Číslo 23 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s cimbalistkou.
Zuzanou Lapčíkovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Film pro ty, kteří si dokáží hrát

Každá figurka má svéráznou podobu a osobitý charakter, podtržené vytříbenou, nesmírně pracnou animacíCelovečerním animovaným projektům se u nás vesměs daří. Finančně sice nemají na růžích ustláno, ale když už některý z nich vznikne (většinou to ovšem trvá dlouho), zpravidla se povede. Ani Jiří Barta, autor vynikajícího Krysaře či Zaniklého světa rukavic, s novým dílem nespěchal, na animovanou scénu se vrátil po sedmnácti letech. Jeho film Na půdě aneb Kdo má dneska narozeniny? je opět v kontextu světové animované tvorby ojedinělý. Přinejmenším – ale nejen proto –, že se drží klasické animace; počítačovou techniku sice využívá, ale jen podpůrně. Hlavní slovo má nosný příběh, tvůrčí nápad, fantazie, invenční výtvarné řešení i kreativita a poctivé řemeslo animátorů. (Mimochodem, občas zazní obava, že animátoři brzy vymřou, protože ve světě počítačové animace jich už nebude potřeba. Nikoli náhodou se na ty nejlepší, třeba na Alfonse Mensdorff-Poullyho, který se podílí i na Balejových a Bartových filmech, stojí fronty...) Snímek Na půdě se dá nazvat pohádkou pro celou rodinu, ale i dobrodružným příběhem s příměsí hororu. Nejspíš tedy akční pohádkou, v níž nechybí humor ani poezie.

Na poklidné půdě zabydlené odloženými hračkami a dekorativním harampádím plyne život; panenka Pomněnka vaří, uklízí a stará se o své spolubydlící. Všichni ji mají rádi: vypelichaný medvídek Mucha a skřítek Šubrt, rytíř Krasoň i myška Sklodowska. O kus dál však sídlí nebezpečná Hlava – vládce říše zla. Zmocní se Pomněnky a přátelé musí bojovat o její záchranu. Projeví při tom statečnost, bystrost i důvtip. Jde přece o mnoho – o zachování útulného a bezpečného světa, v němž je všem dobře.

Jiří Barta, autor vynikajícího Krysaře či Zaniklého světa rukavicVeškeré dění má hravou a zároveň hrozivou rovinu. Barta nevypráví, ale imaginativně kouzlí, vytváří hýřivě bohaté obrazy a svižně je proměňuje: skříň je nepřekonatelný horský masiv, vnitřek pohovky strašidelný svět, starý vysavač se stane letadlem či ponorkou, hadřík se promění v černého ptáka. Každá figurka má svéráznou podobu a osobitý charakter, obé podtržené vytříbenou, nesmírně pracnou animací. Střídají se napínavé honičky, kreativní výtvarné nápady, vtipné citace odjinud i momenty čisté poezie. Kde jinde se tohle všechno může stát než na krásně omšelé půdě plné prachu a pavučin?

Věřme, že Bartův film nebude vítězit jen na festivalech, ale také u diváků.

Agáta Pilátová, publicistka


Jaroslav Vanča
  Kde jsou, kde je máme?
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
  Jiří Barta
   Film pro ty, kteří si dokáží hrát

   Navštivte
 
   Z Prahy do Bruselu a zpět
   Téma