O hodování v bufetu a veřejnoprávních podrazech

Povzdech „včera zas nebylo v televizi na co koukat“ bývával před lety konstantou denních hovorů. Při letmém pohledu na několikastránkové programové přehledy všeho, co dnes a denně servíruje tucet vzduchem šířených digitálních kanálů tuzemským divákům, může znít podobná pamětnická vzpomínka téměř absurdně. Stačí se však podívat jen trochu pozorněji a zdání bohatě prostřeného stolu stále doplňovaného o vybranější lahůdky, vezme za své.

Seriály, filmy, velkoestrády, reality-show, hemžení celebrit, life-stylové magazíny, soutěže o velké peníze, více i méně bulvární zpravodajství a publicistika – to vše tvoří podstatnou část standardní komerční nabídky. Všude na světě. Standardní a konstantní je i zhruba tříčtvrtinový podíl konzumentů komerce v televizním publiku. Dominantním dodavatelem komerčních atraktivit byla v České republice půl druhého desetiletí Nova za řádově menší asistence Primy. Teprve přechod na pozemní digitální vysílání tento status quo potenciálně změnil a nabídku rozšířil. Změnit ho skutečně a zásadně však bude těžké. A možná i nemožné.

Alternativní humor na Barrandově vzkřísil Miloš KnorLogika nabídky a poptávky je neúprosná. Má-li uspět nový obchod, musí prodávat něco jiného, nebo někomu jinému. V případě nového komerčního kanálu má taková nutnost podobu schizofrenního úkolu pro chytrou horákyni, která má nalézt „něco jiného pro všechny“. Konstantní je množina potenciálních diváků i programových typů. V praxi to dokazuje aktuální podoba second-handových klonů Novy a Primy (Nova Cinema a Prima Cool), a zejména TV Barrandov. Jiné je v jejich nabídce většinou jen to, co jinde „spadlo pod stůl“ – ať už logicky ze všech ostatních televizí (Zuzana Bubílková, Ivan Mládek), či nelogicky z České televize (alternativní humor, na Barrandově vzkříšený Milošem Knorem a spol.).

Poděděné zbytky a několik skutečných importovaných inovací, jako Teorie velkého třesku na Prima Cool, však patří k nabídce určené specifickým diváckým menšinám. Právě zacílení na určitou diváckou minoritu je dnes v televizním podnikání možná jedinou životaschopnou alternativou. Asi nijak extrémně výnosnou, ale fungující – viz hudební Óčko. Vše ostatní připomíná zbytečné rozšiřování pultů, stolů a výloh v lidovém bufetu s jídelním lístkem, který štamgasti znají už dávno nazpaměť.

Stejnou iluzí jako neomezená svoboda výběru z komerční nabídky, je i představa, že Česká televize přechod do nových podmínek zvládá a o své publikum se stará, jak má. O občasných programových úletech mimo smysl veřejnoprávní existence, bývá na tomto místě řeč poměrně často. V obecnější rovině však selhává i opakovaným nedodržováním pomyslné smlouvy, kterou sama uzavřela se svými diváky. Čtyři programy, které Česká televize dnes díky digitalizaci provozuje, jsou logicky tematicky zaměřeny. Při veškerém respektu ke sportovním fanouškům, jejichž potřebám je věnován celý program ČT4, je časté zdvojování a vpády sportovních přenosů na ČT2 systémovým nesmyslem a ranou pod pás všem divákům hodnotnějších filmů, dokumentů, záznamů divadelních inscenací, koncertů, a vůbec kulturně zaměřených programů. Právě oni a ony jsou tradiční obětí notorických sportovních invazí.

Jan Svačina, televizní publicista


Jaroslav Vanča
  Nevítané knihy
  Jak to vidí Leo Pavlát
 
   O hodování v bufetu...

   Televizní glosář
 
   Josef K. "zlatých šedesátých"
   Téma