Číslo 25 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní pěvkyní.
Magdalenou Koženou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Juraj Jakubisko a jeho Kristove roky

Slovenský režisér Juraj Jakubisko je tvůrce se záviděníhodnou představivostí. Upozornil na sebe už ve třiceti letech a přes pozdější nepřízeň, vyjádřenou zákazem tří filmů, i ustavičný dozor se vzmohl na špičková díla evropského významu – vzpomeňme zejména Tisícročnou včelu. Upoutal hned svým celovečerním debutem Kristove roky (1967), zasazeným převážně do pražských reálií.

Bohém Juraj (Jiří Sýkora) již přesáhl titulová „Kristova léta“ a zjišťuje, že ničeho nedosáhl ani ve své profesi, ani v soukromých vztazíchHrdinou je tu slovenský výtvarník Juraj (Jiří Sýkora), bohém usazený v Praze, jenž si stále víc uvědomuje bezcílnost své existence. Přesáhl již třicátku, ona titulová „Kristova léta“, a zjišťuje, že ničeho nedosáhl ani ve své profesi, ani v soukromých vztazích. Jeho život, podřizující se hravým (i hravě násilnickým) nápadům, se odvíjí ve sledu nezávazných flirtů, ať již ženy zosobňují pečovatelské objetí nebo naopak křehkou dovádivost. Přesná je výtka jedné z milenek: „Ty nikomu nedovedeš pomoci!“

Tuto nezakotvenost, kterou můžeme odečítat i jako ochrannou slupku před doléháním stísňující společenské reality, zanedlouho Jakubisko rozvedl v bizarní tragikomedii Vtáčkovia, siroty a blázni, kterou Česká televize před nedávnem rovněž uvedla. Avšak v Kristových rocích na hrdinu ještě dolehne tlak zodpovědnosti – v podobě nenadálého bratrova skonu a nutnosti vypravit se proto na rázovitý, jakoby semknutý slovenský venkov, do prostředí naprosto odlišného od velkoměstské anonymity.

Jakubisko, dotýkající se bystře a nevtíravě také vztahů mezi Čechy a Slováky, případně i rasistických předsudků, zachycuje Juraje, jak okouzleně pohlíží na rozpadající se haraburdí, uprostřed něhož žije a které jako by odráželo i stav jeho duše, stejně jako otlučené stěny a všudypřítomný nepořádek. Ostatně nevzhlednost nabízejí i časté průhledy na různá pražská prostředí, jimž vévodí tváře nepříliš vzhledné – třeba v Režisér Juraj Jakubisko (vpravo) se svým „dvorním“ scenáristou Luborem Dohnalemnádražní restauraci.

Režisér se netají zálibou ve starých, zchátralých domech, v rozměrných, ale zdevastovaných bytech, jimiž l ze projíždět na kole – a záměrně volí černobílý zrnitý materiál, aby rovněž tímto způsobem zdůraznil neučesanost výpovědi, navíc vybudil až k nelibosti zvukovou složku, jak dokládá třeba motiv křičícího páva. Takže výsledná podoba filmu není způsobena nějakou technickou vadou, nýbrž je to tvůrčí záměr.

Jakubiskův filmový debut uvede ČT2 v sobotu 20. června ve 21 hodin.

Jan Jaroš, filmový kritik

Foto První veřejnoprávní


Ivan Klíma
  Sportovní přenosy
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Velké dobrodružství

   Pořiďte si
  Karel Höger
   Talent, který se rodí jednou za sto let
   Téma