Číslo 23 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s cimbalistkou.
Zuzanou Lapčíkovou.

 

 

 

 

 

 

 


 

Rudolf Matys, básník a publicista

Groteska s mrazením v zádech

Přemysl Rut je pilným mužem s až neuvěřitelně širokým profesním záběrem a bohatými talentovými dispozicemi: klavírista, zpěvák, sběratel písní, dramatik, režisér, herec, kabaretiér, básník, esejista, editor, publicista, vypravěč, pedagog. A přece má tenhle zdánlivě bezbřehý rozptyl svůj pevný svorník a čitelnou osu. Je jí, velmi obecně řečeno, hra, hravost a průzkum jejích pravidel. Rut si umně a z nejrůznějších úhlů pohrává s rozličnými matricemi (jazyka, forem, myšlenkových a žánrových modelů, struktur utvářejících příběh – a nevyhýbá se ani podnětům z oblasti kýče), aby  tím pronikl pod rutinně vnímanou prvoplánovou skutečnost světa a lidských vztahů, aby ji reinterpretoval, ukázal v novém, hlubším nasvícení. Tohle nasvícení ovšem pro Ruta tkví v jistém zhodnocujícím odstupu (ironickém, sarkastickém, vždy však chytře a vtipně „intelektuálním“) od chaotické příběhové a představové matérie. Vládne tu tedy nápaditá logika, které říkáme neprůstřelná a právě ona dovádí jeho vyprávění i příběhy ke „karambolním“ koncům, které nemohou nebýt absurdními. To ovšem platí obzvláště o jeho rozhlasových hrách, které až do našich dnů osobitě prodlužují linii absurdní intelektuální dramatiky, kořenící v šedesátých letech, a potvrzuje to i nová Rutova hra Konec dobrý, všechno špatně, která nese, pokud dobře počítám, už opusové číslo dvanáct a která měla premiéru 7. května na Vltavě.

Její téma je „svrchovaně aktuální“ – je jím náraz nekomerčního, naivně nepraktického a již beznadějně vymírajícího světa „tradiční“ univerzalistické vzdělanosti na některé charakteristické mechanismy našeho, hodnotově tristně pokleslého kapitalismu. Děj ve zkratce: úspěšný podnikatel a byznysmen s příznačným jménem Zlatko Januš se setká se svým dávným známým, od životní „reality“ zcela odtrženým, skromným a ušlechtilým „myslitelem“ a učencem Fortunátem Aufem, který píše jakousi svou „Novou kosmogonii“ ale přitom živoří, coby spíš komická figurka, zcela na okraji jakéhokoliv veřejného zájmu (jeho absolutní bezmoc je podtržena i faktem, že je vozíčkářem s protézou), a s blahosklonným nadšením se rozhodne, že ho bude podporovat. Sponzoruje tedy učencovu studijní cestu, buduje ve svém okázalém sídle celé křídlo pro jeho pracovnu a  knihovnu, snaží se ho mediálně proslavit, připravuje vydání jeho díla s klasickými dřevoryty. Prostředky k tomu ke všemu si ovšem opatří novým, tržně veleúspěšným výrobkem: krasohledem, v němž se namísto konfigurací barevných korálků objevují eroticky pikantní obrázky žen. O tom, že peníze pocházejí z takové ohlupující hračky a odpadkového šidítka, nemá ovšem Fortunát ani tuchu a je tedy plný vděčnosti. Celé to balábile nakonec nutně vyústí do groteskně tragického konce – Fortunát se doví pravdu a neunese ji, spáchá sebevraždu, ale ani ona mu nepatří: je ve své trapné nešikovnosti zaznamenána coby atraktivní reality show právě na onen krasohled...

Režie Rutovy dramatické novinky se ujala autorova režisérka „erbovní“, Hana Kofránková, a základem zdařilého výsledku bylo, jako ostatně vždycky, málem neomylné obsazení (zejména „ústřední pár“ – Januš, který byl i vypravěčem příběhu, v podání Viktora Preisse, a Fortunát, jehož hrál Jiří Lábus, byl skvělý). Ale samozřejmě nejenom to: bylo opět zřejmé, že Hana Kofránková do posledních detailů přesně cítí Rutovu dramatickou stylovost i specifické kvality jeho dialogu a jazyka.


Jaroslav Vanča
  Kde jsou, kde je máme?
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
  Jiří Barta
   Film pro ty, kteří si dokáží hrát

   Navštivte
 
   Z Prahy do Bruselu a zpět
   Téma