiďte si
 
   Josef Suk jubilující
   Téma