Číslo 25 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní pěvkyní.
Magdalenou Koženou.

 

 

 

 

 

 


Třeskutá tekutost modernity, ironie a iluze

Základem nejnovější inscenace smíchovského Švandova divadla je scénář dánského režiséra Larse von Triera k filmu Kdo je tady ředitel. František Fröhlich ho přeložil a režisér Daniel Hrbek s dramaturgyní Martinou Kinskou pak adaptovali do podoby frašky.

Michal Dlouhý ztvárňuje v inscenaci Švandova divadla Kdo je tady ředitel? nezaměstnaného herce Kristoffera najmutého do role „generálního“Ravn (Kamil Halbich) kdysi se svými šesti spolupracovníky založil IT firmu, za jejich zády se stal jejím majitelem a nyní ji chce prodat. Již dlouho ovšem předstírá – aby mohl se zaměstnanci lépe manipulovat –, že firma je součástí nadnárodní korporace a on sám že podléhá generálnímu řediteli. A protože zájemce o koupi firmy (Alexej Pyško) chce jednat jen s tím nejvyšším, Ravnovi nezbývá než do role svého nadřízeného najmout nezaměstnaného herce Kristoffera. Toho představuje Michal Dlouhý jako naivního, leč energií a uměleckými ambicemi překypujícího šmíráka. Tato karikatura sice svou superexpresí dává trumf i nadsazené stylizaci, v níž jsou kresleny ostatní figury, zároveň ale ještě víc podtrhuje prvoplánovost celé inscenace. Nicméně příběh sám bude nejspíš pro diváky přitažlivý: je takřka ukázkovou demonstrací pokřivenosti lidských vztahů v éře postmoderního kapitalismu a jeho sekvence by mohly sloužit jako ilustrace toho, co sociolog Zygmunt Bauman formuloval ve svém dnes již klasickém díle Tekutá modernita. Obmyslnost, předstírání, nejistota, manipulace jednoho s druhým, zaměnitelnost každého, bezbrannost zaměstnanců vůči permanentní „racionalizaci výroby“, „zeštíhlování provozu“ a „snižování nákladů“... Jak aktuální!

Hlubší vhled do ošemetných lidských vztahů, jemnější humor i kvalitnější herecké umění (přitom v několika případech stejných interpretů) nabízí počátkem letošního roku v premiéře uvedený Měsíc na vsi Ivana Sergejeviče Turgeněva. Z impresionistického příběhu o citově roztěkané statkářce Natalje Petrovně (peripetie a motivace její roztěkanosti přesně vystihuje Klára Cibulková), jejího věčného přítele Rakitina (Kamil Halbich) a dalších příslušníků vesnické honorace učinil režisér Radovan Lipus čechovovský obraz plný řezavé ironie. Ten obraz ukazuje, že leckteré zmarněné ambice a touhy jsoujen falešnými představami a že jako existuje fantomová bolest, může existovat i fantomová láska.

Bronislav Pražan

Foto Petr Pustina


Ivan Klíma
  Sportovní přenosy
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Velké dobrodružství

   Pořiďte si
  Karel Höger
   Talent, který se rodí jednou za sto let
   Téma