Číslo 25 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní pěvkyní.
Magdalenou Koženou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ivan Klíma, spisovatel

Sportovní přenosy

Máme ekonomickou krizi, což je skutečnost, na kterou se lidem nechce trvale myslet, zvláště pokud nejsou v opravdu kritické situaci. Možností úniku se v moderní společnosti nabízí hodně. Nepochybně jedním z nich je bedna, ať už mluvící, anebo nabízející navíc pohyblivé obrázky. Nemám nic proti bednám, mohou člověku zprostředkovat mnoho zajímavého od zpráv po umělecká díla nebo nahlédnutí do krajin, kam se jen stěží někdy podíváme. Jenže bedna, zvláště ta s obrázky, se rozhodla nás čím dále tím více odvádět od životních problémů. Jsou večery, kdy na nás valí neskutečně pitomé televizní seriály, gangsterky nebo přihlouplé sci-fi. Ale je tu ještě jedna široká cesta k úniku od životní zkušenosti: totiž sportovní přenos.

Máme už několik sportovních kanálů (abych nebyl obviněn z neznalosti, vím dobře, že podobné kanály mají všude na světě). Nabízejí všechny druhy sportovních zápolení, a zároveň téměř nedostižně zvyšují úroveň obecně panující touhy uniknout do sféry diváctví, bezmyšlenkovitosti a občas se ponořit do hlubin otupující hlouposti.

Mnohé sportovní přenosy kdysi nabízely aspoň trochu vzrušující podívanou – třeba ve fotbalových či hokejových zápasech padávaly branky, zatímco kdo dnes vstřelí branku, je už tříčtvrtečním vítězem. Proto je třeba nahradit podívanou komentáři. A tak kromě reportérů přistupují k mikrofonům ještě bývalí významní hráči, kteří se snaží vsugerovat divákům, že celkem výjimečná střela, která opravdu mířila do branky, byla vynikající, že technické provedení tří za sebou následujících přihrávek bylo skvělé, že zápas, který právě sledují, „vejde do historie“, a tak podobně. Jejich výkony jsou někdy natolik zábavné, že můžeme obrázkovou bednu sledovat se zavřenýma očima. Nabízí to dvě výhody: zaprvé si šetříme oči a zadruhé můžeme podlehnout iluzi, že se na hřištích děje něco podstatného, ačkoliv se tam jen odvádí obvyklý příděl nudy.

Nicméně vrcholný výkon podává bedna před zápasy, o přestávkách a po zápase. U vědomí toho, že v každém zápase se jedná o cosi opravdu významného, doplňují celý přenos analýzy odborníků a hlavně o rozhovory s těmi, bez nichž by se – aspoň prozatím – sportovní přenosy nedaly uskutečnit – totiž s hráči a s trenéry.

Od hráčů se čeká, že v oblasti, za niž pobírají plat, jsou s to podat aspoň nějaký výkon, rozhodně se od nich neočekává, že jsou s to podat odpovídající výkon intelektuální. Nicméně každý sportovní reportér považuje za svoji profesionální povinnost přitáhnout k mikrofonu jednoho hráče domácího mužstva a v rámci rovných příležitostí a objektivity také hráče hostujícího mužstva a po konci zápasu pak podle stejného klíče i trenéry obou mužstev.

Hráč pak je dotazován podle toho, jaký je stav zápasu. Pokud jeho mužstvo prohrává, případně ani nevyhrává, ani neprohrává, dotaz zní, co mužstvo hodlá udělat, aby stav zápasu zvrátilo. Odpověď je vždy stejná. Hráči udělají všechno pro to, aby se vývoj zápasu změnil, vydají ze sebe všechno, zlepší souhru a efektivitu střelby. Dotazem dalším se zjišťuje, zda dotazovaný věří ve zvrat utkání. Odpověď zní, že věří a všichni pro to vydají všechny své síly.

O něco snazší to má hráč mužstva, které v poločase či na konci třetiny vyhrává. Ujistí diváky, že mužstvo udělá všechno pro to, aby se ještě zlepšilo a vítězství si případně pojistilo další brankou.

Docela zvláštní úlohu pak sehrává hráč, který vstřelil branku (většinou právě tu jedinou, a proto rozhodující). Hráč skromně prohlásí, že branka, kterou vstřelil, ho sice těší, ale neopomene zdůraznit, že vítězství bylo zásluhou celého mužstva, a obvykle pochválí brankáře, který vítězství pojistil. Zdá se, že hráč vyniká skromností a sportovním duchem. Ve skutečnosti jeho slova o ničem podobném nevypovídají: jsou naučená, tisíckrát v téměř neodlišitelných podobách opakovaná. (Ve skutečnosti je hráč náležitě pyšný na to, co dokázal, a pravděpodobně si myslí, že by se ti ostatní bez něj jako obvykle na nic nezmohli.)

Tyto zdánlivě neodstranitelné součásti sportovních přenosů jsou přímo ztělesněním zmarněného času, proudem zcela zbytečných, protože předem předvídatelných frází. Protože však hlavním cílem podobných pořadů je poskytnout zábavu zbavenou jakéhokoli duchovního obsahu, podobné rozhovory, případné analýzy odborníků jsou po právu jejich nedílnou součástí.

A na závěr jeden z úchvatných výroků sportovního reportéra, od něhož člověk přece jen čeká jakousi kulturní úroveň. Při komentování přímého televizního přenosu basketbalového utkání Panathinaikos Atény proti CSKA Moskva (dne 20. května) v extázi vykřikl, že ve srovnání se zápasem jsou „všechny Shakespearovy hry jen slabý odvar“.

Pokud jste si někdy mysleli, že má smysl zajít do divadla na Hamleta, Romea a Julii nebo Krále Leara, jděte se bodnout.


Ivan Klíma
  Sportovní přenosy
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Velké dobrodružství

   Pořiďte si
  Karel Höger
   Talent, který se rodí jednou za sto let
   Téma