Číslo 22 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jiřím Koutem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Jiří Kout, dirigent

Vrátil jste se do vlasti později než někteří vaši kolegové s podobným osudem – až v polovině devadesátých let. Proč?

Já se nechtěl vracet hned, protože se mi nelíbilo to všecko kolem. Viděl jsem, že se vrací mnoho lidí, kteří se nechají oslavovat a tvrdí o sobě, že dělali na Západě velkou kariéru... Já tomu chtěl uniknout.

S pražskými symfoniky vystoupí Jiří Kout i na letošním Pražském jaru. 2. června v Obecním domě uvedou skladby Stravinského, Martinů a ČajkovskéhoPřitom jste brzy dostal pozvání dirigovat ve Stavovském divadle, a odmítl jste ho.

Ale to bylo z jiných důvodů. Šlo o pozvání šéfa opery Národního divadla, abych dirigoval Dona Giovanniho u příležitosti znovuotevření Stavovského divadla. Vnímal jsem to jako velkou čest, ale bylo to pro mne nepřijatelné, protože tady bylo několik operních dirigentů, kteří si minulý režim protrpěli a zasloužili si, aby u znovuotevření Stavovského divadla byli – rozhodně víc než já, který žil v cizině.

Vypadá to, že jste ve světě nevyměnil svou uměleckou a lidskou pokoru za sebestřednost a ostré lokty, jak to bývá pro nejednoho umělce příznačné. Neměl jste s tím problémy?

Nedělá mi problém zůstat takový, jaký jsem byl vždycky.

Hned po návratu jste se doma proslavil operními i dalšími vokálně instrumentálními projekty, které vůbec hrají ve vaší hudební kariéře dominantní roli. Chtěl jste být vždycky především operním dirigentem?

Měl jsem operu od samého začátku rád. Studentská léta jsem hodně trávil v Národním divadle na bidýlku. A při vší skromnosti – páni profesoři, kteří vyučovali operu, mi říkali, že mám smysl pro divadlo a čich na zpěváky. Brzy jsem zjistil, že měli možná pravdu. Léta jsem se opeře věnoval s velkou chutí a láskou. S přibývajícími roky to ale jde čím dál hůř, protože u velkých oper se musí i pět hodin stát u dirigentského pultu. Což už já ze zdravotních důvodů nemůžu.

Měl jste někdy příležitost setkat se ve světě s Rafaelem Kubelíkem?

Poprvé jsem se s ním setkal v Hamburku, když tam měl premiéru Dona Carlose. Krátce jsem s ním mluvil, ale jelikož jsem sám muzikant, tak vím, jak je rušivé, když za mnou před představením nebo o pauze někdo přijde. Proto šlo jen o velice krátké pozdravení. A potom jsem se s ním ještě sešel při jiné, smutnější příležitosti: na jeho posledním vystoupení s mnichovským orchestrem v Düsseldorfu. Bylo to v průběhu velkého turné po Německu, které ale musel přerušit. Pamatuji se, že orchestr byl nesmírně nešťastný, když řekl, že už nemůže jet dál. Byl těžce nemocný a měl veliké bolesti. Musel odjet do Kalifornie, tamní klima mu dělalo dobře. A já zažil – a byl to pro mne nádherný i smutný okamžik zároveň, jak i mladí hráči orchestru plakali. Milovali ho...

Při práci na opeře musí dirigent úzce spolupracovat s režisérem, zatímco u koncertního pultu je odpovědnost jen na dirigentovi. Jaké máte zkušenosti s režiséry? Musel jste se s nimi někdy utkávat?

Operní dirigent musí spolupracovat s režisérem; pokud by dělal jen takzvaně svou práci, tedy staral se pouze o orchestr, tak podle mne nepatří do divadla. V mých letech jsem na tom už naštěstí tak, že si mohu dovolit luxus: pokud se mi režisér nezamlouvá, nediriguju. Dřív jsem musel ledacos spolknout, ale moc konfliktů jsem stejně neměl, protože inscenace, na kterých jsem pracoval, byly v podstatě „normální“. Vím, že divadlo nemůže být muzeum, musím respektovat vývoj na scéně, který jde mílovými kroky. A musím říct, že s mnoha současnými režiséry mám výborné zkušenosti, spolupráce s nimi byla báječná. Jistě byli i tací, s nimiž jsem nespolupracoval zas tak rád, ale podruhé jsme se už nemuseli setkat. A tuto zásadu dodržuji.

Agáta Pilátová, publicistka

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 19. 5.

Foto Dagmar Kneřová


Petr Koudelka
  Malé a velké věci
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Zuzana a starci v zahradě

   Nalaďte si
 
   Afropop s bluesových zázemím
   Pořiďte si