Číslo 25 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní pěvkyní.
Magdalenou Koženou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Talent, který se rodí jednou za sto let

Karel Höger, velký český herec, recitátor, pedagog a člověk pevného charakteru, se narodil 17. června 1909, tedy právě před sto lety. Začátkem května to pak bylo dvaatřicet let, co opustil jeviště, své obecenstvo, nahrávací studia a vůbec tento svět.

Karel Höger – přirozená noblesa a skutečná osobnostNa své dětství v brněnském Králově Poli Karel Höger moc rád vzpomínal. Narodil se jako třinácté dítě prostým rodičům, kteří měli už svá léta – tatínkovi bylo v té době šestašedesát a pracoval jako topič v medlánecké kruhové cihelně, o pětadvacet let mladší maminka měla malý krámek a později vedla podomní obchod. Čím méně bylo doma hmotných statků, tím víc k sobě všichni lnuli, možná i proto, že jen čtyři děti se dožily dospělosti.
Čas jako by měl u Högerů několik pater. V jednom z nich stále žil c. k. František Josef. Otec zažil jako dělostřelec prusko-rakouskou válku a za statečnost v bitvě u Hradce Králové dostal medaili. Celý život na to vzpomínal a nakrucoval si přitom svůj „císařský“ knír. Maminka byla víc „přes kulturu“. Chodila prodávat pamlsky na tancovačky a na ochotnická představení a malý Kadlík, kterého brávala sebou, někde v rohu na stole pospával.
Pro svůj umělecký život nemohl budoucí herec dostat nikde víc podnětů než v nájemním domě na Mojmírově náměstí, kde si sousedé viděli málem do postele. Staří lidé umírali, nové přírůstky oznamovaly svůj příchod křikem a všechno se to přetřásalo v maminčině kvelbu. Zabloudily sem i všelijaké ztracené existence z nedaleké „dupárny“, kde řádila brněnská „plotna“. Vnímavý kluk pochytil její žargon a uložil si do podvědomí mnoho zdejších tváří (a životních osudů). Když později hrával s bratrem loukové divadlo, k malé radosti maminky i v jejím obchůdku, mnohé z toho, co odkoukal, použil. Někdy si ale potřeboval naplnil kapsy „grimlemi“ (kamením), to když vypukla válka s kluky ze sousedních Řečkovic. Všude kolem byl venkov s kozími chlívky a loukami, snad proto měl Karel vždycky raději polní kvítí než vyšlechtěné orchideje.

Hercem z nouze

Na divadlo nemyslel, ani když začal hrát s místními ochotníky. „Kluku, tebe bych chtěl učit,“ prohodil jednou učitel z brněnské konzervatoře, který představení ochotníků režíroval. Karel v té době už neměl tatínka. Ze školy běžel rovnou na nádraží, kde měla tehdy maminka malý stánek s novinami a cukrovím, a budoucí umělec tu prodával Lidovky a Rovnost. „Podívé se, Kadlíku, ti herci zezadu neplatijó, fšecko jim píšu na futro...“ strachovala se o synovu budoucnost maminka. Ale nemusela, její nejmladší místo konzervatoře zvolil učitelský ústav, kde poctivě studoval. Ze hry na housle měl dokonce státnici a na klavír hrál tak, že ve filmu o Bedřichu Smetanovi kamera mohla snímat jeho hbitý prstoklad – zvukařům ale skladbu zahrál Ilja Hurník.
Pedagogický křest si Karel odbyl v Lomnici u Tišnova a ke svým milým žáčkům se chtěl po vojně vrátit. Dopadlo to jinak. Starší bratr Rudolf vstoupil na brněnskou konzervatoř a pro Karla, který vojančil v Židenicích, to byla výzva. Zařídil si to u velitele a stal se na konzervatoři mimořádným studentem. Pak už šlo všechno rychle. Z prvního ročníku přestoupil rovnou do třetího, a když školu a vojnu končil, uměl tolik, že o něho projevilo zájem Zemské divadlo. Všechna učitelská místa byla zrovna obsazena, a tak Karel angažmá přijal. Vymínil si pouze, že jakmile se někde něco uvolní, odejde k dětem, tak vážně svou pedagogickou dráhu bral. Ale nedošlo k tomu. Do osmi let se o mladého učitele přetahovala dvě přední pražská divadla, Vinohradské s Národním. Jeho charisma začalo šířit i stříbrné plátno.

Muž s tajemstvím

Kdo viděl film Modrý závoj s Karlem Högerem a Vlastou Matulovou v hlavní roli, ten ví, o čem je řeč. Karel měl „vědoucí“ oči a jeho hlas, to byla sama hudba. Svou citlivost a něhu nehrál, on takový skutečně byl. K ženám už od dětství cítil velkou úctu a přistupoval k nim jako pravý rytíř. Zvláštní fluidum, které kolem sebe šířil, přitahovalo, a tak po představení ženy a dívky lemovaly zadní východ divadla a chtěly po něm autogram.
Karel Höger v letech, v nichž se v brněnském rádiu seznamoval s mikrofonemPřesto zůstával Karel Höger dlouho sám, jen s milovanou maminkou, kterou si k sobě do Prahy přivezl. První manželství uzavřel se svou někdejší žačkou a pozdější kolegyní, ambiciozní Zdenkou Procházkovou, která později dobyla německy mluvící divadelní svět. Skutečné odevzdání a péči, podobnou té maminčině, nalezl Karel Höger až u paní Evy, která pracovala v literárně-dramatické redakci Československého rozhlasu. S touto osudovou ženou prožil patnáct krásných, harmonických let. „Nikdy jsme se nepohádali,“ vzpomíná paní Eva, „ostatně to ani nešlo, protože Karel byl neobyčejně skromný a pro sebe nic nevyžadoval. Udivovalo mě, že si doma stačil všimnout i nepatrné změny a za všechno děkoval.“
Život slavného herce není nic záviděníhodného, i jeho partnerka to brzy pozná. Často, když ostatní ještě spali, šofér už Karla budil a vezl ho kamsi na natáčení, večer pak hrál v divadle nebo na zájezdu. „Někdy jsme si pouze psali,“ líčí paní Eva. „Já přišla z práce a v prázdném bytě jsem nacházela jen manželovy vtipné glosy a kresbičky. Když jel třeba na zájezd, vyrobil papírové šipky a ty mě vedly k posteli, ale k té mé, protože nechtěl, abych na něho čekala. Tak jsem si udělala všechnu práci, a když měl volný večer, mohla jsem se mu věnovat. Potřeboval se rozptýlit a dovoloval tomu malému klukovi, kterého v sobě stále nosil, aby si zařádil. Co my jsme se nasmáli, když začal se svými slovními hříčkami! Z toho všeho vlastně dodnes žiju. A chybí mi stále víc...“

K sobě náročný...

Herectví Karla Högera zcela pohltilo. Na scéně Národního divadla nastudoval přes sto rolí klasického i současného repertoáru, často vystupoval v inscenacích, které dodnes patří do pomyslného televizního zlatého fondu, hrál asi v šedesáti filmech a technici gramofonových studií zachytili jeho jazykové mistrovství na osmdesáti deskách.
Snad nejintimnější vztah měl ale Karel Höger k rozhlasu. Stal se kmenovým hercem především režiséra Jiřího Horčičky, s nímž natočil dodnes nepřekonanou Čapkovu Válku s mloky a mnoho dalšího. Jak byl „rozhlasový“ Höger náročný sám k sobě, prozrazují jeho fonogramy, některé velmi vzácné, až z války – nedávno je paní Eva rozhlasu darovala. Höger si své role nahrával, aby je mohl studovat a vybrušovat, bez tohoto perfekcionalismu by nemohla vzniknout skvostná četba z Těsnohlídkovy Lišky Bystroušky, Chevalierových Zvonokosů či Vrbovy Borovice. Stejně náročný byl, i když se chystal vyprávět pohádky. Ačkoliv sám děti neměl, rozuměl si s nimi jako málokdo. Snad by ho potěšilo, že na různých nosičích jeho pohádky stále vycházejí a okouzlují nevím už kolikátou generaci.
„Své role manžel studoval v tomto ušáku po mamince,“ ukazuje mi paní Eva velké ošoupané křeslo a poznamenává, že nemá to srdce dát ho nově potáhnout. „Učil se nahlas, velmi rychle a lehce, nejprve bez posunků, ty dělal jen mimovolně. Pokud jsem byla doma, hlavně v sobotu a neděli, tak mě občas zavolal. Potřeboval třeba, abych sledovala text nějakého zvlášť dlouhého monogolu, při dialogu jsem mu zase ‚přihrávala‘ a on bleskově odpovídal, takže celý dialog běžel jako o závod. Pak mě propustil. Obědvali jsme, až když Karel zpěvně oznámil: Táák, pánovéé, už jsme skončili... Pak přišel za mnou do kuchyně a zvědavě nakukoval pod pokličky.“

...shovívavý k ostatním

Pan učitel Höger se svými svěřenci ve 4. třídě základní školy v Lomnici u Tišnova„Stávalo se, že Karel Höger pracoval ve studiu s hereckými začátečníky nebo s lidmi, kteří nikdy moc neuměli,“ napsala o něm dramaturgyně Jaroslava Strejčková. „Režisér vracel kousek dialogu třeba osmkrát a Högerův partner kazil, co se dalo. Nezažila jsem, že by Karel Höger projevil zlost, únavu, nebo že by napjatou situaci vyostřoval. Scénu se zpoceným nebožákem trpělivě opakoval. Jednou se sám přeřekl a začal se režisérovi omlouvat. Chybu udělal samozřejmě schválně, chtěl pomoci.“
A ještě jedno svědectví, tentokrát od Zdeňka Kropáčka, který v divadle pracoval jako strážný. „Karel Höger byl přirozeně noblesní člověk a skutečná osobnost. K pomocnému personálu se choval jako nikdo jiný z účinkujících, nebyl ani nadřazený, ani podbízivý, nečekal, že ho každý musí znát, třebaže ho každý znal. O něm nepadaly žádné poznámky – na rozdíl od lidí, kteří svou výjimečnost hráli...“

Poslední opona

Přestože Karel Höger ctil lidskou důstojnost ve všech formách a nedokázal nikomu ublížit, jemu ublíženo bylo, a citelně. Po uměleckém vrcholu šedesátých let přišla léta sedmdesátá a s nimi lámání charakterů. Ten hercův byl pevný. Nejprve se stala neudržitelnou jeho pozice na FAMU, kde jako profesor vychovával mladé filmaře. Odešel odtud z vlastního rozhodnutí. Také v Národním divadle nastaly neutěšené poměry. Nejprve mu zakázali veškeré umělecké aktivity mimo domovskou scénu, a když zákaz pominul, dostával Karel Höger v divadle velmi málo hereckých příležitostí a uvažoval o výpovědi.
Nespravedlivé propuštění kolegyně Vlasty Fabianové bylo tou poslední kapkou a vyburcovalo ho k solidaritě. Pracoval zrovna na knize Z hercova zápisníku. Ještě prvního května 1977 napsal kapitolu věnovanou Zdeňku Štěpánkovi. Druhého května dal v Národním divadle výpověď a odpoledne odjel natáčet televizní seriál Nemocnice na kraji města, kde měl hrát primáře Sovu. Vrátil se zchvácen. Loučení s divadlem bylo neviditelnou, ale hlubokou ranou, která se začínala ozývat. Třetího května byl hospitalizován v nemocnici a z postele ještě paní Evě zamával. A den nato vstupoval už do jiného ansámblu – kdesi tam nahoře.

Zaplněné prázdno

Rozhlasové mistrovství Karla Högera dokumentuje i nedávno vydané dvojalbum s adaptací Čapkovy Války s mlokyGenerace se střídají, objevují se nové herecké talenty a vytvářejí se pestrá seskupení, ale taková osobnost, jakou byl Karel Höger ve své jedinečnosti, skromnosti a se svým vytříbeným jazykovým projevem, nám stále chybí. Bolestně to můžeme pocítit například při porovnání televizních Večerníčků o loupežníku Rumcajsovi, jak je s neodolatelným humorem a skvělou češtinou namluvil Karel Höger, s překotným a nervózním Rumcajsem nového vyprávěče, jemuž je navíc špatně rozumět.
Někomu může připadat, že v době maximálního zcivilnění divadelního kumštu je umělecký projev Karla Högera příliš „dokonalý“, kultivovaná jevištní mluva „se nenosí“ a skromnost, ta je k smíchu. Naštěstí nahrávací technika všeho druhu zachytila herecké mistrovství Karla Högera pro ty z příštích generací, kteří budou ctít skutečné hodnoty umělecké tvorby.

Květa Procházková, publicistka


Ivan Klíma
  Sportovní přenosy
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Velké dobrodružství

   Pořiďte si
  Karel Höger
   Talent, který se rodí jednou za sto let
   Téma