Číslo 22 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jiřím Koutem.

 

 

 

 

 

 

 



Barokní drama, jež nám mluví do duše

Čeští diváci mají v posledních letech štěstí, že mu nejmagičtějšího z barokních dramatiků – Pedra Calderóna de la Barca – přibližují režiséři mající pochopení nejen pro sofistikovanou poetiku tohoto španělského autora, ale také pro duchovní obsah jeho děl: Jan Nebeský, František Derfler, Hana Burešová… Poslední zmíněná sáhla po jeho dramatu dokonce již potřetí. Zatímco ale v Zázračném mágu (Národní divadlo, 1995) a ve Znamení kříže (Městské divadlo Brno, 2005) je duchovní, tj. křesťanská intence i výslovně tematizována, ve hře Lékař své cti, kterou Divadlo v Dlouhé uvedlo v dubnu v české premiéře, je spíše jen kritériem, jímž by měl divák poměřovat (zlo)činy hrdinů. Většině českých diváků je výchozí báze takového poměřování lhostejná, příběh a jeho podání jsou ale natolik strhující, že ke katarzi mohou dospět i bez ní.

Hrdina hry Don Gutierre připomíná Othella. Má krásnou ženu Mencíi, která sice kdysi pocítila náklonnost k princi Enriquovi, když se ale princ po náhodném zranění ocitá v domě Gutierrových, odmítá jeho plamenná vyznání. Věrnost svému muži zachová i později, když se Enrique snaží využít jeho nepřítomnosti a svést ji. Hra svádějícího a sváděné je pastvou pro divákovy oči a uši. Miloslav König v roli prince hojně využívá stylizovných pohybů a gest, v nichž se mísí gracie s narcistní marnivostí. Z výrazových prostředků Heleny Dvořákové čiší Mencíina čistota i její boj s někdejším citem. Herci ve všech rolích bravurně zvládají Calderónovy verše a také ve svém fyzickém projevu nacházejí pod režisérčiným vedením přesnou míru mezi stylizací a smyslem pro střízlivost a uměřenost. Expresivita se do inscenace dostává především scénografií Martina Černého, kostýmy Hany Fischerové a hudbou Vladimíra Franze.

Helena Dvořáková (Dona Mencía) a Miroslav Táborský (Don Gutierre) na scéně v DlouhéVraťme se však k hlavnímu hrdinovi. Don Gutierre nemá Jaga po boku, ale v duši. Tím Jagem je „čest“. Kategorie, jež – jako ostatně všechny rozumové konstrukty – může racionalizovat i ryze iracionální pohnutky. Ve fascinující interpretaci Miroslava Táborského se však „čest“ nestává pákou, jejímž prostřednictvím by Gutierrovu duši ovládla žárlivost. Nikoli – jeho Gutierre podvědomě ví, že ho Mencia s princem nepodvedla, protože ale mnohé indicie svědčí o opaku, chladnokrevně ji prostřednictvím felčara zprovodí ze světa, aby „vyléčil“ svou čest oněmi indiciemi poskvrněnou. Gutierra neovládá vášeň, ale ideový konstrukt: právě ten potlačil jeho cit i svědomí. Díky této interpretaci vyznívá staré drama neobyčejně aktuálně – své svědomí umrtvujeme různými idoly i dnes.

Bronislav Pražan

Foto Martin Špelda


Petr Koudelka
  Malé a velké věci
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Zuzana a starci v zahradě

   Nalaďte si
 
   Afropop s bluesových zázemím
   Pořiďte si